Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Registracija
  • Prijava
  • Language
    • English
    • Deutsch
    • Język Polski
    • Español (España)
    • Italiano
    • Français (Canada)
    • Čeština
    • Français (France)
    • Hrvatski
    • Srpski
    • Українська
  • Menu
  • Home
  • Trenutni broj
  • Archives
  • Obavijesti
  • O časopisu
    • O časopisu
    • Prijave priloga
    • Časopis uređuju
    • Privacy Statement
    • Kontakt
  • Registracija
  • Prijava
  • Language:
  • English
  • Deutsch
  • Język Polski
  • Español (España)
  • Italiano
  • Français (Canada)
  • Čeština
  • Français (France)
  • Hrvatski
  • Srpski
  • Українська

Łódzkie Studia Etnograficzne

Motyw kreacji przez rysunek w folklorze polskim i wschodniosłowiańskim
  • Home
  • /
  • Motyw kreacji przez rysunek w folklorze polskim i wschodniosłowiańskim
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Svezak 62 (2023): Folklor słowny /
  4. Rozprawy

Motyw kreacji przez rysunek w folklorze polskim i wschodniosłowiańskim

Autor(i)

  • Agnieszka Gołębiowska-Suchorska

DOI:

https://doi.org/10.12775/LSE.2023.62.02

Ključne riječi

motyw kreacji przez rysunek, bajka, legenda, demotywator, bajka animowana

Sažetak

W artykule podjęta została próba egzemplifikacji ludowego motywu ożywiania przedmiotów oraz ludzi przez rysunek. Taki akt kreacji nie został dotychczas sklasyfikowany jako odrębny motyw ustnego folkloru, dlatego przyjęto termin roboczy „motyw kreacji przez rysunek”. Przykłady realizacji motywu odnaleziono w gatunkach polskiego, ukraińskiego i rosyjskiego folkloru (legendy ajtiologiczne, legendy bohaterskie, bajki magiczne, bajki humorystyczne), polskiego e-folkloru (demotywatory) oraz w polskiej i rosyjskiej literaturze i kinematografii dla dzieci. Motyw kreacji przez rysunek jest obecny w tekstach kultury o różnej intencji nadawczej – informacyjnej (legendy ajtiologiczne, legendy o bohaterach), ludycznej (humoreski, demotywatory), kompensacyjnej (bajka magiczna), dydaktycznej (literatura i kinematografia dziecięca) i nostalgicznej (demotywatory). Trwałość motywu kreacji przez rysunek w różnych tekstach kultury wynika z uniwersalnej tęsknoty człowieka za możliwością szybkiej realizacji pragnień i poprawy własnego życia lub świata.

References

A po flaszce. (2020, 13 listopada). Pozyskano z: https://wykop.pl/link/1326005/zaczarowany-olowek-w-zwolnionym-tempie-wiadomo-co-mowia-bohaterowie.

A ty co byś zrobił. (2021, 30 grudnia). Pozyskano z: https://chamsko.pl/96888/Zaczarowany_olowek.

Arkhipova, N., Pavlova, A. (2005). Sovremennyĭ detskiĭ fol’klor: osobennosti bytovaniia. Slovo: fol’klorno-dialektologicheskiĭ al’manakh. Pozyskano z: https://cyberleninka.ru/article/n/sovremennyy-detskiy-folklor-osobennosti-bytovaniya.

Baĭburin, A. (1989). Semioticheskie aspekty funktsionirovaniia veshcheĭ. In: A. Myl’nikov (ed.), Ėtnograficheskoe izuchenie znakovykh sredstv kul’tury (pp. 63–88). Leningrad: Nauka.

Baĭburin, A. (1993). Ritual v traditsionnoĭ kul’ture. Strukturno-semanticheskiĭ analiz vostochnoslavianskikh obriadov. Sankt-Peterburg: Nauka.

Bakhtin, M. (1972). Problemy poėtiki Dostoevskogo. Moskva: Khudozhestvennaia literatura.

Banks, M. (2009). Materiały wizualne w badaniach jakościowych (przeł. P. Tomanek). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Belova, O. (2004). Krug. In: N. Tolstoĭ (ed.), Slavianskie drevnosti: Ėtnolingvisticheskiĭ slovar’. Vol. 3. Moskva: Institut slavianovedeniia RAN, Mezhdunarodnye otnosheniia.

Belova, O., Kabakova, G. (2014). U istokov mira: Russkie ėtiologicheskie skazki i legendy. Moskva: Forum; Neolit.

Biblia Tysiąclecia (1980). A. Jankowski (red.). Poznań–Warszawa: Wydawnictwo Pallottinum.

Birkowski, F. (1858). Kazania obozowe o Bogarodzicy: przytem Nagrobek Osmanowi cesarzowi tureckiemu i insze kazania o ś. Jacku i B. Kantym. Kraków: Wydawnictwo Biblioteki Polskiej.

Bystroń, J.S. (1928). Studja staropolskie. Kraków: Krakowska Spółka Wydawnicza – Zakład Narodowy im. Ossolińskich we Lwowie, Gebethnera i Wolffa w Warszawie.

Co byś narysował. (2021, 30 grudnia). Pozyskano z: https://besty.pl/3654802.

Co namalujesz. (2022, 15 kwietnia). Pozyskano z: https://demotywatory.pl/5094899/Dostajesz-Zaczarowany-olowek-Co-namalujesz-jako.

Czasami sobie myślę. (2022, 15 kwietnia). Pozyskano z: http://bibsy.pl/yP7bnCKG/mozna-byloby-wiele-zmienic-na-lepsze-w-naszym-zyciu-zaczarowany-olowek.

Druzhkov, IU. (1964). Prikliucheniia Karandasha i Samodelkina. Pravdivaia skazka. Moskva: Molodaia Gvardiia.

Idealny na weekend. (2021, 30 grudnia). Pozyskano z: https://obrazkowo.pl/7d885de6f0586f6b2cecc97e51c56514/Zaczarowany-o%C5%82%C3%B3wek.

Kolberg, O. (1978). Kujawy. T. 3, cz. 1. Warszawa: Ludowa Spółdzielnia Wydawnicza.

Kostiukhin, E. (1987). Tipy i formy zhivotnogo ėposa. Moskva: Nauka.

Kostomarov, N. (1994). Bunt Sten’ki Razina. Istoricheskie monografii i issledovaniia. Moskva: Charli.

Krinichnaia, N. (1989). Legendy. Predaniia. Byval’shchiny. Moskva: Sovremennik.

Krinichnaia, N. (1991). Predaniia Russkogo Severa: real’nost’ i traditsii. Sankt-Peterburg: Nauka.

Krzyżanowski, J. (1962). Polska bajka ludowa w układzie systematycznym. T. 1. (Wątki 1–999). Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.

Krzyżanowski, J. (1963). Polska bajka ludowa w układzie systematycznym. T. 2. (Wątki 1000–8256). Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.

Kudlińska, H. (2014). Demotywator jako nowy gatunek dyskursu 2.0. Teksty Drugie, 3, 313–334.

Legendy ta perekazy, uporiadkuvannia ta primītky. (1985). A. Īoanīdī (ed.). Kïv: Naukova dumka.

Madlevskaya, Ye. (2001). Svyatki. In: I. Shangina (ed.), Russkiĭ prazdnik. Illiustrirovannaia ėntsiklopediia. Sankt-Peterburg: Iskusstvo-SPB.

Moje niespełnione marzenie. (2020, 23 listopada). Pozyskano z: https://zszywka.pl/p/zaczarowany-olowek-21346489.html.

Narodnye russkie skazki A.N. Afanas’eva: v 3 tomah (1985). Ė. Pomerantseva, K. Chistov (eds.). Moskva: Nauka.

Nekliudov, S. (2014). Fol’klornyĭ Razin: aspekt demonologicheskiĭ. In: D. Antonov, O. Khristoforova (eds.), In Umbra: Demonologiia kak semioticheskaia sistema. Al’manakh. Vol. 3. (pp. 237–274). Moskva: Indrik.

Nie wyrosłem. (2022, 15 kwietnia). Pozyskano z: https://m.demotywatory.pl/4371073.

On naprawdę istnieje. (2022, 15 kwietnia). Pozyskano z: https://demotywatory.pl/1165/Zaczarowany-Olowek.

Pierwsze podejście. (2021, 30 grudnia). Pozyskano z: https://zszywka.pl/p/zaczarowany-olowek-21349082.html.

Propp, V. (1998). Poėtika fol’klora. Moskva: Labirint.

Propp, W. (2000). Nie tylko bajka (przeł. D. Ulicka). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Przyznaj się. (2022, 15 kwietnia). Pozyskano z: https://m.demotywatory.pl/3895099.

Skazki i predaniia Samarskogo kraia. Sobrany i zapisany D. N. Sadovnikovym. (2003). E. Kostiukhin i L. Belikova (eds.). Sankt-Peterburg: Tropa Troianova.

Sravnitel’nyĭ ukazatel’ siuzhetov. Vostochnoslavianskaia skazka. (1979). G. Barag, I. Berezovskiĭ (eds.). Leningrad: Nauka.

To byłby piękny obrazek. (2022, 20 listopada). Pozyskano z: https://demotywatory.pl/5100191/To-bylby-piekny-obrazek.

To nie tylko bajka. (2020, 23 listopada). Pozyskano z: https://zszywka.pl/p/zaczarowany-olowek-21349082.html.

Tolstaya, S. (1999). Zagovory. In: N. Tolstoĭ (ed.), Slavianskie drevnosti: Ėtnolingvisticheskiĭ slovar’. Vol. 2. Moskva: Institut slavianovedeniia RAN, Mezhdunarodnye otnosheniia.

Tomashevskiĭ, B. (1996). Teoriia literatury. Poėtika. Moskva: Aspekt Press.

Usachёv, A., Uspenskiĭ, Ė. (2001). Koshmarnye uzhasy. Zhutkie istorii. Moskva: Astrel’.

Vesёlye kartinki. (1957). no 2. Moskva: Molodaia gvardiia.

Vlasova, M. (2008). Ėntsiklopediia russkikh sueveriĭ. Sankt-Peterburg: Azbuka-klassika.

Wildowicz, A. (2010). Demotywatory jako przykład e-folkloru. Okolice. Rocznik Etnologiczny, 8, 154–164.

Wójcicka, U. (1995). „Dictaque pondus habent”. O roli słowa w ludowych zaklęciach-zamawianiach. Studia Filologiczne. Filologia Rosyjska, 41 (17), 151–164.

Wójcika, M. (2018). Przedmiot (środek) magiczny. W: V. Wróblewska (red.), Słownik polskiej bajki ludowej (s. 80–85). Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.

Wróblewska, V. (2000). Humoreski ludowe w świetle teorii karnawalizacji literatury. W: A. Stoff, A. Skubaczewska-Pniewska (red.), Teoria karnawalizacji. Konteksty i interpretacje (s. 175–192). Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.

Zaczarowany ołówek w Palestynie. (2022, 25 maja). Pozyskano z: https://demotywatory.pl/1191/Zaczarowany-Olowek.

Zawsze chciałeś. (2022, 15 kwietnia). Pozyskano z: https://demotywatory.pl/1168/Zaczarowany-Olowek.

Strony internetowe

Bibsy.pl, portal rozrywkowy: http://bibsy.pl/.

Besty.pl, portal rozrywkowy: https://besty.pl/.

Chamsko.pl, portal rozrywkowy: https://www.wiocha.pl/.

Demotywatory.pl, portal rozrywkowy: https://demotywatory.pl/.

Filmpolski.pl: https://filmpolski.pl/fp/index.php?film=422515.

Joemonster.org, portal rozrywkowy: https://joemonster.org.

Obrazkowo.pl, portal rozrywkowy: https://obrazkowo.pl/.

Wykop.pl, portal rozrywkowy: https://wykop.pl/.

Zszywka.pl, portal rozrywkowy: https://zszywka.pl/.

Łódzkie Studia Etnograficzne

Downloads

  • PDF (Język Polski)

Objavljeno

2023-10-20

How to Cite

1.
GOŁĘBIOWSKA-SUCHORSKA, Agnieszka. Motyw kreacji przez rysunek w folklorze polskim i wschodniosłowiańskim. Łódzkie Studia Etnograficzne. Online. 20 listopad 2023. Vol. 62, pp. 21-33. [Accessed 29 lipanj 2025]. DOI 10.12775/LSE.2023.62.02.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Broj časopisa

Svezak 62 (2023): Folklor słowny

Rubrika

Rozprawy

License

Copyright (c) 2023 Łódzkie Studia Etnograficzne

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.

1. Autorzy udzielają wydawcy (Polskiemu Towarzystwu Ludoznawczemu) licencji niewyłącznej na korzystanie z utworu w następujących polach eksploatacji:

a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego;

b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (ebook, audiobook);

c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego;

d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera;

e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY - ND 4.0).

2. Autorzy udzielają wydawcy licencji nieodpłatnie.

3. Korzystanie przez wydawcę z utworu na ww. polach nie jest ograniczone czasowo, ilościowo i terytorialnie.

Stats

Number of views and downloads: 310
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Kazalo autora
  • Issue archive

User

User

Trenutni broj

  • Atom logotip
  • RSS2 logotip
  • RSS1 logotip

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Jezik / Language

  • English
  • Deutsch
  • Język Polski
  • Español (España)
  • Italiano
  • Français (Canada)
  • Čeština
  • Français (France)
  • Hrvatski
  • Srpski
  • Українська

Tags

Search using one of provided tags:

motyw kreacji przez rysunek, bajka, legenda, demotywator, bajka animowana
Gore

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop