Antropologiczno-ludowe aspekty kreacji postaci magnetyzera w utworach Ernsta Teodora Amadeusza Hoffmanna i Józefa Dzierzkowskiego
DOI:
https://doi.org/10.12775/LL.6.2017.002Słowa kluczowe
Dzierzkowski, Hoffmann, Mesmer, magnetyzm, magnetyzer, romantyzm, wierzenia ludoweAbstrakt
Fascynacja fenomenem magnetyzmu zarówno na płaszczyźnie naukowej jak i literackiej była zjawiskiem nierozerwalnie związanym z epoką romantyzmu. Magnetyzm i tajemnicza postać magnetyzera stanowiły przedmiot zainteresowań romantycznych pisarzy E.T.A. Hoffmanna i Józefa Dzierzkowskiego. Obaj twórcy uczynili lekarza magnetycznego głównym protagonistą, a dyskurs na temat magnetycznych kuracji jednym z konstytutywnych problemów swych utworów. Przedmiotem rozważań niniejszego artykułu jest analiza portretów magnetyzerów w utworach Magnetiseur (1814) E.T.A. Hoffmanna oraz Lekarz magnetyczny (1844) Józefa Dzierzkowskiego. Istotne jest nie tylko przedstawienie tytułowych bohaterów w odniesieniu do założeń i idei rozwijającej się na początku 19 wieku romantycznej antropologii lecz, przede wszystkim, próba wykazania, że elementy zaczerpnięte z ludowego folkloru, z którego obaj pisarze korzystali przy kreowaniu obrazu magnetyzera, mają istotny wpływ na narodziny związanej z tą postacią (miejskiej) legendy.Bibliografia
Hoffmann, E.T.A. (1958). Magnetyzer. W: Opowieści fantastyczne (przeł. Jerzy Ficowski i in.). Warszawa: Czytelnik.
Dzierzkowski J. (1976.). Lekarz magnetyczny. W: Polska nowela fantastyczna, red. J. Tuwim, t. 1, Kraków.
Abend S., Amtweiler, W. (2001). Götter in Weiß. Arztmythen in der Kunst W: Dominik Gross D. (red.): Medizingeschichte in Schlaglichtern: Beiträge des "Rheinischen Kreises der Medizinhistoriker“. Kassel: kassel university press, 363-376.
„Der reisende Teufel” (IX), 28. 04. 1828.
Bachórz, J., Kowalczykowa A. (red.) (1991). Słownik literatury polskiej XIX wieku. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
Borowy, W. (1920). Dziady a magnetyzm i teozofia. „Tygodnik Ilustrowany” 19, 364-366.
Braun, P. (2004). E.T.A. Hoffmann Dichter, Zeichner, Musiker, Biographie. Darmstadt: Wissenschaftliche Buchgesellschaft.
Brednich, R. W. (red.) (1990). Die Spinne in der Yucca Palme. Sagenhafte Geschichten von heute, München: Becksche Reihe.
Buck, M. R. (1865). Medicinischer Volksglauben u. Volksaberglauben aus Schwaben: eine kulturgeschichtliche Skizze. Ravensburg: Verlag der Dorn’schen Buchhandlung.
Carus, C. G. (1846). Psyche. Zur Entwicklungsgeschichte der Seele. Pforzheim: Flammer und Hoffmann.
Chruściński, K. (1965). „Hoghartyzm” i „hoffmanizm” w drobnych utworach narracyjnych Józefa Dzierzkowskiego z lat 1838-1844. Gdańskie Zeszyty Humanistyczne VIII, 165-75.
Chruściński, K. (1970). Józef Dzierzkowski: pisarz i działacz polityczny okresu międzypowstaniowego (1831-1863): Gdańsk: GTN.
Czeczot, K. (2016). Magnetyzm. Warszawa: Instytut Badań Literackich PAN
D.e.n. (pseud.) (1865). Józef Dzierzkowski. Przyjaciel domowy: pismo zbiorowe dla gospodarzy, 26, 101-102.
Fr. II. L (pseud.) (1865). Józef Dzierzkowski. Jana Jaworskiego kalendarz polski ilustrowany na rok zwyczajny 1865,zebrany staraniem redakcji gazety rolniczej. Warszawa: Nakładem i drukiem wydawcy, 11-13.
Goethe, J.W. von (1841). Faust: Eine Tragödie. Erster Theil. London: Herrmann Pfarge.
Haase, F. (1939). Volksglaube und Brauchtum der Ostslaven. Breslau: Verlag Gerhard Martin.
Jakowska K. Podręczny słownik pisarzy polskich. Józef Dzierzkowski Wiedza Powszechna, 2006, s 124-125
Janion, M. (1969). Romantyzm: Studia o ideach i stylu. Warszawa: Pánstwowy Instytut Wydawniczy.
Janion, M. (2002). Wampir: biografia symboliczna. Gdańsk: Słowo/obraz terytoria.
Kremer, D. (2007). Romantik: Stuttgart/Weimar: Verlag J. B. Metzler.
Kubacki W. (1951). Arcydramat Mickiewicza, Studia nad III częścią Dziadów, Kraków: M. Kot.
Kozakiewicz, S.. (1958). Ignacy Gierdziejewski. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
Kupfer, A. (2006). Die künstlichen Paradiese: Rausch und Realität seit der Romantik. Ein Handbuch. Stuttgart, Weimar: Verlag J. B. Metzler.
Mesmer, A. (1814). Mesmerismus.oder System der Wechselwirkungen, Theorie und Anwendung des thierischen Magnetismus (przeł. K. C. Wolfart). Berlin: Nikolaische Buchhandlung.
Moszyński K. (1967). Kultura ludowa Słowian: t. 2. Kultura duchowa. Warszawa: Ksia̜źka i Wiedza.
Petzoldt, L. (1989). Dämonenfurcht und Gottvertrauen. Zur Geschichte und Erforschung unserer Volkssagen.Darmstadt: Wissenschaftliche Buchgesellschaft.
Płonka-Syroka, B. (1990). Recepcja doktryn medycznych przełomu XVIII i XIX wieku w polskich ośrodkach akademickich, w latach 1784-1863. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
Podgórska, B., Podgórski A. (2005) Wielka księga demonów polskich: leksykon i antologia demonologii ludowej. Katowice: KOS.
Rosnowska J. Związki twórczości Dzierzkowskiego z literaturą i sztuką Zachodu. Pamiętnik Literacki. Czasopismo kwartalne poświęcone historii i krytyce literatury polskiej 58 (1), 27-65.
Schneider, M. (2013): Wissende des Unbewussten: Romantische Anthropologie und Ästhetik im Werk Richard Wagners. Berlin/Boston: Walter de Gruyter.
Schubert, G.H. (1840). Ansichten von der Nachtseite der Naturwissenschaft. Dresden, Leipzig: Arnoldische Buchhandlung.
Siebenpfeifer, H (2010). Messmerismus. Magnetismus. W: Kremmer, D. (red.) E.T.A. Hoffmann. Leben – Werk – Wirkung. Berlin, New York: de Gruyter.
Simonides, D. (1987). Moderne Sagenbildung im polnischen Großstadtmilieu. Fabula, 28 , 269-278.
Schweizer, S. (2008). Anthropologie der Romantik: Körper, Seele und Geist; anthropologische Gottes-, Welt- und Menschenbilder der wissenschaftlichen Romantik. Paderborn: F. Schöningh.
Stone, M. (2006). Energievampire: erkennen, meiden, abwehren. München: Integral Verlag.
Ruff, M. (2003). Zauberpraktiken als Lebenshilfe: Magie im Alltag vom Mittelalter bis heute Frankfurt, New York: Campus Verlag.
Russel, J.B. (2000). Biographie des Teufels: das radikal Böse und die Macht des Guten in der Welt (przeł. S. Grabmayr, M. Pitner). Köln, Wien, Weimar: Böhlau Verlag.
Tęcza, K. (1987): Zjawy i strachy polskie, Jelenia Góra: nakład autora.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie/Copyright Notice
1. Autorzy udzielają wydawcy (Polskiemu Towarzystwu Ludoznawczemu) licencji niewyłącznej na korzystanie z utworu w następujących polach eksploatacji:a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego;
b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (ebook, audiobook);
c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego;
d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera;
e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY - ND 3.0).
2. Autorzy udzielają wydawcy licencji nieodpłatnie.
3. Korzystanie przez wydawcę z utworu na ww. polach nie jest ograniczone czasowo, ilościowo i terytorialnie.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 453
Liczba cytowań: 0