Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • Čeština
    • Deutsch
    • English
    • Español (España)
    • Français (France)
    • Français (Canada)
    • Italiano
    • Język Polski
    • Srpski
    • Українська
    • Hrvatski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • O czasopiśmie
  • Przesyłanie tekstów
  • Zespół redakcyjny
  • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • Čeština
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Italiano
  • Język Polski
  • Srpski
  • Українська
  • Hrvatski

Literatura Ludowa. Journal of Folklore and Popular Culture

Demon Antona Rubinsteina - między tradycją zachodnią i rosyjską (analiza wybranych zagadnień)
  • Strona domowa
  • /
  • Demon Antona Rubinsteina - między tradycją zachodnią i rosyjską (analiza wybranych zagadnień)
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Nr 4-5 (2017): Literatura Ludowa /
  4. Artykuły

Demon Antona Rubinsteina - między tradycją zachodnią i rosyjską (analiza wybranych zagadnień)

Autor

  • Małgorzata Lisecka Uniwersytet Mikołaja Kopernika, Wydział Filologiczny, Katedra Kulturoznawstwa

DOI:

https://doi.org/10.12775/LL.4-5.2017.007

Słowa kluczowe

demon, Anton Rubinstein, muzyka rosyjska, rosyjska szkoła narodowa, opera

Abstrakt

Artykuł stanowi analizę jedynej zachowanej opery Antona Rubinsteina Demon (1875) w dwóch kontekstach: po pierwsze, jako uniwersalnej opowieści o baśniowym podłożu, reprezentowanej przez bohatera bajronicznego, odniesionej do romantycznej tradycji Zachodu; oraz, po drugie, jako przejawu wpływów rosyjskiej szkoły narodowej (Moguczaja Kuczka) na twórczość Rubinsteina. W tym celu szczegółowo opracowane zostaną w tekście wątki opery sakralnej (wpływ tradycji francuskiej), funkcji i struktury wybranych motywów przewodnich w kreowaniu postaci (wpływ tradycji niemieckiej) oraz późniejszego oddziaływania opery na Eugeniusza Oniegina (1879) Piotra Czajkowskiego.

Biogram autora

Małgorzata Lisecka - Uniwersytet Mikołaja Kopernika, Wydział Filologiczny, Katedra Kulturoznawstwa

Adiunkt w Katedrze Kulturoznawstwa UMK, autorka monografii nt. związków polskiej poezji barokowej ze współczesną refleksją muzyczną oraz kilkudziesięciu artykułów dotyczących komparatystyki literacko-muzycznej, historii opery i madrygału oraz estetyki muzycznej. Brała czynny udział w licznych konferencjach naukowych, seminariach i wykładach w ośrodkach naukowych w Chinach, Grecji, Hiszpanii, Portugalii, Polsce, Rumunii, na Węgrzech oraz we Włoszech.

Bibliografia

ABRAHAM G. (1945). Anton Rubinstein: Russian Composer. „The Musical Times”, vol. 86, no 1234.

ALEXANDER, T. (2012). An ‘Extraordinary Engagement‘: A Russian Opera Company in Victorian Britain. W: A. Cross (ed.), A People Passing Rude: British Responses to Russian Culture. Cambridge: Open Book Publishers.

BAGNOLI, G. (1993). Demon (The Demon). Hasło w: The La Scala Encyclopedia of the Opera: A Complete Reference Guide, (transl. G. Fawcett). NY: Simon & Schuster.

BALLARD, L., BENGSTON, M., YOUNG, J. B. (2017). Scriabin Russian Roots and the Symbolic Aesthetic. In: L. Ballard, M. Bengston, J. B. Young, The Alexander Scriabin Companion: History, Performance, and Lore. London: Rowman & Littlefield Publishers.

CHUILON, J. (2009). Mattia Battistini: King of Baritones and Baritone of Kings, (transl. E. T. Glasgow). Lanham: Scarecrow Press.

CROSS, A. (2012). By Way of Introduction: British Reception, Perception, and Recognition of Russian Culture. In: A. Cross (ed.), A People Passing Rude: British Responses to Russian Culture. Cambridge: Open Book Publishers.

EMERSON, C., OLDANI, R. W. (2006). History of the Composition, Rejection, Revision, and Acceptance of ‘Boris Godunov‘. In: C. Emerson, R. W. Oldani, Modest Musorgsky and Boris Godunov: Myths, Realities, Reconsideration. Cambridge: Cambridge University Press.

FROLOVA-WALKER, M. (2011). A Ukrainian Tune in Medieval France: Perceptions of Nationalism and Local Color in Russian Opera. „19th-Century Music”, vol. 35, no 2.

GROBERG, K. A. (1997). The Shade of Lucifer's Dark Wing: Satanism in Silver Age Russia. In: B. G. Rosenthal (ed.), The Occult in Russian and Soviet Culture. NY: Cornell University Press.

JAFFÉ, D. (2012). Lermontov; Tamara. Hasła w: Historical Dictionary of Russian Music. Lanham: Scarecrow Press.

LUTZ D. (2006). The Dangerous Lover: Gothic Villains, Byronism, and the Nineteenth-Century Seduction Narrative. Columbus: Ohio State University Press.

MORRISON, S. (2002). Prokofiev and Mimesis. In: S. Morrison, Russian Opera and the Symbolist Movement. LA: University of California Press.

RICHARDSON, A. (2004). Byron and the Theatre. In: D. Bone (ed.), The Cambridge Companion to Byron. Cambridge: Cambridge University Press.

RITZAREV, M. (2016). Tchaikovsky‘s Pathétique and Russian Culture. Ashgate: Ashgate Pub Co.

SITSKY, L. (1998). Anton Rubinstein: An Annotated Catalog of Piano Works and Biography. Westport–

London: Greenwood.

TARUSKIN, R. (1992). ‘Entoiling the Falconet‘: Russian Musical Orientalism in Context. „Cambridge Opera Journal”, vol. 4, no 3.

TARUSKIN, R. (1997). P. I. Chaikovsky and the Ghetto. In: R. Taruskin, Defining Russia Musically: Historical and Hermeneutical Essays. Princeton–Woodstock: Princeton University Press.

TARUSKIN, R. (2011). Non-Nationalist and Other Nationalists. „19th-Century Music”, vol. 35, no 2.

TAYLOR, P. S. (2007). Europe and America Concert Tour 1867–73. In: P. S. Taylor (ed.), Anton Rubinstein: A Life in Music. Bloomington–Indianapolis: Indiana University Press.

TAYLOR, P. S. (2007a). Foreign Tour, 1854–59. In: P. S. Taylor (ed.), Anton Rubinstein: A Life in Music. Bloomington–Indianapolis: Indiana University Press.

TAYLOR, P. S. (2007b). The Founding of the Russian Music Society and Russia‘s First Conservatory, 1859–67. In: P. S. Taylor (ed.), Anton Rubinstein: A Life in Music. Bloomington–Indianapolis: Indiana University Press.

Literatura Ludowa. Journal of Folklore and Popular Culture

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2018-04-17

Jak cytować

1.
LISECKA, Małgorzata. Demon Antona Rubinsteina - między tradycją zachodnią i rosyjską (analiza wybranych zagadnień). Literatura Ludowa. Journal of Folklore and Popular Culture [online]. 17 kwiecień 2018, T. 61, nr 4-5, s. 69–88. [udostępniono 8.7.2025]. DOI 10.12775/LL.4-5.2017.007.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Nr 4-5 (2017): Literatura Ludowa

Dział

Artykuły

Licencja

Prawa autorskie/Copyright Notice

1. Autorzy udzielają wydawcy (Polskiemu Towarzystwu Ludoznawczemu) licencji niewyłącznej na korzystanie z utworu w następujących polach eksploatacji:

a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego;

b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (ebook, audiobook);

c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego;

d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera;

e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY - ND 3.0).

 2. Autorzy udzielają wydawcy licencji nieodpłatnie.

3. Korzystanie przez wydawcę z utworu na ww. polach nie jest ograniczone czasowo, ilościowo i terytorialnie.

 

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 668
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • Čeština
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Italiano
  • Język Polski
  • Srpski
  • Українська
  • Hrvatski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

demon, Anton Rubinstein, muzyka rosyjska, rosyjska szkoła narodowa, opera
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa