Ku pedagogice marzenia Twórczość kameruńskich działaczy artystycznych Chantal Edie i Zacharie Ngnogue jako forma prefiguracji
DOI:
https://doi.org/10.12775/LSE.2025.64.15Klíčová slova
artywizm, sztuka prefiguratywna, sztuka w przestrzeni publicznej, Kamerun, Duala, przesiedlenia wewnętrzne, opieka zdrowotna, prawa obywatelskieAbstrakt
Artykuł omawia twórczość kameruńskich fotografów, artystów multimedialnych i dyrektorów artystycznych Chantal Edie i Zacharie Ngnogue oraz umieszcza ją w kontekście środowiska artystycznego kameruńskiej metropolii Douala. Stanowi on wkład w bieżące badania nad artywizmem na całym świecie oraz nad jego specyficzną rolą w społeczeństwie kameruńskim. Na podstawie pogłębionych rozmów z artystami oraz wizyty badawczej w Duali, tekst podkreśla sposób, w jaki duet artystyczny wykorzystuje swoją twórczość, m.in. w walce o wolność w opresyjnym reżimie i przeciwko długotrwałym skutkom kolonializmu. Dalej zgłębiana jest tematyka przestrzeni artystycznej „The Forest Creative Loft”, założonej przez Ch. Edie i Z. Ngnogue jako miejsce wspierające twórców, łączące społeczności miejskie i wyznaczające nowe kierunki dla społeczeństwa. Podejście artystyczno-aktywistyczne Edie i Ngnogue można podsumować jako „pedagogikę marzenia”. Rozwijając się naturalnie z lokalnych uwarunkowań i osadzone w historii (sztuki) Duali, prace Ch. Edie i Z. Ngnogue przyczyniają się do lepszego zrozumienia sztuki i polityki prefiguratywnej jako multimodalnych, płynnych i długoterminowych form zaangażowania.
Reference
Agence Régionale de l’Institut National de la Statistique (2021). Annuaire Statistique de la région du Littoral [raport]. Pozyskano z: https://ins-cameroun.cm/statistique/annuaire-statistique-de-la-region-du-littoral-edition-2021.
Allen, R. (2009). Art activism in South Africa and the ethics of representation in a time of AIDS. Critical Arts, 23(3), 396–415. DOI: https://doi.org/10.1080/02560040903251209.
Amnesty (2025, 17 stycznia): Cameroon: Dorgelesse Nguessan released after more than four years of arbitrary detention for peaceful protest [artykuł]. Pozyskano z: https://www.amnesty.org/en/latest/news/2025/01/cameroon-dorgelesse-detention-protest/.
Animbom, P.N. (2024). Theatrical therapeutic interventions in Cameroon. Bamenda: Langaa RPCIG. DOI: https://doi.org/10.2307/jj.12949082.6.
Babina, L., Herzog, D., Malaquais, D. (2011). Losing Goddy: Goddy Leye 1965–2011. African Arts, 44(3), 12–13. DOI: https://doi.org/10.1162/afar.2011.44.3.12.
Barnes, H. (ed.) (2013). Arts activism, education, and therapies: transforming communities across Africa. Leiden: Brill.
Basu, P., Agbo, G.E. (2024). Uli: The colonial archive as decolonial cultural resource. African Arts, 57(3), 8–25. DOI: https://doi.org/10.1162/afar_a_00770.
Bhabha, H.K. (1994). The location of culture. London: Routledge.
Blanes, R., Flynn, A., Maskens, M., Tinius, J. (2016). Micro-utopias: anthropological perspectives on art, relationality, and creativity. Cadernos de Arte e Antropologia, 5(1), 5–20. DOI: https://doi.org/10.4000/cadernosaa.1017.
Boyer, D., Marcus, G.E. (eds.) (2020). Collaborative anthropology today. A collection of exceptions. Ithaca, New York: Cornell University Press.
Criado, T.S., Estalella, A. (2018). Introduction: experimental collaborations. In: T.S. Criado, A. Estalella (eds.), Experimental collaborations: ethnography through fieldwork devices (pp. 1–30). New York–Oxford: Berghahn Books. DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctvw04cwb.6.
Danius, S., Jonsson, S., Spivak, G.C. (1993). An interview with Gayatri Chakravorty Spivak. Boundary 2, 20(2), 24–50. DOI: https://doi.org/10.2307/303357.
Diduk, S. (2004). The civility of incivility: grassroots political activism, female farmers, and the Cameroon State. African Studies Review, 47(2), 27–54. DOI: https://doi.org/10.1017/S0002020600030845.
Domańska, E. (2017). Prefigurative art and micro-utopias. Public History Weekly, 5(14). DOI: https://doi.org/10.1515/phw-2017–9005.
Estalella, A., Criado, S.T. (2023). Introduction: The ethnographic invention. In: T.S. Criado, A. Estalella (eds.), An ethnographic inventory. Field devices for anthropological inquiry (pp. 1–14). Abingdon–New York: Routledge. DOI: https://doi.org/10.4324/9781003253709–1.
Feugain, M. (2023). L’écriture photographique de la breveté. [Niepublikowany esej, udostępniony przez autora, michel.feugain@univ-catholille.fr.].
Hanussek, C. (2001). Cameroon: an emerging art scene. NKA: Journal of Contemporary African Art, 13–14, 100–105. DOI: https://doi.org/10.1215/10757163–13-14–1-100.
Haupt, A., Williams, Q., Alim, H.S., Jansen, E. (eds.) (2019). Neva again: Hip hop art, activism, and education in post-apartheid South Africa. Pretoria: HSRC Press.
Holmes, D., Marcus, G., Holmes, D., Marcus, G., Westbrook, D. (2008). Para-ethnography. In: The SAGE Encyclopedia of qualitative research methods. London: SAGE Publications. DOI: https://doi.org/10.4135
/9781412963909.n307.
Ingold, T. (2014). That’s enough about ethnography! HAU: Journal of Ethnographic Theory, 4(1), 383–395. DOI: https://doi.org/10.14318/hau4.1.021.
Lee, R. (2019). Art, activism and the academy: productive tensions and the next generation of HIV/AIDS research in South Africa. Journal of Southern African Studies, 45(1), 113–119. DOI: https://doi-org.10.1080
/03057070.2019.1559542.
Maurer, A. (2024). The ocean on fire: Pacific stories from nuclear survivors and climate activists. Durham: Duke University Press.
Medrado, A., Rega, I. (2023). Media activism, artivism and the fight against marginalisation in the Global South: South-to-South communication. London: Routledge. DOI: https://doi.org/10.4324/9781003215103.
Mentan, T. (2021). Ambacide. Bamenda: Langaa RPCIG.
Minty, Z., Nkula-Wenz, L., Roux, N., Sadie, V., Selmeczi, A., Sitas, R. (2020). doul’art: Art, publics and the city as a „field of experience”. In: C. Kuoni, J. Baltà Portolés, N.N. Khan, S. Moses (eds.), Forces of art (pp. 283–306). Amsterdam: Valiz.
Monticelli, L. (2022). Introduction. In: L. Monticelli, The future is now: an introduction to prefigurative politics (pp. 1–14). Bristol: Bristol University Press.
Newbury, D., Rizzo, L., Thomas, K. (eds.) (2021). Women and photography in Africa: creative practices and feminist challenges. London: Routledge. DOI: https://doi.org/10.4324/9781003087410.
Nijkam Savage, O.M.N. (1996) ‘Children of the rope’ and other aspects of pregnancy loss in Cameroon, Ch. 5. In: R. Cecil (ed.), Anthropology of pregnancy loss (pp. 95–109). London: Routledge.
Nye, J.S. (2007). Soft Power. Jak osiągnąć sukces w polityce światowej (przeł. J. Zaborowski). Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
Ophrat, H. (2023). Art intervention in the city. New York: Routledge. DOI: https://doi.org/10.4324/9781003289579–5.
Pensa, I., Pucciarelli, M., Siegenthaler, F., Douala Bell, M., Verschuren, K., Nibbeling, X., Grandin, L., Adukaite, A., de la Chapelle, M. (eds.) (2017). Public art in Africa: art and urban transformation in Douala. Geneva: Metis Presses.
Pulitano, E. (2022). Mediterranean ARTivism. DOI: https://doi.org/10.1007/978–3-031–05992–6_7.
Riches, C., Palmowski, J. (2021). Biya, Paul. In: A dictionary of contemporary world history. Oxford: Oxford University Press. Pozyskano z: https://www.oxfordreference.com/display/10.1093/acref/
9780191890949.001.0001/acref-9780191890949-e-263?rskey=sofsh3&result=318. DOI: http://dx.doi.org/10.1093/acref/9780191890949.001.0001.
Salzbrunn, M. (2019). Artivisme. Anthropen 2019, b.n. DOI: https://doi.org/10.17184/eac.anthropen.091.
Salzbrunn, M., von Weichs, R. (2022a). Entre engagement individuel et collectif: Signature, art et activisme à Gênes et Yaoundé. Multitudes, 87(2), 119–127.
Salzbrunn, M., von Weichs, R. (2022b). Qui décolonise l’espace? Art et activisme à Douala/Cameroun. In: P. Sintès (ed.), Rue d’Alger (pp. 335–345). Marseille: éditions MF.
Salzbrunn, M., von Weichs, R. (2023). L’artivisme dans la bande dessinée, l’art mural et le street art au Cameroun. Figure de l‘art, 40, 111–128. Pozyskano z: https://iris.unil.ch/entities/publication/d2cb7433-c7ef-4fec-add0-f934f586a5eb.
Schemmel, A. (2015). Visual arts in Cameroon: A genealogy of non-formal training 1976–2014. Bamenda: Langaa RPCIG. DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctvh9vwpg.
Schemmel, A., Malaquais, D., Babina, L., Leye, G., Herzog, D. (2011). Interview with Goddy Leye (Dec. 2010): Selected Excerpts. African Arts, 44(3), 14–15. DOI: https://doi.org/10.1162/afar.2011.44.3.14.
Schneider, A., Wright, C. (eds.) (2010). Between art and anthropology: Contemporary ethnographic practice. London: Routledge. DOI: https://doi.org/10.4324/9781003230694.
Schneider, J. (2024). Photo George, in Douala: One of the earliest photo studios in Cameroon. Visual Anthropology (Journal), 37(3), 265–282. DOI: https://doi.org/10.1080/08949468.2024.2340375.
Smith, T.L., Hennessy, K., Takaragawa, S., McDonald, F.P., Campbell, C. (2020). Function and form: The ethnographic terminalia collective between art and anthropology. In: D. Boyer, G.E. Marcus (eds.), Collaborative anthropology today: A collection of exceptions (pp. 82–101). Cornell University Press. Pozyskano z: http://www.jstor.org/stable/10.7591/j.ctvxbpfm4.8.
Smith, L.T. (2021). Decolonizing methodologies: research and indigenous peoples. London: Zed Books.
Soja, E. (1996). Thirdspace: Journeys to Los Angeles and other real-and-imagined places. Oxford: Basil Blackwell.
Taylor, L. (2014, 28 lipca). Doual’art. Grove Art Online. DOI: https://doi.org/10.1093/gao/9781884446054.article.T2263700.
UNHCR RBWCA (2024, 20 listopada). Principal refugees, IDPs and stateless persons [raport]. Pozyskano z: https://data.unhcr.org/en/documents/details/112594.
Werbner, P., Webb, M., Spellman-Poots, K. (eds.) (2014). The political aesthetics of global protest: the Arab Spring and beyond. Edinburgh: Edinburgh University Press in association with the Aga Khan University International in the United Kingdom, Institute for the Study of Muslim Civilizations.
Zeitlyn, D. (2024). Intimacy in a violent context: photographs from Mbouda (Cameroon) in a time of troubles. Africa, 94(1), 117–140. DOI: https://doi.org/10.1017/S0001972024000056.
Zeitlyn, D. (2019). Photo history by numbers: Charting the rise and fall of commercial photography in Cameroon. Visual Anthropology (Journal), 32(3–4), 309–342. DOI: https://doi.org/10.1080/08949468.
2019.1637683.
Zeitlyn D. (2009). A dying art? Archiving photographs in Cameroon. Anthropology Today, 25(4), 23–26. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1467–8322.2009.00679.x.
Strony internetowe
Freedom House (Cameroon): https://freedomhouse.org/country/cameroon.
International Crisis Group (Cameroon): https://www.crisisgroup.org/africa/central-africa/cameroon.
Kadist (on Chantal Edie & Zacharie Ngnogue): https://kadist.org/work/sous-dieu-tiko-drink-kumba-drunk-series/.
Reporters without Borders (Cameroon): https://rsf.org/en/country/cameroon.
StudioXLDouala: https://www.studioxldouala.com/projets-artistiques.
UN Inter-agency Group for Child Mortality Estimation (IGME): https://childmortality.org/profiles.
Stahování
Publikováno
Jak citovat
Číslo
Sekce
Licence
Copyright (c) 2025 Łódzkie Studia Etnograficzne

Tato práce je licencována pod Mezinárodní licencí Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0.
1. Autorzy udzielają wydawcy (Polskiemu Towarzystwu Ludoznawczemu) licencji niewyłącznej na korzystanie z utworu w następujących polach eksploatacji:
a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego;
b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (ebook, audiobook);
c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego;
d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera;
e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY - ND 4.0).
2. Autorzy udzielają wydawcy licencji nieodpłatnie.
3. Korzystanie przez wydawcę z utworu na ww. polach nie jest ograniczone czasowo, ilościowo i terytorialnie.
Stats
Number of views and downloads: 113
Number of citations: 0