Перейти до головного Перейти в головне навігаційне меню Перейти на нижній колонтитул сайту
  • Зареєструватися
  • Увійти
  • Language
    • Čeština
    • Deutsch
    • English
    • Español (España)
    • Français (France)
    • Français (Canada)
    • Italiano
    • Język Polski
    • Srpski
    • Українська
    • Hrvatski
  • Menu
  • Головна
  • Поточний випуск
  • Архіви
  • Про журнал
  • Подання
  • Редакційний штат
  • Контактна інформація
  • Зареєструватися
  • Увійти
  • Language:
  • Čeština
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Italiano
  • Język Polski
  • Srpski
  • Українська
  • Hrvatski

Literatura Ludowa. Journal of Folklore and Popular Culture

Od fana do stalkera. Spektrum postaw fanowskich w koreańskim przemyśle kulturowym
  • Головна
  • /
  • Od fana do stalkera. Spektrum postaw fanowskich w koreańskim przemyśle kulturowym
  1. Головна /
  2. Архіви /
  3. Том 66 № 4 (2022) /
  4. Articles

Od fana do stalkera. Spektrum postaw fanowskich w koreańskim przemyśle kulturowym

Автор(и)

  • Marta Lewandowska Badaczka niezależna

DOI:

https://doi.org/10.12775/LL.4.2022.006

Ключові слова

fan, fandom, idol, Gilles Deleuze

Анотація

Artykuł prezentuje aktywności i praktyki fanowskie wśród południowokoreańskich odbiorców kultury popularnej celem ogólnej charakterystyki dostępnych postaw, które mieszczą się w modelowych ujęciach Prawdziwego Fana, Anty-fana i Saseang – Fan Obsesyjnego. Zwraca się tu uwagę na szczególną rolę koreańskiego przemysłu muzycznego, który odgórnie strukturyzuje i manipuluje relacją fan – obiekt afektu oraz relacjami wewnątrzfandomowy, narzucając sposoby interakcji z idolami i modele zachowań wśród fanów. Kluczowe w analizie są kategorie relacji paraspołecznej jako centralnej dla struktury koreańskiego przemysłu kulturowego, praktyk oddolnych i odgórnych oraz koncepcji kultury kłączowatej Delezue, która szczególnie przystaje do opisu systemu fanowskich „nisz ekologicznych” w Korei Południowej i interakcji między fandomem a przemysłem kulturowym.

Посилання

Cho, H., Chung, S. (2017). Parasocial relationship via reality TV and socialmedia: Tts implications for celebrity endorsement. Psychology and Marketing, 4(34), 481–495. https://doi.org/10.1002/mar.21001

Coppa, F. (2006). A brief history of media fandom. In K. Busse, K. Hellekson (eds.), Fan fiction and fan communities in the age of the Internet (p. 41–59). McFarland.

Godzic, W. (2001). Rozumieć telewizję. Rabit.

Gray, J. (2003). New audiences, new textualilies: Antifans and non-fans. International Journal of Cultural Studies, 1(6), 64–81.

Horton, D., Whol, R. R. (1956). Mass communication and para-social interaction. Observation on intimacy at a distance. Psychiatry, 3(19), 15–229. https://doi.org/10.1080/00332747.1956.11023049

Jenkins, H. (1992). Textual poachers: Television fans and participatory culture. Routledge.

Kobus, A. (2018). Fandom. Fanowskie modele odbioru. Wydawnictwo Naukowe UMK.

Koreaboo (2018, October 11). 13 extremely disturbing stories of sasaengs that went too far. Koreaboo. https://www.koreaboo.com/lists/13-disturbing-stories-sasaeng-fans-went-far-1/

Koreaboo (2019, May 19). EXO’s Kai exposed two sasaengs following him on Instagram live. Koreaboo. https://www.koreaboo.com/stories/exos-kai-exposes-two-sasaengs-following-instagram-live/

Korea Scouter TV (2019). Ex sasaeng fan tells you why she started and how it ended [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=DdErFN_rplU

Lee, J. (2019). BTS art revolutnion. BTS meets Deleuze (transl. S. Kim, M. Chae, C. Jiye Won, S. Lee). Parrhesia.

Hi thirty (2012, August 27). Comments about reply 1997 and sasaeng fans. Hi thirty. https://noiha92. wordpress.com/2012/08/27/quote-reply-1997-and-sasaeng-fans/

Scott, S. (2011). Revenge of the fanboy: Convergence culture and the politics of incorporation. University of Southern California Press.

Scott, S. (2019). Fake geek girls: Fandom, gender and the convergence culture industry. New York University Press.

Siuda, P. (2008). Wpływ Internetu na rozwój fandomów, czyli o tym, jak elektroniczna sieć rozwija i popularyzuje społeczności fanów. W: M. Sokołowski (red.), Media i społeczeństwo. Nowe strategie komunikacyjne (s. 239–256). Wydawnictwo Adam Marszałek.

Soh, E. (2012, August 2). ‘Sasaeng stalkers’ (Part 1): K-pop fans turn to blood, poison for attention. Yahoo! https://sg.style.yahoo.com/blogs/singapore-showbiz/sasaeng-groupies-gone-wild-part-1-k-fans/

Stanfill, M. (2019). Exploiting fandom: How the media industry seeks to manipulate fans. University of Iowa Press.

Literatura Ludowa. Journal of Folklore and Popular Culture

Downloads

  • PDF (Język Polski)

Опубліковано

2022-12-30

Як цитувати

1.
LEWANDOWSKA, Marta. Od fana do stalkera. Spektrum postaw fanowskich w koreańskim przemyśle kulturowym. Literatura Ludowa. Journal of Folklore and Popular Culture. Online. 30 Грудень 2022. Vol. 66, no. 4, pp. 91-104. [Accessed 5 Липень 2025]. DOI 10.12775/LL.4.2022.006.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Завантажити посилання
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Номер

Том 66 № 4 (2022)

Розділ

Articles

Ліцензія

Creative Commons License

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.

1. The authors give the publisher (Polish Ethnological Society) non-exclusive license to use the work in the following fields:

a) recording of a Work / subject of a related copyright;

b) reproduction (multiplication) Work / subject of a related copyright in print and digital technique (ebook, audiobook);

c) marketing of units of reproduced Work / subject of a related copyright;

d) introduction of Work / object of related copyright to computer memory;

e) dissemination of the work in an electronic version in the formula of open access under the Creative Commons license (CC BY - ND 3.0).

2. The authors give the publisher the license free of charge.

3. The use of the work by publisher in the above mentioned aspects is not limited in time, quantitatively nor territorially.

Stats

Number of views and downloads: 1123
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Перегляд списку авторів
  • Issue archive

User

User

Поточний номер

  • Логотип Atom
  • Логотип RSS2
  • Логотип RSS1

Інформація

  • Для читачів
  • Для авторів
  • Для бібліотекарів

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Мова

  • Čeština
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Italiano
  • Język Polski
  • Srpski
  • Українська
  • Hrvatski

Tags

Search using one of provided tags:

fan, fandom, idol, Gilles Deleuze
Нагору

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop