Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Registracija
  • Prijava
  • Language
    • Čeština
    • Deutsch
    • English
    • Español (España)
    • Français (France)
    • Français (Canada)
    • Italiano
    • Język Polski
    • Srpski
    • Українська
    • Hrvatski
  • Menu
  • Početna
  • Trenutni broj
  • Arhiva
  • O časopisu
  • Prijave priloga
  • Časopis uređuju
  • Kontakt
  • Registracija
  • Prijava
  • Language:
  • Čeština
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Italiano
  • Język Polski
  • Srpski
  • Українська
  • Hrvatski

Literatura Ludowa. Journal of Folklore and Popular Culture

„Miotełki” z melodramy "Chłop Milionowy" jako warszawski fenomen społeczno-kulturowy
  • Početna
  • /
  • „Miotełki” z melodramy "Chłop Milionowy" jako warszawski fenomen społeczno-kulturowy
  1. Početna /
  2. Arhiva /
  3. Br. 2 (2018): Literatura Ludowa /
  4. Articles

„Miotełki” z melodramy "Chłop Milionowy" jako warszawski fenomen społeczno-kulturowy

Autori

  • Łukasz Kożuchowski Uniwersytet Warszawski, Kolegium Międzyobszarowych Indywidualnych Studiów Humanistycznych i Społecznych

DOI:

https://doi.org/10.12775/LL.2.2018.003

Ključne reči

Biedermeier, Chłop Milionowy, Jan Nowakowski, Warszawa, kultura popularna, XIX wiek

Apstrakt

Celem artykułu jest zwrócenie uwagi na zjawisko społeczne, jakim była popularność „Miotełek” w Warszawie przełomu lat 20. i 30. XIX wieku. Mianem „Miotełki” określano wówczas wywodzące się z niezwykle popularnej melodramy Chłop Milionowy piosenki, których pierwszym wykonawcą był popularny wówczas aktor Teatru Narodowego – Jan Nowakowski. Tekst przedstawia proces wzrostu popularności „Miotełek” oraz ukazuje je jako szeroko zakrojony fenomen społeczny, który zasięgiem obejmował szerokie kręgi mieszkańców Warszawy. Piosenki te szybko popularyzowały się, stając się lubianymi utworami goszczącymi szeroko na łamach prasy, na salonach, ale też i na ustach wielu prostych ludzi z nieelitarnych warstw społecznych. Ich żywotność dotrwała do czasów powstania listopadowego, gdy, wbrew swojej pierwotnej, lekkiej i ironicznej, formie oraz tematyce poruszającej sprawy życia codziennego, stały się narzędziem propagowania nastrojów patriotycznych. Ów fakt interpretowany jest jako podobny zjawiskom współczesnej kultury popularnej, nie tylko ze względu na relatywnie szeroką recepcję, ale też na własną twórczość fanów „Miotełek”, przypominającą współczesną kulturę fanowską. Uwaga została zwrócona także na treści, które przedstawiały owe piosenki, a które stanowiły w znacznej mierze o ich sukcesie, takie jak głęboki szacunek dla instytucji rodziny, zgodnego życia czy afirmacja podziałów społecznych.

Author Biography

Łukasz Kożuchowski, Uniwersytet Warszawski, Kolegium Międzyobszarowych Indywidualnych Studiów Humanistycznych i Społecznych

Student historii i nauk społecznych w ramach MISH UW

Reference

BURGESS, J. (2008). „All Your Chocolate Rain Are Belong to Us?” Viral Video, YouTube and the Dynamics of Participatory Culture. W: G. Lovink (red.), Video Vortex Reader: Responses to YouTube (s. 101—109). Amsterdam: Institute of Network Cultures.

FIESKE, J. (1995). Reading the Popular. London—New York: Routledge.

„GAZETA KORRESPONDENTA WARSZAWSKIEGO Y ZAGRANICZNEGO” 1829, nr: 274 (27 XI), 280 (4 XII), 281 (5 XII), 299 (28 XII).

„GAZETA POLSKA” 1829, nr: 323 (2 XII), 327 (6 XII), 329 (9 XII), 330 (10 XII), 342 (22 XII), 348 (29 XII).

JENKINS, H. (2005). Textual Poachers. Television Fans & Participatory Culture. London—New York: Routledge.

JENKINS, H. (2010), What Happened Before YouTube. W: J. Burgess oraz J. Green (red.), YouTube. Online Video and Participatory Culture (s. 109—126). Cambridge—Malden: Polity Press.

KŁOSKOWSKA, A. (2006). Kultura Masowa. Krytyka i Obrona. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

KULESZA-GULCZYŃSKA, B. (2014). Znaczenie internetu w rozwoju fan fiction, czyli twórczość fanowska i nowe media. W: J. Bierówka, K. Pokorna-Ignatowicz (red.), Media – kultura popularna – polityka. Wzajemne oddziaływania i nowe zjawiska (s. 163—180). Kraków: Krakowska Akademia im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego.

„KURJER POLSKI” 1829, nr: 1 (1 XII), 5 (5 XII), 7 (7 XII), 21 (22 XII), 29 (31 XII).

„KURJER POLSKI” 1830, nr: 31 (3 I), 79 (22 II), 86 (1 III), 121 (6 IV), 129 (15 IV), 140 (26 IV), 153 (10 V), 160 (17 V).

„KURJER WARSZAWSKI” 1829, nr: 293 (31 X), 319 (28 XI), 322 (1 XII), 327 (6 XII), 329 (9 XII), 334 (14 XII), 337 (17 XII), 341 (21 XII), 342 (22 XII), 343 (23 XII), 346 (27 XII).

„KURJER WARSZAWSKI” 1830, nr: 7 (8 I), 23 (24 I), 24 (25 I), 50 (21 II), 66 (9 III), 247 (15 IX), 293 (31 X), 299 (7 XI), 311 (19 XI), 331 (10 XII).

KRZYSZTOFORSKA-WEISSWASSER, Z. (2007). Austriacki biedermeier i jego sztuka. W: G. Borkowska, A. Mazru (red.), Codzienność w literaturze XIX (i XX) wieku. Od Adalberta Stiftera do współczesności (s. 165—184). Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego.

LAMERICHS, N. (2014). Consuming as Subculture: The Multiple Bodies in Cosplay. Scene, 2 (1-2), 113—125.

LOWENTHAL, L. (2012). Historical perspectives of popular culture. W: Ch. Rojek (red.), Popular Culture. Critical Concepts in Media and Cultural Studies (s. 49—64). London—New York: Routledge.

MIZIOŁEK, J. (2015). Teatr Wielki w Warszawie. 250-lecie Teatru Publicznego w Polsce 1765-2015. Warszawa: Teatr Wielki – Opera Narodowa.

MUZEUM TEATRALNE W WARSZAWIE, syg. MTIII97’1 – MTIII97’13.

„POWSZECHNY DZIENNIK KRAJOWY” 1829, nr: 308 (29 XI), 317 (8 XII), 330 (21 XII), 334 (26 XII), 337 (29 XII).

„POWSZECHNY DZIENNIK KRAJOWY” 1830, nr 2 (3 I).

RAIMUND, F. (1829). Chłop milionowy, czyli Dziewczyna z świata czarownego. Melodrama alegoryczna w 3 aktach z niemieckiego p. Raimund przerobiona przez Józefa Damse artystę dramatycznego Teatru Narodowego z muzyką p. Drechsler (przeł. J. Damse), Warszawa: Drukiem A. Gałęzowskiego i Komp..

RASZEWSKI Z. i in (1973). Słownik Biograficzny Teatru Polskiego 1765-1965, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

SZWANKOWSKI, E. (1973). Repertuar Teatrów Warszawskich 1814-1831, Warszawa: Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk.

TRUCHET, J. (1974). Théâtre du XVIIIe siècle (Vol. 2). Paris: Gallimard.

WASZKIEL, H, (2015), Trudne lata. Teatr Warszawski 1815-1868, Warszawa: Teatr Narodowy.

Literatura Ludowa. Journal of Folklore and Popular Culture

Downloads

  • PDF (Język Polski)

Objavljeno

2018-11-19

Kako citirati

1.
KOŻUCHOWSKI, Łukasz. „Miotełki” z melodramy "Chłop Milionowy" jako warszawski fenomen społeczno-kulturowy. Literatura Ludowa. Journal of Folklore and Popular Culture. Online. 19 Новембар 2018. No. 2, pp. 27-41. [Accessed 4 Јули 2025]. DOI 10.12775/LL.2.2018.003.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Broj časopisa

Br. 2 (2018): Literatura Ludowa

Sekcija

Articles

Licenca

1. The authors give the publisher (Polish Ethnological Society) non-exclusive license to use the work in the following fields:

a) recording of a Work / subject of a related copyright;

b) reproduction (multiplication) Work / subject of a related copyright in print and digital technique (ebook, audiobook);

c) marketing of units of reproduced Work / subject of a related copyright;

d) introduction of Work / object of related copyright to computer memory;

e) dissemination of the work in an electronic version in the formula of open access under the Creative Commons license (CC BY - ND 3.0).

2. The authors give the publisher the license free of charge.

3. The use of the work by publisher in the above mentioned aspects is not limited in time, quantitatively nor territorially.

Stats

Number of views and downloads: 420
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Indeks autora
  • Issue archive

User

User

Trenutni broj

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Informacije

  • Za čitaoce
  • Za autore
  • Za bibliotekare

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Jezik

  • Čeština
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Italiano
  • Język Polski
  • Srpski
  • Українська
  • Hrvatski

Tags

Search using one of provided tags:

Biedermeier, Chłop Milionowy, Jan Nowakowski, Warszawa, kultura popularna, XIX wiek
Gore

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop