Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • English
    • Deutsch
    • Język Polski
    • Español (España)
    • Italiano
    • Français (Canada)
    • Čeština
    • Français (France)
    • Hrvatski
    • Srpski
    • Українська
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • English
  • Deutsch
  • Język Polski
  • Español (España)
  • Italiano
  • Français (Canada)
  • Čeština
  • Français (France)
  • Hrvatski
  • Srpski
  • Українська

Lodz Ethnographic Studies

The creation by drawing motif in Polish and East Slavic folklore
  • Home
  • /
  • The creation by drawing motif in Polish and East Slavic folklore
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 62 (2023): Folklor słowny /
  4. Dissertations

The creation by drawing motif in Polish and East Slavic folklore

Authors

  • Agnieszka Gołębiowska-Suchorska

DOI:

https://doi.org/10.12775/LSE.2023.62.02

Keywords

reation by drawing, fairy tale, legend, demotivator, animated fairy tale

Abstract

The article attempts to illustrate the folk motif of bringing objects and people to life by means of drawing them. Such an act of creation has not yet been classified as an independent motif of oral folklore, so the working term: “the creation by drawing motif” was chosen. Examples of the implementation of the motif have been found in various genres of Polish, Ukrainian and Russian folklore (porquoi stories, heroic tales, magical fairy tales, humorous fairy tales), Polish e-folklore (demotivators) and in children’s literature and cinematography (Polish and Russian). This motif is present in cultural texts with different broadcasting intentions – informative (porquoi stories), ludic (humoresques, demotivators), compensatory (heroic legends, magical fairy tales), didactic (children’s literature and cinematography) and nostalgic (demotivators). The permanence of the creation by drawing motif in various cultural texts results from the universal longing for the possibility of a quick fulfilment of desires and improvement of one’s own life or the world.

References

A po flaszce. (2020, 13 listopada). Pozyskano z: https://wykop.pl/link/1326005/zaczarowany-olowek-w-zwolnionym-tempie-wiadomo-co-mowia-bohaterowie.

A ty co byś zrobił. (2021, 30 grudnia). Pozyskano z: https://chamsko.pl/96888/Zaczarowany_olowek.

Arkhipova, N., Pavlova, A. (2005). Sovremennyĭ detskiĭ fol’klor: osobennosti bytovaniia. Slovo: fol’klorno-dialektologicheskiĭ al’manakh. Pozyskano z: https://cyberleninka.ru/article/n/sovremennyy-detskiy-folklor-osobennosti-bytovaniya.

Baĭburin, A. (1989). Semioticheskie aspekty funktsionirovaniia veshcheĭ. In: A. Myl’nikov (ed.), Ėtnograficheskoe izuchenie znakovykh sredstv kul’tury (pp. 63–88). Leningrad: Nauka.

Baĭburin, A. (1993). Ritual v traditsionnoĭ kul’ture. Strukturno-semanticheskiĭ analiz vostochnoslavianskikh obriadov. Sankt-Peterburg: Nauka.

Bakhtin, M. (1972). Problemy poėtiki Dostoevskogo. Moskva: Khudozhestvennaia literatura.

Banks, M. (2009). Materiały wizualne w badaniach jakościowych (przeł. P. Tomanek). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Belova, O. (2004). Krug. In: N. Tolstoĭ (ed.), Slavianskie drevnosti: Ėtnolingvisticheskiĭ slovar’. Vol. 3. Moskva: Institut slavianovedeniia RAN, Mezhdunarodnye otnosheniia.

Belova, O., Kabakova, G. (2014). U istokov mira: Russkie ėtiologicheskie skazki i legendy. Moskva: Forum; Neolit.

Biblia Tysiąclecia (1980). A. Jankowski (red.). Poznań–Warszawa: Wydawnictwo Pallottinum.

Birkowski, F. (1858). Kazania obozowe o Bogarodzicy: przytem Nagrobek Osmanowi cesarzowi tureckiemu i insze kazania o ś. Jacku i B. Kantym. Kraków: Wydawnictwo Biblioteki Polskiej.

Bystroń, J.S. (1928). Studja staropolskie. Kraków: Krakowska Spółka Wydawnicza – Zakład Narodowy im. Ossolińskich we Lwowie, Gebethnera i Wolffa w Warszawie.

Co byś narysował. (2021, 30 grudnia). Pozyskano z: https://besty.pl/3654802.

Co namalujesz. (2022, 15 kwietnia). Pozyskano z: https://demotywatory.pl/5094899/Dostajesz-Zaczarowany-olowek-Co-namalujesz-jako.

Czasami sobie myślę. (2022, 15 kwietnia). Pozyskano z: http://bibsy.pl/yP7bnCKG/mozna-byloby-wiele-zmienic-na-lepsze-w-naszym-zyciu-zaczarowany-olowek.

Druzhkov, IU. (1964). Prikliucheniia Karandasha i Samodelkina. Pravdivaia skazka. Moskva: Molodaia Gvardiia.

Idealny na weekend. (2021, 30 grudnia). Pozyskano z: https://obrazkowo.pl/7d885de6f0586f6b2cecc97e51c56514/Zaczarowany-o%C5%82%C3%B3wek.

Kolberg, O. (1978). Kujawy. T. 3, cz. 1. Warszawa: Ludowa Spółdzielnia Wydawnicza.

Kostiukhin, E. (1987). Tipy i formy zhivotnogo ėposa. Moskva: Nauka.

Kostomarov, N. (1994). Bunt Sten’ki Razina. Istoricheskie monografii i issledovaniia. Moskva: Charli.

Krinichnaia, N. (1989). Legendy. Predaniia. Byval’shchiny. Moskva: Sovremennik.

Krinichnaia, N. (1991). Predaniia Russkogo Severa: real’nost’ i traditsii. Sankt-Peterburg: Nauka.

Krzyżanowski, J. (1962). Polska bajka ludowa w układzie systematycznym. T. 1. (Wątki 1–999). Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.

Krzyżanowski, J. (1963). Polska bajka ludowa w układzie systematycznym. T. 2. (Wątki 1000–8256). Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.

Kudlińska, H. (2014). Demotywator jako nowy gatunek dyskursu 2.0. Teksty Drugie, 3, 313–334.

Legendy ta perekazy, uporiadkuvannia ta primītky. (1985). A. Īoanīdī (ed.). Kïv: Naukova dumka.

Madlevskaya, Ye. (2001). Svyatki. In: I. Shangina (ed.), Russkiĭ prazdnik. Illiustrirovannaia ėntsiklopediia. Sankt-Peterburg: Iskusstvo-SPB.

Moje niespełnione marzenie. (2020, 23 listopada). Pozyskano z: https://zszywka.pl/p/zaczarowany-olowek-21346489.html.

Narodnye russkie skazki A.N. Afanas’eva: v 3 tomah (1985). Ė. Pomerantseva, K. Chistov (eds.). Moskva: Nauka.

Nekliudov, S. (2014). Fol’klornyĭ Razin: aspekt demonologicheskiĭ. In: D. Antonov, O. Khristoforova (eds.), In Umbra: Demonologiia kak semioticheskaia sistema. Al’manakh. Vol. 3. (pp. 237–274). Moskva: Indrik.

Nie wyrosłem. (2022, 15 kwietnia). Pozyskano z: https://m.demotywatory.pl/4371073.

On naprawdę istnieje. (2022, 15 kwietnia). Pozyskano z: https://demotywatory.pl/1165/Zaczarowany-Olowek.

Pierwsze podejście. (2021, 30 grudnia). Pozyskano z: https://zszywka.pl/p/zaczarowany-olowek-21349082.html.

Propp, V. (1998). Poėtika fol’klora. Moskva: Labirint.

Propp, W. (2000). Nie tylko bajka (przeł. D. Ulicka). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Przyznaj się. (2022, 15 kwietnia). Pozyskano z: https://m.demotywatory.pl/3895099.

Skazki i predaniia Samarskogo kraia. Sobrany i zapisany D. N. Sadovnikovym. (2003). E. Kostiukhin i L. Belikova (eds.). Sankt-Peterburg: Tropa Troianova.

Sravnitel’nyĭ ukazatel’ siuzhetov. Vostochnoslavianskaia skazka. (1979). G. Barag, I. Berezovskiĭ (eds.). Leningrad: Nauka.

To byłby piękny obrazek. (2022, 20 listopada). Pozyskano z: https://demotywatory.pl/5100191/To-bylby-piekny-obrazek.

To nie tylko bajka. (2020, 23 listopada). Pozyskano z: https://zszywka.pl/p/zaczarowany-olowek-21349082.html.

Tolstaya, S. (1999). Zagovory. In: N. Tolstoĭ (ed.), Slavianskie drevnosti: Ėtnolingvisticheskiĭ slovar’. Vol. 2. Moskva: Institut slavianovedeniia RAN, Mezhdunarodnye otnosheniia.

Tomashevskiĭ, B. (1996). Teoriia literatury. Poėtika. Moskva: Aspekt Press.

Usachёv, A., Uspenskiĭ, Ė. (2001). Koshmarnye uzhasy. Zhutkie istorii. Moskva: Astrel’.

Vesёlye kartinki. (1957). no 2. Moskva: Molodaia gvardiia.

Vlasova, M. (2008). Ėntsiklopediia russkikh sueveriĭ. Sankt-Peterburg: Azbuka-klassika.

Wildowicz, A. (2010). Demotywatory jako przykład e-folkloru. Okolice. Rocznik Etnologiczny, 8, 154–164.

Wójcicka, U. (1995). „Dictaque pondus habent”. O roli słowa w ludowych zaklęciach-zamawianiach. Studia Filologiczne. Filologia Rosyjska, 41 (17), 151–164.

Wójcika, M. (2018). Przedmiot (środek) magiczny. W: V. Wróblewska (red.), Słownik polskiej bajki ludowej (s. 80–85). Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.

Wróblewska, V. (2000). Humoreski ludowe w świetle teorii karnawalizacji literatury. W: A. Stoff, A. Skubaczewska-Pniewska (red.), Teoria karnawalizacji. Konteksty i interpretacje (s. 175–192). Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.

Zaczarowany ołówek w Palestynie. (2022, 25 maja). Pozyskano z: https://demotywatory.pl/1191/Zaczarowany-Olowek.

Zawsze chciałeś. (2022, 15 kwietnia). Pozyskano z: https://demotywatory.pl/1168/Zaczarowany-Olowek.

Strony internetowe

Bibsy.pl, portal rozrywkowy: http://bibsy.pl/.

Besty.pl, portal rozrywkowy: https://besty.pl/.

Chamsko.pl, portal rozrywkowy: https://www.wiocha.pl/.

Demotywatory.pl, portal rozrywkowy: https://demotywatory.pl/.

Filmpolski.pl: https://filmpolski.pl/fp/index.php?film=422515.

Joemonster.org, portal rozrywkowy: https://joemonster.org.

Obrazkowo.pl, portal rozrywkowy: https://obrazkowo.pl/.

Wykop.pl, portal rozrywkowy: https://wykop.pl/.

Zszywka.pl, portal rozrywkowy: https://zszywka.pl/.

Lodz Ethnographic Studies

Downloads

  • PDF (Język Polski)

Published

2023-10-20

How to Cite

1.
GOŁĘBIOWSKA-SUCHORSKA, Gołębiowska-Suchorska. The creation by drawing motif in Polish and East Slavic folklore. Lodz Ethnographic Studies. Online. 20 October 2023. Vol. 62, pp. 21-33. [Accessed 16 December 2025]. DOI 10.12775/LSE.2023.62.02.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 62 (2023): Folklor słowny

Section

Dissertations

License

Copyright (c) 2023 Lodz Ethnographic Studies

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.

  1. The authors give the publisher (Polish Ethnological Society) non-exclusive license to use the work in the following fields:
    • recording of a Work / subject of a related copyright;
    • reproduction (multiplication) Work / subject of a related copyright in print and digital technique (ebook, audiobook);
    • marketing of units of reproduced Work / subject of a related copyright;
    • introduction of Work / object of related copyright to computer memory;
    • dissemination of the work in an electronic version in the formula of open access under the Creative Commons license (CC BY - ND 4.0).
  2. The authors give the publisher the license free of charge.
  3. The use of the work by publisher in the above mentioned aspects is not limited in time, quantitatively nor territorially.

Stats

Number of views and downloads: 382
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • English
  • Deutsch
  • Język Polski
  • Español (España)
  • Italiano
  • Français (Canada)
  • Čeština
  • Français (France)
  • Hrvatski
  • Srpski
  • Українська

Tags

Search using one of provided tags:

reation by drawing, fairy tale, legend, demotivator, animated fairy tale
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop