Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • English
    • Deutsch
    • Język Polski
    • Español (España)
    • Italiano
    • Français (Canada)
    • Čeština
    • Français (France)
    • Hrvatski
    • Srpski
    • Українська
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • English
  • Deutsch
  • Język Polski
  • Español (España)
  • Italiano
  • Français (Canada)
  • Čeština
  • Français (France)
  • Hrvatski
  • Srpski
  • Українська

Lodz Ethnographic Studies

Folkloric orality in contemporary culture
  • Home
  • /
  • Folkloric orality in contemporary culture
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 62 (2023): Folklor słowny /
  4. Dissertations

Folkloric orality in contemporary culture

Authors

  • Janina Hajduk-Nijakowska

DOI:

https://doi.org/10.12775/LSE.2023.62.01

Keywords

orality,, folk-type thinking, e-folklore

Abstract

Accepting the anthropological perspective of analysing oral folklore, understood as a part of culture – any culture – requires a redefinition of the notion of orality in contemporary culture. Orality does not mean solely oral direct transmission of texts; it also reveals a way in which human beings operate in their world, as well as the manner of its cognition formed by folk-type thinking. A message may also be transmitted in the form of visual or electronic communication. Analysing contemporary folkloric texts from the anthropological perspective requires changing the existing method of acquiring research material. This includes primarily the situation in which the given text is realized. The cultural context is especially significant in analysing Internet-based form of folkloric communication, where it is necessary to take the role of virtual community into account. By penetrating the Internet, the content which until then functioned outside it is subjected to changes resulting from the Internet-related inspiration. It therefore co-creates e-folklore, the analysis of which must take the exceptional activity of Internet users into consideration. The process of contemporary cultural socialisation has been in a nearly natural way enriched by folkloric orality.

References

Appadurai, A. (2005). Modernity at Large. Cultural Dimensions of Globalization. Minneapolis: University of Minnesota Press.

Bartmiński, J. (1990). Folklor, język, poetyka. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.

Burszta, W.J. (2004). Różnorodność i tożsamość. Antropologia jako kulturowa refleksyjność. Poznań: Wydawnictwo Poznańskie.

Burszta, W.J., Pomieciński, A. (2012). E-folklor – wstęp. Kultura Popularna, 3, 4–5.

Górska-Olesińska, M. (2005). Trwałe konwersacje. Wirtualna realis Sieci jako rzeczywistość w konwersacji. In: M. Ostrowicki (ed.), Estetyka wirtualności (pp. 455–473). Kraków: Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych „Universitas”.

Grochowski, P. (2013). Folklorysta w sieci. Prolegomena do badań folkloru internetowego. In: P. Grochowski (ed.) Netlor. Wiedza cyfrowych tubylców (pp. 41–64). Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.

Gusiew, W.J. (1974). Estetyka folkloru (trans. T. Zielichowski). Zakład Naukowy im. Ossolińskich: Wrocław.

Hajduk-Nijakowska, J. (2010). E-folklor. Rola internetu w powstawaniu nowych zjawisk folklorystycznych. In: P. Francuz, St. Jędrzejowski (eds.), Nowe media i komunikowanie wizualne (pp. 201–213). Lublin: Wydawnictwo Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II.

Hajduk-Nijakowska, J. (2012a). E-folklor jako subkultura sieci. In: M. Górska-Olesińska (ed.), Liberatura, e-literatura i… Remiksy, remediacje, redefinicje (pp. 83–98). Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego.

Hajduk-Nijakowska, J. (2012b). Folklorystyczny nerw internetu. Wspólnotowa przestrzeń emocji i wyobraźni. Kultura Popularna, 3, 6–18.

Hernas, Cz. (1973). Barok. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Hernas, Cz. (1976). Miejsce badań nad folklorem literackim. In: H. Markiewicz, J. Sławiński (eds.), Problemy metodologiczne współczesnego literaturoznawstwa (pp. 467–481). Kraków: Wydawnictwo Literackie.

Hernas, Cz. (1984). Folklor. In: A. Hutnikiewicz, Cz. Hernas, J. Krzyżanowski (eds.), Literatura polska. Przewodnik encyklopedyczny. Vol. 1 (pp. 264–266). Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Herzfeld, M. (2004). Antropologia. Praktykowanie teorii w kulturze i społeczeństwie (trans. M. M. Piechaczek). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Howard, R.G. (2008). Electronic Hybridity: The Persistent Processes of the Vernacular Web. Journal of American Folklore, 121 (480), 192–218.

Jenkins, H. (2006). Convergence Culture. Where Old and New Media Collide. New York and London: New York University Press.

Kajfosz, J. (2011). Folklor jako tekst w obiegu i jego potencjał konstruowania rzeczywistości. In: J. Hajduk-Nijakowska. T. Smolińska (eds.), Nowe konteksty badań folklorystycznych (pp. 53–77). Wrocław: Polskie Towarzystwo Ludoznawcze.

Kowalski, P. (2011). Folklorystyka na nowych obszarach: antropologia mediów. In: J. Hajduk-Nijakowska. T. Smolińska (eds.), Nowe konteksty badań folklorystycznych (pp. 39–52). Wrocław: Polskie Towarzystwo Ludoznawcze.

Krawczyk-Wasilewska, V. (2009). E-folklor jako zjawisko kultury digitalnej. In: G. Gańczarczyk, P. Grochowski (eds.), Folklor w dobie internetu (pp. 15–22). Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.

O zbieraniu i wydawaniu tekstów folkloru (1979). Literatura Ludowa, 1–3, 3–18.

Ong, W.J. (2002). Orality and Literacy. The Technologizing of the Word. London and New York: Routledge.

Pawluczuk, W. (1978). Naprawianie świata. Warszawa: Ludowa Spółdzielnia Wydawnicza.

Putiłow, B.N. (1973). Folklorystyka współczesna i problemy tekstologii (trans. T. Zielichowski). Literatura Ludowa, 2, 37–47.

Sulima, R. (1980). Dokument i literatura. Warszawa: Krajowa Agencja Wydawnicza.

Sulima, R. (1992). Słowo i etos. Szkice o kulturze. Warszawa: Fundacja Artystyczna Związku Młodzieży Wiejskiej „Galicja”.

Sulima, R. (1995). Rekonstrukcje i interpretacje. Od folklorystyki do antropologii codzienności. In: D. Simonides (ed.), Folklorystyka. Dylematy i perspektywy (pp. 55–72). Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego.

Sulima, R. (2005). Folklorystyka jako antropologia słowa mówionego. Literatura Ludowa, 4–5, 81–92.

Tokarska-Bakir, J. (2000). Obraz osobliwy. Hermeneutyczna lektura źródeł etnograficznych. Wielkie opowieści. Kraków: Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych „Universitas”.

Lodz Ethnographic Studies

Downloads

  • PDF

Published

2023-10-20

How to Cite

1.
HAJDUK-NIJAKOWSKA, Janina. Folkloric orality in contemporary culture. Lodz Ethnographic Studies. Online. 20 October 2023. Vol. 62, pp. 11-20. [Accessed 7 July 2025]. DOI 10.12775/LSE.2023.62.01.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 62 (2023): Folklor słowny

Section

Dissertations

License

Copyright (c) 2023 Lodz Ethnographic Studies

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.

  1. The authors give the publisher (Polish Ethnological Society) non-exclusive license to use the work in the following fields:
    • recording of a Work / subject of a related copyright;
    • reproduction (multiplication) Work / subject of a related copyright in print and digital technique (ebook, audiobook);
    • marketing of units of reproduced Work / subject of a related copyright;
    • introduction of Work / object of related copyright to computer memory;
    • dissemination of the work in an electronic version in the formula of open access under the Creative Commons license (CC BY - ND 4.0).
  2. The authors give the publisher the license free of charge.
  3. The use of the work by publisher in the above mentioned aspects is not limited in time, quantitatively nor territorially.

Stats

Number of views and downloads: 323
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • English
  • Deutsch
  • Język Polski
  • Español (España)
  • Italiano
  • Français (Canada)
  • Čeština
  • Français (France)
  • Hrvatski
  • Srpski
  • Українська

Tags

Search using one of provided tags:

orality,, folk-type thinking, e-folklore
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop