Demon Antona Rubinsteina - między tradycją zachodnią i rosyjską (analiza wybranych zagadnień)
DOI:
https://doi.org/10.12775/LL.4-5.2017.007Słowa kluczowe
demon, Anton Rubinstein, muzyka rosyjska, rosyjska szkoła narodowa, operaAbstrakt
Artykuł stanowi analizę jedynej zachowanej opery Antona Rubinsteina Demon (1875) w dwóch kontekstach: po pierwsze, jako uniwersalnej opowieści o baśniowym podłożu, reprezentowanej przez bohatera bajronicznego, odniesionej do romantycznej tradycji Zachodu; oraz, po drugie, jako przejawu wpływów rosyjskiej szkoły narodowej (Moguczaja Kuczka) na twórczość Rubinsteina. W tym celu szczegółowo opracowane zostaną w tekście wątki opery sakralnej (wpływ tradycji francuskiej), funkcji i struktury wybranych motywów przewodnich w kreowaniu postaci (wpływ tradycji niemieckiej) oraz późniejszego oddziaływania opery na Eugeniusza Oniegina (1879) Piotra Czajkowskiego.Bibliografia
ABRAHAM G. (1945). Anton Rubinstein: Russian Composer. „The Musical Times”, vol. 86, no 1234.
ALEXANDER, T. (2012). An ‘Extraordinary Engagement‘: A Russian Opera Company in Victorian Britain. W: A. Cross (ed.), A People Passing Rude: British Responses to Russian Culture. Cambridge: Open Book Publishers.
BAGNOLI, G. (1993). Demon (The Demon). Hasło w: The La Scala Encyclopedia of the Opera: A Complete Reference Guide, (transl. G. Fawcett). NY: Simon & Schuster.
BALLARD, L., BENGSTON, M., YOUNG, J. B. (2017). Scriabin Russian Roots and the Symbolic Aesthetic. In: L. Ballard, M. Bengston, J. B. Young, The Alexander Scriabin Companion: History, Performance, and Lore. London: Rowman & Littlefield Publishers.
CHUILON, J. (2009). Mattia Battistini: King of Baritones and Baritone of Kings, (transl. E. T. Glasgow). Lanham: Scarecrow Press.
CROSS, A. (2012). By Way of Introduction: British Reception, Perception, and Recognition of Russian Culture. In: A. Cross (ed.), A People Passing Rude: British Responses to Russian Culture. Cambridge: Open Book Publishers.
EMERSON, C., OLDANI, R. W. (2006). History of the Composition, Rejection, Revision, and Acceptance of ‘Boris Godunov‘. In: C. Emerson, R. W. Oldani, Modest Musorgsky and Boris Godunov: Myths, Realities, Reconsideration. Cambridge: Cambridge University Press.
FROLOVA-WALKER, M. (2011). A Ukrainian Tune in Medieval France: Perceptions of Nationalism and Local Color in Russian Opera. „19th-Century Music”, vol. 35, no 2.
GROBERG, K. A. (1997). The Shade of Lucifer's Dark Wing: Satanism in Silver Age Russia. In: B. G. Rosenthal (ed.), The Occult in Russian and Soviet Culture. NY: Cornell University Press.
JAFFÉ, D. (2012). Lermontov; Tamara. Hasła w: Historical Dictionary of Russian Music. Lanham: Scarecrow Press.
LUTZ D. (2006). The Dangerous Lover: Gothic Villains, Byronism, and the Nineteenth-Century Seduction Narrative. Columbus: Ohio State University Press.
MORRISON, S. (2002). Prokofiev and Mimesis. In: S. Morrison, Russian Opera and the Symbolist Movement. LA: University of California Press.
RICHARDSON, A. (2004). Byron and the Theatre. In: D. Bone (ed.), The Cambridge Companion to Byron. Cambridge: Cambridge University Press.
RITZAREV, M. (2016). Tchaikovsky‘s Pathétique and Russian Culture. Ashgate: Ashgate Pub Co.
SITSKY, L. (1998). Anton Rubinstein: An Annotated Catalog of Piano Works and Biography. Westport–
London: Greenwood.
TARUSKIN, R. (1992). ‘Entoiling the Falconet‘: Russian Musical Orientalism in Context. „Cambridge Opera Journal”, vol. 4, no 3.
TARUSKIN, R. (1997). P. I. Chaikovsky and the Ghetto. In: R. Taruskin, Defining Russia Musically: Historical and Hermeneutical Essays. Princeton–Woodstock: Princeton University Press.
TARUSKIN, R. (2011). Non-Nationalist and Other Nationalists. „19th-Century Music”, vol. 35, no 2.
TAYLOR, P. S. (2007). Europe and America Concert Tour 1867–73. In: P. S. Taylor (ed.), Anton Rubinstein: A Life in Music. Bloomington–Indianapolis: Indiana University Press.
TAYLOR, P. S. (2007a). Foreign Tour, 1854–59. In: P. S. Taylor (ed.), Anton Rubinstein: A Life in Music. Bloomington–Indianapolis: Indiana University Press.
TAYLOR, P. S. (2007b). The Founding of the Russian Music Society and Russia‘s First Conservatory, 1859–67. In: P. S. Taylor (ed.), Anton Rubinstein: A Life in Music. Bloomington–Indianapolis: Indiana University Press.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie/Copyright Notice
1. Autorzy udzielają wydawcy (Polskiemu Towarzystwu Ludoznawczemu) licencji niewyłącznej na korzystanie z utworu w następujących polach eksploatacji:a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego;
b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (ebook, audiobook);
c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego;
d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera;
e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY - ND 3.0).
2. Autorzy udzielają wydawcy licencji nieodpłatnie.
3. Korzystanie przez wydawcę z utworu na ww. polach nie jest ograniczone czasowo, ilościowo i terytorialnie.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 606
Liczba cytowań: 0