Od fana do stalkera. Spektrum postaw fanowskich w koreańskim przemyśle kulturowym
DOI:
https://doi.org/10.12775/LL.4.2022.006Parole chiave
fan, fandom, idol, Gilles DeleuzeAbstract
Artykuł prezentuje aktywności i praktyki fanowskie wśród południowokoreańskich odbiorców kultury popularnej celem ogólnej charakterystyki dostępnych postaw, które mieszczą się w modelowych ujęciach Prawdziwego Fana, Anty-fana i Saseang – Fan Obsesyjnego. Zwraca się tu uwagę na szczególną rolę koreańskiego przemysłu muzycznego, który odgórnie strukturyzuje i manipuluje relacją fan – obiekt afektu oraz relacjami wewnątrzfandomowy, narzucając sposoby interakcji z idolami i modele zachowań wśród fanów. Kluczowe w analizie są kategorie relacji paraspołecznej jako centralnej dla struktury koreańskiego przemysłu kulturowego, praktyk oddolnych i odgórnych oraz koncepcji kultury kłączowatej Delezue, która szczególnie przystaje do opisu systemu fanowskich „nisz ekologicznych” w Korei Południowej i interakcji między fandomem a przemysłem kulturowym.
Riferimenti bibliografici
Cho, H., Chung, S. (2017). Parasocial relationship via reality TV and socialmedia: Tts implications for celebrity endorsement. Psychology and Marketing, 4(34), 481–495. https://doi.org/10.1002/mar.21001
Coppa, F. (2006). A brief history of media fandom. In K. Busse, K. Hellekson (eds.), Fan fiction and fan communities in the age of the Internet (p. 41–59). McFarland.
Godzic, W. (2001). Rozumieć telewizję. Rabit.
Gray, J. (2003). New audiences, new textualilies: Antifans and non-fans. International Journal of Cultural Studies, 1(6), 64–81.
Horton, D., Whol, R. R. (1956). Mass communication and para-social interaction. Observation on intimacy at a distance. Psychiatry, 3(19), 15–229. https://doi.org/10.1080/00332747.1956.11023049
Jenkins, H. (1992). Textual poachers: Television fans and participatory culture. Routledge.
Kobus, A. (2018). Fandom. Fanowskie modele odbioru. Wydawnictwo Naukowe UMK.
Koreaboo (2018, October 11). 13 extremely disturbing stories of sasaengs that went too far. Koreaboo. https://www.koreaboo.com/lists/13-disturbing-stories-sasaeng-fans-went-far-1/
Koreaboo (2019, May 19). EXO’s Kai exposed two sasaengs following him on Instagram live. Koreaboo. https://www.koreaboo.com/stories/exos-kai-exposes-two-sasaengs-following-instagram-live/
Korea Scouter TV (2019). Ex sasaeng fan tells you why she started and how it ended [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=DdErFN_rplU
Lee, J. (2019). BTS art revolutnion. BTS meets Deleuze (transl. S. Kim, M. Chae, C. Jiye Won, S. Lee). Parrhesia.
Hi thirty (2012, August 27). Comments about reply 1997 and sasaeng fans. Hi thirty. https://noiha92. wordpress.com/2012/08/27/quote-reply-1997-and-sasaeng-fans/
Scott, S. (2011). Revenge of the fanboy: Convergence culture and the politics of incorporation. University of Southern California Press.
Scott, S. (2019). Fake geek girls: Fandom, gender and the convergence culture industry. New York University Press.
Siuda, P. (2008). Wpływ Internetu na rozwój fandomów, czyli o tym, jak elektroniczna sieć rozwija i popularyzuje społeczności fanów. W: M. Sokołowski (red.), Media i społeczeństwo. Nowe strategie komunikacyjne (s. 239–256). Wydawnictwo Adam Marszałek.
Soh, E. (2012, August 2). ‘Sasaeng stalkers’ (Part 1): K-pop fans turn to blood, poison for attention. Yahoo! https://sg.style.yahoo.com/blogs/singapore-showbiz/sasaeng-groupies-gone-wild-part-1-k-fans/
Stanfill, M. (2019). Exploiting fandom: How the media industry seeks to manipulate fans. University of Iowa Press.
Downloads
Pubblicato
Come citare
Fascicolo
Sezione
Licenza
Questo lavoro è fornito con la licenza Creative Commons Attribuzione - Non opere derivate 4.0 Internazionale.
1. The authors give the publisher (Polish Ethnological Society) non-exclusive license to use the work in the following fields:a) recording of a Work / subject of a related copyright;
b) reproduction (multiplication) Work / subject of a related copyright in print and digital technique (ebook, audiobook);
c) marketing of units of reproduced Work / subject of a related copyright;
d) introduction of Work / object of related copyright to computer memory;
e) dissemination of the work in an electronic version in the formula of open access under the Creative Commons license (CC BY - ND 3.0).
2. The authors give the publisher the license free of charge.
3. The use of the work by publisher in the above mentioned aspects is not limited in time, quantitatively nor territorially.
Stats
Number of views and downloads: 835
Number of citations: 0