Od fana do stalkera. Spektrum postaw fanowskich w koreańskim przemyśle kulturowym
DOI:
https://doi.org/10.12775/LL.4.2022.006Słowa kluczowe
fan, fandom, idol, Gilles DeleuzeAbstrakt
Artykuł prezentuje aktywności i praktyki fanowskie wśród południowokoreańskich odbiorców kultury popularnej celem ogólnej charakterystyki dostępnych postaw, które mieszczą się w modelowych ujęciach Prawdziwego Fana, Anty-fana i Saseang – Fan Obsesyjnego. Zwraca się tu uwagę na szczególną rolę koreańskiego przemysłu muzycznego, który odgórnie strukturyzuje i manipuluje relacją fan – obiekt afektu oraz relacjami wewnątrzfandomowy, narzucając sposoby interakcji z idolami i modele zachowań wśród fanów. Kluczowe w analizie są kategorie relacji paraspołecznej jako centralnej dla struktury koreańskiego przemysłu kulturowego, praktyk oddolnych i odgórnych oraz koncepcji kultury kłączowatej Delezue, która szczególnie przystaje do opisu systemu fanowskich „nisz ekologicznych” w Korei Południowej i interakcji między fandomem a przemysłem kulturowym.
Bibliografia
Cho, H., Chung, S. (2017). Parasocial relationship via reality TV and socialmedia: Tts implications for celebrity endorsement. Psychology and Marketing, 4(34), 481–495. https://doi.org/10.1002/mar.21001
Coppa, F. (2006). A brief history of media fandom. In K. Busse, K. Hellekson (eds.), Fan fiction and fan communities in the age of the Internet (p. 41–59). McFarland.
Godzic, W. (2001). Rozumieć telewizję. Rabit.
Gray, J. (2003). New audiences, new textualilies: Antifans and non-fans. International Journal of Cultural Studies, 1(6), 64–81.
Horton, D., Whol, R. R. (1956). Mass communication and para-social interaction. Observation on intimacy at a distance. Psychiatry, 3(19), 15–229. https://doi.org/10.1080/00332747.1956.11023049
Jenkins, H. (1992). Textual poachers: Television fans and participatory culture. Routledge.
Kobus, A. (2018). Fandom. Fanowskie modele odbioru. Wydawnictwo Naukowe UMK.
Koreaboo (2018, October 11). 13 extremely disturbing stories of sasaengs that went too far. Koreaboo. https://www.koreaboo.com/lists/13-disturbing-stories-sasaeng-fans-went-far-1/
Koreaboo (2019, May 19). EXO’s Kai exposed two sasaengs following him on Instagram live. Koreaboo. https://www.koreaboo.com/stories/exos-kai-exposes-two-sasaengs-following-instagram-live/
Korea Scouter TV (2019). Ex sasaeng fan tells you why she started and how it ended [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=DdErFN_rplU
Lee, J. (2019). BTS art revolutnion. BTS meets Deleuze (transl. S. Kim, M. Chae, C. Jiye Won, S. Lee). Parrhesia.
Hi thirty (2012, August 27). Comments about reply 1997 and sasaeng fans. Hi thirty. https://noiha92. wordpress.com/2012/08/27/quote-reply-1997-and-sasaeng-fans/
Scott, S. (2011). Revenge of the fanboy: Convergence culture and the politics of incorporation. University of Southern California Press.
Scott, S. (2019). Fake geek girls: Fandom, gender and the convergence culture industry. New York University Press.
Siuda, P. (2008). Wpływ Internetu na rozwój fandomów, czyli o tym, jak elektroniczna sieć rozwija i popularyzuje społeczności fanów. W: M. Sokołowski (red.), Media i społeczeństwo. Nowe strategie komunikacyjne (s. 239–256). Wydawnictwo Adam Marszałek.
Soh, E. (2012, August 2). ‘Sasaeng stalkers’ (Part 1): K-pop fans turn to blood, poison for attention. Yahoo! https://sg.style.yahoo.com/blogs/singapore-showbiz/sasaeng-groupies-gone-wild-part-1-k-fans/
Stanfill, M. (2019). Exploiting fandom: How the media industry seeks to manipulate fans. University of Iowa Press.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nd/4.0/88x31.png)
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Prawa autorskie/Copyright Notice
1. Autorzy udzielają wydawcy (Polskiemu Towarzystwu Ludoznawczemu) licencji niewyłącznej na korzystanie z utworu w następujących polach eksploatacji:a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego;
b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (ebook, audiobook);
c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego;
d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera;
e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY - ND 3.0).
2. Autorzy udzielają wydawcy licencji nieodpłatnie.
3. Korzystanie przez wydawcę z utworu na ww. polach nie jest ograniczone czasowo, ilościowo i terytorialnie.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 578
Liczba cytowań: 0