Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Registracija
  • Prijava
  • Language
    • English
    • Deutsch
    • Język Polski
    • Español (España)
    • Italiano
    • Français (Canada)
    • Čeština
    • Français (France)
    • Hrvatski
    • Srpski
    • Українська
  • Menu
  • Home
  • Trenutni broj
  • Archives
  • Obavijesti
  • O časopisu
    • O časopisu
    • Prijave priloga
    • Časopis uređuju
    • Privacy Statement
    • Kontakt
  • Registracija
  • Prijava
  • Language:
  • English
  • Deutsch
  • Język Polski
  • Español (España)
  • Italiano
  • Français (Canada)
  • Čeština
  • Français (France)
  • Hrvatski
  • Srpski
  • Українська

Łódzkie Studia Etnograficzne

Functions of a Fairy Tale in the Auschwitz Camp Memories of Zofia Posmysz
  • Home
  • /
  • Functions of a Fairy Tale in the Auschwitz Camp Memories of Zofia Posmysz
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Svezak 62 (2023): Folklor słowny /
  4. Rozprawy

Functions of a Fairy Tale in the Auschwitz Camp Memories of Zofia Posmysz

Autor(i)

  • Katarzyna Smyk

DOI:

https://doi.org/10.12775/LSE.2023.62.05

Ključne riječi

folk tale, magic tale, concentration camp, Birkenau, Auschwitz, functions of folklore

Sažetak

The article gives a multifaceted interpretation of the functions of a concentration camp fairy tale from the perspective of folklore studies (i.e. its socio-integrative, aesthetic, didactic/educational, compensatory/cathartic and trauma management functions) and literary studies (strategies of women’s writing about the Holocaust and the war, and the camp testimony). The author analyses the novel Wakacje nad Adriatykiem (1970) and an extended interview Królestwo za mgłą (2017) by Zofia Posmysz, an inmate of Auschwitz-Birkenau, Ravensbrück and Neustadt-Glewe, who stylised her camp memories as a traditional folk tale, thus commemorating the fairy tales told by her camp friend Zofia Jachimczak, who did not survive Auschwitz. The author comes to the conclusion that a concentration camp fairy tale seems to be a complete genre and a comprehensive structure of meaning that makes it possible to express the inexpressible.

References

Adorno, Th.W. (1973). Negative dialectics (trans. E.B. Ashton). London: Routledge & Kegan Paul.

Agamben, G. (1999). Remnants of Auschwitz: the Witness and the Archive (Homo Sacer III) (trans. Daniel Heller-Roazen). New York: Zone Books.

Améry, J. (1986). At the Mind’s Limits: Contemplations by a Survivor on Auschwitz and Its Realities (trans. Sidney and Stella P. Rosenfeld). New York: Schocken Books.

Banasiak, H. (2012). Bajki. Sztutowo: Muzeum Stutthof w Sztutowie.

Bettelheim, B. (2077). The Uses of Enchantment. The Meaning and Importance of Fairy Tales. New York: Vintage Books, Random House.

Boyne, J. (2006). The Boy in the Striped Pyjamas. Oxford: D. Fickling.

Czermińska, M. (2000). Autobiograficzny trójkąt. Świadectwo, wyznanie i wyzwanie. Kraków: Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych „Universitas”.

Głowiński, M. (1986). O intertekstualności. Pamiętnik Literacki, 4, 75–100.

Głowiński, M. (1999). Czarne sezony. Kraków: Wydawnictwo Literackie.

Głowiński, M. (2002). Wielkie zderzenie. Teksty Drugie, 3, 199–211. Acquired from: https://tekstydrugie.pl/pl/biblio/otwieranie-przyszlosci/.

Grochowski, P. (2018). Funkcje bajek ludowych. In: V. Wróblewska (ed.). Słownik polskiej bajki ludowej. Vol. 1 (pp. 23–29). Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.

Hajduk-Nijakowska, J. (2005). Żywioł i kultura. Folklorystyczne mechanizmy oswajania traumy. Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego.

Hajduk-Nijakowska, J. (2016). Doświadczanie pamięci. Folklorystyczny kontekst opowieści wspomnieniowych. Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego.

Kaczyński, A. (2010). Zofia Posmysz. Culture.pl. Acquired from: https://culture.pl/pl/tworca/zofia-posmysz.

Kasjan, J.M. (1994). Usta i pióro. Studia o literaturze ustnej i pisanej. Toruń: Uniwersytet Mikołaja Kopernika.

Kostecka, W. (2017). Andersen w Powstaniu Warszawskim. O zapomnianych opowiadaniach Zofii Lorentz. In: H. Ratuszna, M. Wiśniewska, V. Wróblewska (eds.). Andersenowskie inspiracje w literaturze i kulturze polskiej (pp. 111–120). Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.

Kulasza, J. (2002). O pisaniu i „wydawaniu” bajek w KL Auschwitz. Zeszyty Oświęcimskie, 23, 112–147.

Levi, P. (1989). The Drowned and the Saved (trans. Raymond Rosenthal). New York: Vintage International.

Lűthi, M. (1982). Cechy narracji w bajce ludowej (trans. J.M. Kasjan), Literatura Ludowa, 2, 63–69.

Ługowska, J. (1981). Ludowa bajka magiczna jako tworzywo literatury. Wrocław: Zakład Narodowy Ossolińskich.

Majewski, T. (2007). Świadectwo – pomiędzy wnętrzem i zewnętrzem języka. Teksty Drugie, 5, 74–84. Acquired from: https://tekstydrugie.pl/pl/biblio/otwieranie-przyszlosci/.

Niebrzegowska-Bartmińska, S.(2007). Wzorce tekstów ustnych w perspektywie etnolingwistycznej. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.

Obertyńska, B. (Rudzka M.) (2005). W domu niewoli. Warszawa: Czytelnik.

Pinderska-Lech, J., Mensfelt, J. (ed.) (2009). Bajki z Auschwitz. Oświęcim: Państwowe Muzeum Auschwitz-Birkenau.

Posłuszny, Ł. (2014). Pisanie i pamięć w biografiach więźniów obozów koncentracyjnych. Conversatoria Linguistica, 8, 101–112.

Posmysz, Z. (1962). Pasażerka. Warszawa: Czytelnik.

Posmysz, Z. (1981). Ten sam doktor M. Warszawa: Wydawnictwo Iskry.

Posmysz, Z. (1996). Do wolności, do śmierci, do życia. Warszawa: Von Borowiecky.

Posmysz, Z. (2005). Wakacje nad Adriatykiem. Kraków: Znak Litera Nova.

Posmysz, Z. (2011). Chrystus oświęcimski. Oświęcim–Warszawa: Fundacja na Rzecz Międzynarodowego Domu Spotkań Młodzieży, Biuro Regionalne Fundacji im. Heinricha Bölla.

Posmysz, Z. (2017a). Królestwo za mgłą. Z autorką Pasażerki rozmawia Michał Wójcik. Kraków: Znak Litera Nova.

Posmysz, Z. (2017b). Znam katów z Belsen… In: Posmysz, Z. (2017). Królestwo za mgłą. Z autorką Pasażerki rozmawia Michał Wójcik (pp. 393–396). Kraków: Znak Litera Nova.

Potocka, M.A. (2021). Zofia Posmysz. Szrajberka. 7566. Auschwitz 1942–1945. Kraków: Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie.

Przybyła-Dumin, A. (2014). Modyfikacja znaczeń we współczesnych adaptacjach klasycznych bajek ludowych. W kontekście wychowania. Konteksty Pedagogiczne, 1 (2), 53–65. Acquired from: https://kontekstypedagogiczne.pl/kp/article/view/55.

Smyk, K. (2023). Królestwo za mgłą – bajka obozowa Zofii Posmysz. Literatura Ludowa, 1–2, 89–106.

Ubertowska, A. (2008). Świadectwo – trauma – głos. Literackie reprezentacje Holokaustu. Kraków: Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych „Universitas”.

Ubertowska, A. (2014). Holokaust. Auto(tanato)grafie. Warszawa: Instytut Badań Literackich PAN.

Urbaś, H. (1985). Zofia Posmysz. In: J. Krzyżanowski. Cz. Hernas (eds.). Literatura polska. Przewodnik encyklopedyczny. Vol. 2. (p. 206). Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Wójcik, M. (2017). Zamiast wstępu. In: Z. Posmysz. Królestwo za mgłą. Z autorką Pasażerki rozmawia Michał Wójcik (pp. 5–11). Kraków: Znak Litera Nova.

Wróblewska, V. (2003). Przemiany gatunkowe polskiej baśni literackiej XIX i XX wieku, Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.

Žižek, S. (2004). Komedia obozowa (trans. A. Chmielewski). Teksty Drugie, 5, 135–141. Acquired from: https://tekstydrugie.pl/pl/biblio/trauma-nieprzedstawiona/.

Websites

Culture.pl: https://culture.pl/pl.

Łódzkie Studia Etnograficzne

Downloads

  • PDF (English)

Objavljeno

2023-10-20

How to Cite

1.
SMYK, Katarzyna. Functions of a Fairy Tale in the Auschwitz Camp Memories of Zofia Posmysz. Łódzkie Studia Etnograficzne. Online. 20 listopad 2023. Vol. 62, pp. 67-80. [Accessed 6 srpanj 2025]. DOI 10.12775/LSE.2023.62.05.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Broj časopisa

Svezak 62 (2023): Folklor słowny

Rubrika

Rozprawy

License

Copyright (c) 2023 Lodz Ethnographic Studies

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.

1. Autorzy udzielają wydawcy (Polskiemu Towarzystwu Ludoznawczemu) licencji niewyłącznej na korzystanie z utworu w następujących polach eksploatacji:

a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego;

b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (ebook, audiobook);

c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego;

d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera;

e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY - ND 4.0).

2. Autorzy udzielają wydawcy licencji nieodpłatnie.

3. Korzystanie przez wydawcę z utworu na ww. polach nie jest ograniczone czasowo, ilościowo i terytorialnie.

Stats

Number of views and downloads: 323
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Kazalo autora
  • Issue archive

User

User

Trenutni broj

  • Atom logotip
  • RSS2 logotip
  • RSS1 logotip

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Jezik / Language

  • English
  • Deutsch
  • Język Polski
  • Español (España)
  • Italiano
  • Français (Canada)
  • Čeština
  • Français (France)
  • Hrvatski
  • Srpski
  • Українська

Tags

Search using one of provided tags:

folk tale, magic tale, concentration camp, Birkenau, Auschwitz, functions of folklore
Gore

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop