Zum Inhalt springen Zur Hauptnavigation springen Zur Fußzeile springen
  • Registrieren
  • Einloggen
  • Language
    • English
    • Deutsch
    • Język Polski
    • Español (España)
    • Italiano
    • Français (Canada)
    • Čeština
    • Français (France)
    • Hrvatski
    • Srpski
    • Українська
  • Menu
  • Home
  • Aktuelle Ausgabe
  • Archiv
  • Mitteilungen
  • Über uns
    • Über die Zeitschrift
    • Beitragseinreichung
    • Redaktion
    • Schutz personenbezogener Daten
    • Kontakt
  • Registrieren
  • Einloggen
  • Language:
  • English
  • Deutsch
  • Język Polski
  • Español (España)
  • Italiano
  • Français (Canada)
  • Čeština
  • Français (France)
  • Hrvatski
  • Srpski
  • Українська

Łódzkie Studia Etnograficzne

Ku pedagogice marzenia Twórczość kameruńskich działaczy artystycznych Chantal Edie i Zacharie Ngnogue jako forma prefiguracji
  • Home
  • /
  • Ku pedagogice marzenia Twórczość kameruńskich działaczy artystycznych Chantal Edie i Zacharie Ngnogue jako forma prefiguracji
  1. Home /
  2. Archiv /
  3. Bd. 64 (2025): Biografistyka w perspektywie antropologicznej /
  4. Na inny temat

Ku pedagogice marzenia Twórczość kameruńskich działaczy artystycznych Chantal Edie i Zacharie Ngnogue jako forma prefiguracji

Autor/innen

  • Hannah Wadle Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, University of Barcelona https://orcid.org/0000-0001-5273-539X
  • Chantal Edie
  • Zacharie Ngnogue

DOI:

https://doi.org/10.12775/LSE.2025.64.15

Schlagworte

artywizm, sztuka prefiguratywna, sztuka w przestrzeni publicznej, Kamerun, Duala, przesiedlenia wewnętrzne, opieka zdrowotna, prawa obywatelskie

Abstract

Artykuł omawia twórczość kameruńskich fotografów, artystów multimedialnych i dyrektorów artystycznych Chantal Edie i Zacharie Ngnogue oraz umieszcza ją w kontekście środowiska artystycznego kameruńskiej metropolii Douala. Stanowi on wkład w bieżące badania nad artywizmem na całym świecie oraz nad jego specyficzną rolą w społeczeństwie kameruńskim. Na podstawie pogłębionych rozmów z artystami oraz wizyty badawczej w Duali, tekst podkreśla sposób, w jaki duet artystyczny wykorzystuje swoją twórczość, m.in. w walce o wolność w opresyjnym reżimie i przeciwko długotrwałym skutkom kolonializmu. Dalej zgłębiana jest tematyka przestrzeni artystycznej „The Forest Creative Loft”, założonej przez Ch. Edie i Z. Ngnogue jako miejsce wspierające twórców, łączące społeczności miejskie i wyznaczające nowe kierunki dla społeczeństwa. Podejście artystyczno-aktywistyczne Edie i Ngnogue można podsumować jako „pedagogikę marzenia”. Rozwijając się naturalnie z lokalnych uwarunkowań i osadzone w historii (sztuki) Duali, prace Ch. Edie i Z. Ngnogue przyczyniają się do lepszego zrozumienia sztuki i polityki prefiguratywnej jako multimodalnych, płynnych i długoterminowych form zaangażowania.

Literaturhinweise

Agence Régionale de l’Institut National de la Statistique (2021). Annuaire Statistique de la région du Littoral [raport]. Pozyskano z: https://ins-cameroun.cm/statistique/annuaire-statistique-de-la-region-du-littoral-edition-2021.

Allen, R. (2009). Art activism in South Africa and the ethics of representation in a time of AIDS. Critical Arts, 23(3), 396–415. DOI: https://doi.org/10.1080/02560040903251209.

Amnesty (2025, 17 stycznia): Cameroon: Dorgelesse Nguessan released after more than four years of arbitrary detention for peaceful protest [artykuł]. Pozyskano z: https://www.amnesty.org/en/latest/news/2025/01/cameroon-dorgelesse-detention-protest/.

Animbom, P.N. (2024). Theatrical therapeutic interventions in Cameroon. Bamenda: Langaa RPCIG. DOI: https://doi.org/10.2307/jj.12949082.6.

Babina, L., Herzog, D., Malaquais, D. (2011). Losing Goddy: Goddy Leye 1965–2011. African Arts, 44(3), 12–13. DOI: https://doi.org/10.1162/afar.2011.44.3.12.

Barnes, H. (ed.) (2013). Arts activism, education, and therapies: transforming communities across Africa. Leiden: Brill.

Basu, P., Agbo, G.E. (2024). Uli: The colonial archive as decolonial cultural resource. African Arts, 57(3), 8–25. DOI: https://doi.org/10.1162/afar_a_00770.

Bhabha, H.K. (1994). The location of culture. London: Routledge.

Blanes, R., Flynn, A., Maskens, M., Tinius, J. (2016). Micro-utopias: anthropological perspectives on art, relationality, and creativity. Cadernos de Arte e Antropologia, 5(1), 5–20. DOI: https://doi.org/10.4000/cadernosaa.1017.

Boyer, D., Marcus, G.E. (eds.) (2020). Collaborative anthropology today. A collection of exceptions. Ithaca, New York: Cornell University Press.

Criado, T.S., Estalella, A. (2018). Introduction: experimental collaborations. In: T.S. Criado, A. Estalella (eds.), Experimental collaborations: ethnography through fieldwork devices (pp. 1–30). New York–Oxford: Berghahn Books. DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctvw04cwb.6.

Danius, S., Jonsson, S., Spivak, G.C. (1993). An interview with Gayatri Chakravorty Spivak. Boundary 2, 20(2), 24–50. DOI: https://doi.org/10.2307/303357.

Diduk, S. (2004). The civility of incivility: grassroots political activism, female farmers, and the Cameroon State. African Studies Review, 47(2), 27–54. DOI: https://doi.org/10.1017/S0002020600030845.

Domańska, E. (2017). Prefigurative art and micro-utopias. Public History Weekly, 5(14). DOI: https://doi.org/10.1515/phw-2017–9005.

Estalella, A., Criado, S.T. (2023). Introduction: The ethnographic invention. In: T.S. Criado, A. Estalella (eds.), An ethnographic inventory. Field devices for anthropological inquiry (pp. 1–14). Abingdon–New York: Routledge. DOI: https://doi.org/10.4324/9781003253709–1.

Feugain, M. (2023). L’écriture photographique de la breveté. [Niepublikowany esej, udostępniony przez autora, michel.feugain@univ-catholille.fr.].

Hanussek, C. (2001). Cameroon: an emerging art scene. NKA: Journal of Contemporary African Art, 13–14, 100–105. DOI: https://doi.org/10.1215/10757163–13-14–1-100.

Haupt, A., Williams, Q., Alim, H.S., Jansen, E. (eds.) (2019). Neva again: Hip hop art, activism, and education in post-apartheid South Africa. Pretoria: HSRC Press.

Holmes, D., Marcus, G., Holmes, D., Marcus, G., Westbrook, D. (2008). Para-ethnography. In: The SAGE Encyclopedia of qualitative research methods. London: SAGE Publications. DOI: https://doi.org/10.4135

/9781412963909.n307.

Ingold, T. (2014). That’s enough about ethnography! HAU: Journal of Ethnographic Theory, 4(1), 383–395. DOI: https://doi.org/10.14318/hau4.1.021.

Lee, R. (2019). Art, activism and the academy: productive tensions and the next generation of HIV/AIDS research in South Africa. Journal of Southern African Studies, 45(1), 113–119. DOI: https://doi-org.10.1080

/03057070.2019.1559542.

Maurer, A. (2024). The ocean on fire: Pacific stories from nuclear survivors and climate activists. Durham: Duke University Press.

Medrado, A., Rega, I. (2023). Media activism, artivism and the fight against marginalisation in the Global South: South-to-South communication. London: Routledge. DOI: https://doi.org/10.4324/9781003215103.

Mentan, T. (2021). Ambacide. Bamenda: Langaa RPCIG.

Minty, Z., Nkula-Wenz, L., Roux, N., Sadie, V., Selmeczi, A., Sitas, R. (2020). doul’art: Art, publics and the city as a „field of experience”. In: C. Kuoni, J. Baltà Portolés, N.N. Khan, S. Moses (eds.), Forces of art (pp. 283–306). Amsterdam: Valiz.

Monticelli, L. (2022). Introduction. In: L. Monticelli, The future is now: an introduction to prefigurative politics (pp. 1–14). Bristol: Bristol University Press.

Newbury, D., Rizzo, L., Thomas, K. (eds.) (2021). Women and photography in Africa: creative practices and femi­nist challenges. London: Routledge. DOI: https://doi.org/10.4324/9781003087410.

Nijkam Savage, O.M.N. (1996) ‘Children of the rope’ and other aspects of pregnancy loss in Cameroon, Ch. 5. In: R. Cecil (ed.), Anthropology of pregnancy loss (pp. 95–109). London: Routledge.

Nye, J.S. (2007). Soft Power. Jak osiągnąć sukces w polityce światowej (przeł. J. Zaborowski). Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.

Ophrat, H. (2023). Art intervention in the city. New York: Routledge. DOI: https://doi.org/10.4324/9781003289579–5.

Pensa, I., Pucciarelli, M., Siegenthaler, F., Douala Bell, M., Verschuren, K., Nibbeling, X., Grandin, L., Aduka­ite, A., de la Chapelle, M. (eds.) (2017). Public art in Africa: art and urban transformation in Douala. Ge­neva: Metis Presses.

Pulitano, E. (2022). Mediterranean ARTivism. DOI: https://doi.org/10.1007/978–3-031–05992–6_7.

Riches, C., Palmowski, J. (2021). Biya, Paul. In: A dictionary of contemporary world history. Oxford: Oxford University Press. Pozyskano z: https://www.oxfordreference.com/display/10.1093/acref/

9780191890949.001.0001/acref-9780191890949-e-263?rskey=sofsh3&result=318. DOI: http://dx.doi.org/10.1093/acref/9780191890949.001.0001.

Salzbrunn, M. (2019). Artivisme. Anthropen 2019, b.n. DOI: https://doi.org/10.17184/eac.anthropen.091.

Salzbrunn, M., von Weichs, R. (2022a). Entre engagement individuel et collectif: Signature, art et activisme à Gênes et Yaoundé. Multitudes, 87(2), 119–127.

Salzbrunn, M., von Weichs, R. (2022b). Qui décolonise l’espace? Art et activisme à Douala/Cameroun. In: P. Sintès (ed.), Rue d’Alger (pp. 335–345). Marseille: éditions MF.

Salzbrunn, M., von Weichs, R. (2023). L’artivisme dans la bande dessinée, l’art mural et le street art au Cameroun. Figure de l‘art, 40, 111–128. Pozyskano z: https://iris.unil.ch/entities/publication/d2cb7433-c7ef-4fec-add0-f934f586a5eb.

Schemmel, A. (2015). Visual arts in Cameroon: A genealogy of non-formal training 1976–2014. Bamenda: Langaa RPCIG. DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctvh9vwpg.

Schemmel, A., Malaquais, D., Babina, L., Leye, G., Herzog, D. (2011). Interview with Goddy Leye (Dec. 2010): Selected Excerpts. African Arts, 44(3), 14–15. DOI: https://doi.org/10.1162/afar.2011.44.3.14.

Schneider, A., Wright, C. (eds.) (2010). Between art and anthropology: Contemporary ethnographic practice. London: Routledge. DOI: https://doi.org/10.4324/9781003230694.

Schneider, J. (2024). Photo George, in Douala: One of the earliest photo studios in Cameroon. Visual Anthropology (Journal), 37(3), 265–282. DOI: https://doi.org/10.1080/08949468.2024.2340375.

Smith, T.L., Hennessy, K., Takaragawa, S., McDonald, F.P., Campbell, C. (2020). Function and form: The ethnographic terminalia collective between art and anthropology. In: D. Boyer, G.E. Marcus (eds.), Collaborative anthropology today: A collection of exceptions (pp. 82–101). Cornell University Press. Pozyskano z: http://www.jstor.org/stable/10.7591/j.ctvxbpfm4.8.

Smith, L.T. (2021). Decolonizing methodologies: research and indigenous peoples. London: Zed Books.

Soja, E. (1996). Thirdspace: Journeys to Los Angeles and other real-and-imagined places. Oxford: Basil Blackwell.

Taylor, L. (2014, 28 lipca). Doual’art. Grove Art Online. DOI: https://doi.org/10.1093/gao/9781884446054.article.T2263700.

UNHCR RBWCA (2024, 20 listopada). Principal refugees, IDPs and stateless persons [raport]. Pozyskano z: https://data.unhcr.org/en/documents/details/112594.

Werbner, P., Webb, M., Spellman-Poots, K. (eds.) (2014). The political aesthetics of global protest: the Arab Spring and beyond. Edinburgh: Edinburgh University Press in association with the Aga Khan University International in the United Kingdom, Institute for the Study of Muslim Civilizations.

Zeitlyn, D. (2024). Intimacy in a violent context: photographs from Mbouda (Cameroon) in a time of troubles. Africa, 94(1), 117–140. DOI: https://doi.org/10.1017/S0001972024000056.

Zeitlyn, D. (2019). Photo history by numbers: Charting the rise and fall of commercial photography in Cameroon. Visual Anthropology (Journal), 32(3–4), 309–342. DOI: https://doi.org/10.1080/08949468.

2019.1637683.

Zeitlyn D. (2009). A dying art? Archiving photographs in Cameroon. Anthropology Today, 25(4), 23–26. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1467–8322.2009.00679.x.

Strony internetowe

Freedom House (Cameroon): https://freedomhouse.org/country/cameroon.

International Crisis Group (Cameroon): https://www.crisisgroup.org/africa/central-africa/cameroon.

Kadist (on Chantal Edie & Zacharie Ngnogue): https://kadist.org/work/sous-dieu-tiko-drink-kumba-drunk-series/.

Reporters without Borders (Cameroon): https://rsf.org/en/country/cameroon.

StudioXLDouala: https://www.studioxldouala.com/projets-artistiques.

UN Inter-agency Group for Child Mortality Estimation (IGME): https://childmortality.org/profiles.

Łódzkie Studia Etnograficzne

Downloads

  • PDF (Język Polski)

Veröffentlicht

2025-10-17

Zitationsvorschlag

1.
WADLE, Hannah, EDIE, Chantal und NGNOGUE, Zacharie. Ku pedagogice marzenia Twórczość kameruńskich działaczy artystycznych Chantal Edie i Zacharie Ngnogue jako forma prefiguracji. Łódzkie Studia Etnograficzne. Online. 17 Oktober 2025. Vol. 64, pp. 267-284. [Accessed 27 Dezember 2025]. DOI 10.12775/LSE.2025.64.15.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Bibliografische Angaben herunterladen
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Ausgabe

Bd. 64 (2025): Biografistyka w perspektywie antropologicznej

Rubrik

Na inny temat

Lizenz

Copyright (c) 2025 Łódzkie Studia Etnograficzne

Creative-Commons-Lizenz
Dieses Werk steht unter der Lizenz Creative Commons Namensnennung - Keine Bearbeitungen 4.0 International.

1. Autorzy udzielają wydawcy (Polskiemu Towarzystwu Ludoznawczemu) licencji niewyłącznej na korzystanie z utworu w następujących polach eksploatacji:

a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego;

b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (ebook, audiobook);

c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego;

d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera;

e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY - ND 4.0).

2. Autorzy udzielają wydawcy licencji nieodpłatnie.

3. Korzystanie przez wydawcę z utworu na ww. polach nie jest ograniczone czasowo, ilościowo i terytorialnie.

Stats

Number of views and downloads: 113
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Autor/innenverzeichnis durchblättern
  • Issue archive

User

User

Aktuelle Ausgabe

  • Atom-Logo
  • RSS2-Logo
  • RSS1-Logo

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Sprache

  • English
  • Deutsch
  • Język Polski
  • Español (España)
  • Italiano
  • Français (Canada)
  • Čeština
  • Français (France)
  • Hrvatski
  • Srpski
  • Українська

Tags

Search using one of provided tags:

artywizm, sztuka prefiguratywna, sztuka w przestrzeni publicznej, Kamerun, Duala, przesiedlenia wewnętrzne, opieka zdrowotna, prawa obywatelskie
Aufwärts

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop