Aller directement au contenu principal Aller directement au menu principal Aller au pied de page
  • S'inscrire
  • Se connecter
  • Language
    • Čeština
    • Deutsch
    • English
    • Español (España)
    • Français (France)
    • Français (Canada)
    • Italiano
    • Język Polski
    • Srpski
    • Українська
    • Hrvatski
  • Menu
  • Accueil
  • Numéro courant
  • Archives
  • À propos de cette revue
  • Soumissions
  • Comité éditorial
  • Coordonnées
  • S'inscrire
  • Se connecter
  • Language:
  • Čeština
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Italiano
  • Język Polski
  • Srpski
  • Українська
  • Hrvatski

Literatura Ludowa. Journal of Folklore and Popular Culture

Od fana do stalkera. Spektrum postaw fanowskich w koreańskim przemyśle kulturowym
  • Accueil
  • /
  • Od fana do stalkera. Spektrum postaw fanowskich w koreańskim przemyśle kulturowym
  1. Accueil /
  2. Archives /
  3. Vol. 66 No. 4 (2022) /
  4. Articles

Od fana do stalkera. Spektrum postaw fanowskich w koreańskim przemyśle kulturowym

Auteurs-es

  • Marta Lewandowska Badaczka niezależna

DOI :

https://doi.org/10.12775/LL.4.2022.006

Mots-clés

fan, fandom, idol, Gilles Deleuze

Résumé

Artykuł prezentuje aktywności i praktyki fanowskie wśród południowokoreańskich odbiorców kultury popularnej celem ogólnej charakterystyki dostępnych postaw, które mieszczą się w modelowych ujęciach Prawdziwego Fana, Anty-fana i Saseang – Fan Obsesyjnego. Zwraca się tu uwagę na szczególną rolę koreańskiego przemysłu muzycznego, który odgórnie strukturyzuje i manipuluje relacją fan – obiekt afektu oraz relacjami wewnątrzfandomowy, narzucając sposoby interakcji z idolami i modele zachowań wśród fanów. Kluczowe w analizie są kategorie relacji paraspołecznej jako centralnej dla struktury koreańskiego przemysłu kulturowego, praktyk oddolnych i odgórnych oraz koncepcji kultury kłączowatej Delezue, która szczególnie przystaje do opisu systemu fanowskich „nisz ekologicznych” w Korei Południowej i interakcji między fandomem a przemysłem kulturowym.

Références

Cho, H., Chung, S. (2017). Parasocial relationship via reality TV and socialmedia: Tts implications for celebrity endorsement. Psychology and Marketing, 4(34), 481–495. https://doi.org/10.1002/mar.21001

Coppa, F. (2006). A brief history of media fandom. In K. Busse, K. Hellekson (eds.), Fan fiction and fan communities in the age of the Internet (p. 41–59). McFarland.

Godzic, W. (2001). Rozumieć telewizję. Rabit.

Gray, J. (2003). New audiences, new textualilies: Antifans and non-fans. International Journal of Cultural Studies, 1(6), 64–81.

Horton, D., Whol, R. R. (1956). Mass communication and para-social interaction. Observation on intimacy at a distance. Psychiatry, 3(19), 15–229. https://doi.org/10.1080/00332747.1956.11023049

Jenkins, H. (1992). Textual poachers: Television fans and participatory culture. Routledge.

Kobus, A. (2018). Fandom. Fanowskie modele odbioru. Wydawnictwo Naukowe UMK.

Koreaboo (2018, October 11). 13 extremely disturbing stories of sasaengs that went too far. Koreaboo. https://www.koreaboo.com/lists/13-disturbing-stories-sasaeng-fans-went-far-1/

Koreaboo (2019, May 19). EXO’s Kai exposed two sasaengs following him on Instagram live. Koreaboo. https://www.koreaboo.com/stories/exos-kai-exposes-two-sasaengs-following-instagram-live/

Korea Scouter TV (2019). Ex sasaeng fan tells you why she started and how it ended [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=DdErFN_rplU

Lee, J. (2019). BTS art revolutnion. BTS meets Deleuze (transl. S. Kim, M. Chae, C. Jiye Won, S. Lee). Parrhesia.

Hi thirty (2012, August 27). Comments about reply 1997 and sasaeng fans. Hi thirty. https://noiha92. wordpress.com/2012/08/27/quote-reply-1997-and-sasaeng-fans/

Scott, S. (2011). Revenge of the fanboy: Convergence culture and the politics of incorporation. University of Southern California Press.

Scott, S. (2019). Fake geek girls: Fandom, gender and the convergence culture industry. New York University Press.

Siuda, P. (2008). Wpływ Internetu na rozwój fandomów, czyli o tym, jak elektroniczna sieć rozwija i popularyzuje społeczności fanów. W: M. Sokołowski (red.), Media i społeczeństwo. Nowe strategie komunikacyjne (s. 239–256). Wydawnictwo Adam Marszałek.

Soh, E. (2012, August 2). ‘Sasaeng stalkers’ (Part 1): K-pop fans turn to blood, poison for attention. Yahoo! https://sg.style.yahoo.com/blogs/singapore-showbiz/sasaeng-groupies-gone-wild-part-1-k-fans/

Stanfill, M. (2019). Exploiting fandom: How the media industry seeks to manipulate fans. University of Iowa Press.

Literatura Ludowa. Journal of Folklore and Popular Culture

Téléchargements

  • PDF (Język Polski)

Publié-e

2022-12-30

Comment citer

1.
LEWANDOWSKA, Marta. Od fana do stalkera. Spektrum postaw fanowskich w koreańskim przemyśle kulturowym. Literatura Ludowa. Journal of Folklore and Popular Culture. Online. 30 décembre 2022. Vol. 66, no. 4, pp. 91-104. [Accessed 3 juillet 2025]. DOI 10.12775/LL.4.2022.006.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Télécharger la référence
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numéro

Vol. 66 No. 4 (2022)

Rubrique

Articles

Licence

Creative Commons License

Cette œuvre est sous licence Creative Commons Attribution - Pas de Modification 4.0 International.

1. The authors give the publisher (Polish Ethnological Society) non-exclusive license to use the work in the following fields:

a) recording of a Work / subject of a related copyright;

b) reproduction (multiplication) Work / subject of a related copyright in print and digital technique (ebook, audiobook);

c) marketing of units of reproduced Work / subject of a related copyright;

d) introduction of Work / object of related copyright to computer memory;

e) dissemination of the work in an electronic version in the formula of open access under the Creative Commons license (CC BY - ND 3.0).

2. The authors give the publisher the license free of charge.

3. The use of the work by publisher in the above mentioned aspects is not limited in time, quantitatively nor territorially.

Stats

Number of views and downloads: 1121
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Parcourir l'index des auteurs-es
  • Issue archive

User

User

Numéro courant

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Renseignements

  • Pour les lecteurs-trices
  • Pour les auteurs-es
  • Pour les bibliothécaires

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Langue

  • Čeština
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Italiano
  • Język Polski
  • Srpski
  • Українська
  • Hrvatski

Tags

Search using one of provided tags:

fan, fandom, idol, Gilles Deleuze
Haut

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop