Celebration of the New Year in Ukraine during the Soviet and post-Soviet periods
DOI:
https://doi.org/10.12775/LSE.2022.61.06Ključne riječi
celebration, New Year, Ukraine, transition period, acculturation, gift-giving culture, holiday customsSažetak
In the second half of the 20th and in the early 21st century, that is during the Soviet and post-Soviet periods, the New Year was – and it still remains – one of the main calendar holidays celebrated by the urban population in Ukraine. It can be said with confidence that it has become a focus of a variety of customs, traditions of its celebration, both borrowed from other holidays and newly formed, inherent only to this one holiday. The current paper deals with the changes in the traditions and rituals of celebrating the New Year in the second half of the 20th and early 21st century in Ukraine, and demonstrates that its status as the main winter calendar holiday pertaining to the transition from the old to the new annual cycle is still maintained. The specific pattern of the New Year celebration, i.e. the integral complex of customs, traditions and rituals characteristic of it, took shape in the 1950s–1960s and it has mostly survived to the present day. First of all, it retains the character of a family holiday and the decorated New Year tree, as well as abundant treats and gifts, are still its inherent attributes. At the same time, at the end of the 20th century, the New Year celebrations were enhanced with new forms, customs, and rituals; peculiarly, the revised and rethought European and Chinese rituals and symbols were included in the celebration system. They have greatly enriched the magical component of the New Year holidays, intended to conjure up a better coming year. The New Year’s Day maintains and develops its character as the main holiday of the period of transition from one calendar year to another. Such holidays have always been a part of the real life of society.
References
Bajburin, A. (1993). Ritual v tradicionnoj culture. Cankt-Peterburg: Nauka.
Bondarenko, H. (2021). Novorichni tradytsii v Ukraini. Etnohrafiia. IMFE im. M. T. Rylskoho NAN Ukrainy. Obtained from: http://ethnography.org.ua/content/novorichni-tradyciyi-v-ukrayini.
Chenbaj, N. (2019). Transformaciyi identichnosti v umovah informacijno-tehnologichnoyi revolyuciyi (sociokulturnij aspekt). Kiev: NAU.
van Gennep, A. (1999). Obryady perehoda. Sistematicheskoe izuchenie obryadov. Moskwa: Izd. firma «Vostochnaya literatura» RAN.
Kalko, S. (2021). Koly yalynky buly velykymy, abo Novyi rik shistdesiatykh po-rivnensky. RivneRetroRitm, 10 01 2021. Obtained from: http://retrorivne.com.ua/author/svitlana-kalko/.
Matyukhina, A. (2000). W sowieckim Lwowie. Życie codzienne miasta w latach 1944–1990. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Matyukhina, O. (2014). Nowy Rok: tradycja i innowacje (noworoczna obrzędowość w miastach Ukrainy II połowy XX – pocz. XXI w.). In: J. Hajduk-Nijakowska et. al. (eds.), Praktykowanie tradycji w społeczeństwach posttradycyjnych (p. 301–314). Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego.
Matyukhina, O. (2020). Semantyka kalendarnykh zymovykh sviat na Ukraini kintsia XX st. Kiev: NAU.
Downloads
Objavljeno
How to Cite
Broj časopisa
Rubrika
License
Copyright (c) 2022 Lodz Ethnographic Studies
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
1. Autorzy udzielają wydawcy (Polskiemu Towarzystwu Ludoznawczemu) licencji niewyłącznej na korzystanie z utworu w następujących polach eksploatacji:
a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego;
b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (ebook, audiobook);
c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego;
d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera;
e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY - ND 4.0).
2. Autorzy udzielają wydawcy licencji nieodpłatnie.
3. Korzystanie przez wydawcę z utworu na ww. polach nie jest ograniczone czasowo, ilościowo i terytorialnie.
Stats
Number of views and downloads: 314
Number of citations: 0