Antropologiczno-ludowe aspekty kreacji postaci magnetyzera w utworach Ernsta Teodora Amadeusza Hoffmanna i Józefa Dzierzkowskiego
DOI:
https://doi.org/10.12775/LL.6.2017.002Ключові слова
Dzierzkowski, Hoffmann, Mesmer, magnetyzm, magnetyzer, romantyzm, wierzenia ludoweАнотація
Fascynacja fenomenem magnetyzmu zarówno na płaszczyźnie naukowej jak i literackiej była zjawiskiem nierozerwalnie związanym z epoką romantyzmu. Magnetyzm i tajemnicza postać magnetyzera stanowiły przedmiot zainteresowań romantycznych pisarzy E.T.A. Hoffmanna i Józefa Dzierzkowskiego. Obaj twórcy uczynili lekarza magnetycznego głównym protagonistą, a dyskurs na temat magnetycznych kuracji jednym z konstytutywnych problemów swych utworów. Przedmiotem rozważań niniejszego artykułu jest analiza portretów magnetyzerów w utworach Magnetiseur (1814) E.T.A. Hoffmanna oraz Lekarz magnetyczny (1844) Józefa Dzierzkowskiego. Istotne jest nie tylko przedstawienie tytułowych bohaterów w odniesieniu do założeń i idei rozwijającej się na początku 19 wieku romantycznej antropologii lecz, przede wszystkim, próba wykazania, że elementy zaczerpnięte z ludowego folkloru, z którego obaj pisarze korzystali przy kreowaniu obrazu magnetyzera, mają istotny wpływ na narodziny związanej z tą postacią (miejskiej) legendy.Посилання
Hoffmann, E.T.A. (1958). Magnetyzer. W: Opowieści fantastyczne (przeł. Jerzy Ficowski i in.). Warszawa: Czytelnik.
Dzierzkowski J. (1976.). Lekarz magnetyczny. W: Polska nowela fantastyczna, red. J. Tuwim, t. 1, Kraków.
Abend S., Amtweiler, W. (2001). Götter in Weiß. Arztmythen in der Kunst W: Dominik Gross D. (red.): Medizingeschichte in Schlaglichtern: Beiträge des "Rheinischen Kreises der Medizinhistoriker“. Kassel: kassel university press, 363-376.
„Der reisende Teufel” (IX), 28. 04. 1828.
Bachórz, J., Kowalczykowa A. (red.) (1991). Słownik literatury polskiej XIX wieku. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
Borowy, W. (1920). Dziady a magnetyzm i teozofia. „Tygodnik Ilustrowany” 19, 364-366.
Braun, P. (2004). E.T.A. Hoffmann Dichter, Zeichner, Musiker, Biographie. Darmstadt: Wissenschaftliche Buchgesellschaft.
Brednich, R. W. (red.) (1990). Die Spinne in der Yucca Palme. Sagenhafte Geschichten von heute, München: Becksche Reihe.
Buck, M. R. (1865). Medicinischer Volksglauben u. Volksaberglauben aus Schwaben: eine kulturgeschichtliche Skizze. Ravensburg: Verlag der Dorn’schen Buchhandlung.
Carus, C. G. (1846). Psyche. Zur Entwicklungsgeschichte der Seele. Pforzheim: Flammer und Hoffmann.
Chruściński, K. (1965). „Hoghartyzm” i „hoffmanizm” w drobnych utworach narracyjnych Józefa Dzierzkowskiego z lat 1838-1844. Gdańskie Zeszyty Humanistyczne VIII, 165-75.
Chruściński, K. (1970). Józef Dzierzkowski: pisarz i działacz polityczny okresu międzypowstaniowego (1831-1863): Gdańsk: GTN.
Czeczot, K. (2016). Magnetyzm. Warszawa: Instytut Badań Literackich PAN
D.e.n. (pseud.) (1865). Józef Dzierzkowski. Przyjaciel domowy: pismo zbiorowe dla gospodarzy, 26, 101-102.
Fr. II. L (pseud.) (1865). Józef Dzierzkowski. Jana Jaworskiego kalendarz polski ilustrowany na rok zwyczajny 1865,zebrany staraniem redakcji gazety rolniczej. Warszawa: Nakładem i drukiem wydawcy, 11-13.
Goethe, J.W. von (1841). Faust: Eine Tragödie. Erster Theil. London: Herrmann Pfarge.
Haase, F. (1939). Volksglaube und Brauchtum der Ostslaven. Breslau: Verlag Gerhard Martin.
Jakowska K. Podręczny słownik pisarzy polskich. Józef Dzierzkowski Wiedza Powszechna, 2006, s 124-125
Janion, M. (1969). Romantyzm: Studia o ideach i stylu. Warszawa: Pánstwowy Instytut Wydawniczy.
Janion, M. (2002). Wampir: biografia symboliczna. Gdańsk: Słowo/obraz terytoria.
Kremer, D. (2007). Romantik: Stuttgart/Weimar: Verlag J. B. Metzler.
Kubacki W. (1951). Arcydramat Mickiewicza, Studia nad III częścią Dziadów, Kraków: M. Kot.
Kozakiewicz, S.. (1958). Ignacy Gierdziejewski. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
Kupfer, A. (2006). Die künstlichen Paradiese: Rausch und Realität seit der Romantik. Ein Handbuch. Stuttgart, Weimar: Verlag J. B. Metzler.
Mesmer, A. (1814). Mesmerismus.oder System der Wechselwirkungen, Theorie und Anwendung des thierischen Magnetismus (przeł. K. C. Wolfart). Berlin: Nikolaische Buchhandlung.
Moszyński K. (1967). Kultura ludowa Słowian: t. 2. Kultura duchowa. Warszawa: Ksia̜źka i Wiedza.
Petzoldt, L. (1989). Dämonenfurcht und Gottvertrauen. Zur Geschichte und Erforschung unserer Volkssagen.Darmstadt: Wissenschaftliche Buchgesellschaft.
Płonka-Syroka, B. (1990). Recepcja doktryn medycznych przełomu XVIII i XIX wieku w polskich ośrodkach akademickich, w latach 1784-1863. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
Podgórska, B., Podgórski A. (2005) Wielka księga demonów polskich: leksykon i antologia demonologii ludowej. Katowice: KOS.
Rosnowska J. Związki twórczości Dzierzkowskiego z literaturą i sztuką Zachodu. Pamiętnik Literacki. Czasopismo kwartalne poświęcone historii i krytyce literatury polskiej 58 (1), 27-65.
Schneider, M. (2013): Wissende des Unbewussten: Romantische Anthropologie und Ästhetik im Werk Richard Wagners. Berlin/Boston: Walter de Gruyter.
Schubert, G.H. (1840). Ansichten von der Nachtseite der Naturwissenschaft. Dresden, Leipzig: Arnoldische Buchhandlung.
Siebenpfeifer, H (2010). Messmerismus. Magnetismus. W: Kremmer, D. (red.) E.T.A. Hoffmann. Leben – Werk – Wirkung. Berlin, New York: de Gruyter.
Simonides, D. (1987). Moderne Sagenbildung im polnischen Großstadtmilieu. Fabula, 28 , 269-278.
Schweizer, S. (2008). Anthropologie der Romantik: Körper, Seele und Geist; anthropologische Gottes-, Welt- und Menschenbilder der wissenschaftlichen Romantik. Paderborn: F. Schöningh.
Stone, M. (2006). Energievampire: erkennen, meiden, abwehren. München: Integral Verlag.
Ruff, M. (2003). Zauberpraktiken als Lebenshilfe: Magie im Alltag vom Mittelalter bis heute Frankfurt, New York: Campus Verlag.
Russel, J.B. (2000). Biographie des Teufels: das radikal Böse und die Macht des Guten in der Welt (przeł. S. Grabmayr, M. Pitner). Köln, Wien, Weimar: Böhlau Verlag.
Tęcza, K. (1987): Zjawy i strachy polskie, Jelenia Góra: nakład autora.
Downloads
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
1. The authors give the publisher (Polish Ethnological Society) non-exclusive license to use the work in the following fields:a) recording of a Work / subject of a related copyright;
b) reproduction (multiplication) Work / subject of a related copyright in print and digital technique (ebook, audiobook);
c) marketing of units of reproduced Work / subject of a related copyright;
d) introduction of Work / object of related copyright to computer memory;
e) dissemination of the work in an electronic version in the formula of open access under the Creative Commons license (CC BY - ND 3.0).
2. The authors give the publisher the license free of charge.
3. The use of the work by publisher in the above mentioned aspects is not limited in time, quantitatively nor territorially.
Stats
Number of views and downloads: 453
Number of citations: 0