Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Registracija
  • Prijava
  • Language
    • Čeština
    • Deutsch
    • English
    • Español (España)
    • Français (France)
    • Français (Canada)
    • Italiano
    • Język Polski
    • Srpski
    • Українська
    • Hrvatski
  • Menu
  • Home
  • Trenutni broj
  • Archives
  • O časopisu
  • Prijave priloga
  • Časopis uređuju
  • Kontakt
  • Registracija
  • Prijava
  • Language:
  • Čeština
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Italiano
  • Język Polski
  • Srpski
  • Українська
  • Hrvatski

Literatura Ludowa. Journal of Folklore and Popular Culture

Demon Antona Rubinsteina - między tradycją zachodnią i rosyjską (analiza wybranych zagadnień)
  • Home
  • /
  • Demon Antona Rubinsteina - między tradycją zachodnią i rosyjską (analiza wybranych zagadnień)
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Br. 4-5 (2017): Literatura Ludowa /
  4. Articles

Demon Antona Rubinsteina - między tradycją zachodnią i rosyjską (analiza wybranych zagadnień)

Autor(i)

  • Małgorzata Lisecka Uniwersytet Mikołaja Kopernika, Wydział Filologiczny, Katedra Kulturoznawstwa

DOI:

https://doi.org/10.12775/LL.4-5.2017.007

Ključne riječi

demon, Anton Rubinstein, muzyka rosyjska, rosyjska szkoła narodowa, opera

Sažetak

Artykuł stanowi analizę jedynej zachowanej opery Antona Rubinsteina Demon (1875) w dwóch kontekstach: po pierwsze, jako uniwersalnej opowieści o baśniowym podłożu, reprezentowanej przez bohatera bajronicznego, odniesionej do romantycznej tradycji Zachodu; oraz, po drugie, jako przejawu wpływów rosyjskiej szkoły narodowej (Moguczaja Kuczka) na twórczość Rubinsteina. W tym celu szczegółowo opracowane zostaną w tekście wątki opery sakralnej (wpływ tradycji francuskiej), funkcji i struktury wybranych motywów przewodnich w kreowaniu postaci (wpływ tradycji niemieckiej) oraz późniejszego oddziaływania opery na Eugeniusza Oniegina (1879) Piotra Czajkowskiego.

Author Biography

Małgorzata Lisecka, Uniwersytet Mikołaja Kopernika, Wydział Filologiczny, Katedra Kulturoznawstwa

Adiunkt w Katedrze Kulturoznawstwa UMK, autorka monografii nt. związków polskiej poezji barokowej ze współczesną refleksją muzyczną oraz kilkudziesięciu artykułów dotyczących komparatystyki literacko-muzycznej, historii opery i madrygału oraz estetyki muzycznej. Brała czynny udział w licznych konferencjach naukowych, seminariach i wykładach w ośrodkach naukowych w Chinach, Grecji, Hiszpanii, Portugalii, Polsce, Rumunii, na Węgrzech oraz we Włoszech.

References

ABRAHAM G. (1945). Anton Rubinstein: Russian Composer. „The Musical Times”, vol. 86, no 1234.

ALEXANDER, T. (2012). An ‘Extraordinary Engagement‘: A Russian Opera Company in Victorian Britain. W: A. Cross (ed.), A People Passing Rude: British Responses to Russian Culture. Cambridge: Open Book Publishers.

BAGNOLI, G. (1993). Demon (The Demon). Hasło w: The La Scala Encyclopedia of the Opera: A Complete Reference Guide, (transl. G. Fawcett). NY: Simon & Schuster.

BALLARD, L., BENGSTON, M., YOUNG, J. B. (2017). Scriabin Russian Roots and the Symbolic Aesthetic. In: L. Ballard, M. Bengston, J. B. Young, The Alexander Scriabin Companion: History, Performance, and Lore. London: Rowman & Littlefield Publishers.

CHUILON, J. (2009). Mattia Battistini: King of Baritones and Baritone of Kings, (transl. E. T. Glasgow). Lanham: Scarecrow Press.

CROSS, A. (2012). By Way of Introduction: British Reception, Perception, and Recognition of Russian Culture. In: A. Cross (ed.), A People Passing Rude: British Responses to Russian Culture. Cambridge: Open Book Publishers.

EMERSON, C., OLDANI, R. W. (2006). History of the Composition, Rejection, Revision, and Acceptance of ‘Boris Godunov‘. In: C. Emerson, R. W. Oldani, Modest Musorgsky and Boris Godunov: Myths, Realities, Reconsideration. Cambridge: Cambridge University Press.

FROLOVA-WALKER, M. (2011). A Ukrainian Tune in Medieval France: Perceptions of Nationalism and Local Color in Russian Opera. „19th-Century Music”, vol. 35, no 2.

GROBERG, K. A. (1997). The Shade of Lucifer's Dark Wing: Satanism in Silver Age Russia. In: B. G. Rosenthal (ed.), The Occult in Russian and Soviet Culture. NY: Cornell University Press.

JAFFÉ, D. (2012). Lermontov; Tamara. Hasła w: Historical Dictionary of Russian Music. Lanham: Scarecrow Press.

LUTZ D. (2006). The Dangerous Lover: Gothic Villains, Byronism, and the Nineteenth-Century Seduction Narrative. Columbus: Ohio State University Press.

MORRISON, S. (2002). Prokofiev and Mimesis. In: S. Morrison, Russian Opera and the Symbolist Movement. LA: University of California Press.

RICHARDSON, A. (2004). Byron and the Theatre. In: D. Bone (ed.), The Cambridge Companion to Byron. Cambridge: Cambridge University Press.

RITZAREV, M. (2016). Tchaikovsky‘s Pathétique and Russian Culture. Ashgate: Ashgate Pub Co.

SITSKY, L. (1998). Anton Rubinstein: An Annotated Catalog of Piano Works and Biography. Westport–

London: Greenwood.

TARUSKIN, R. (1992). ‘Entoiling the Falconet‘: Russian Musical Orientalism in Context. „Cambridge Opera Journal”, vol. 4, no 3.

TARUSKIN, R. (1997). P. I. Chaikovsky and the Ghetto. In: R. Taruskin, Defining Russia Musically: Historical and Hermeneutical Essays. Princeton–Woodstock: Princeton University Press.

TARUSKIN, R. (2011). Non-Nationalist and Other Nationalists. „19th-Century Music”, vol. 35, no 2.

TAYLOR, P. S. (2007). Europe and America Concert Tour 1867–73. In: P. S. Taylor (ed.), Anton Rubinstein: A Life in Music. Bloomington–Indianapolis: Indiana University Press.

TAYLOR, P. S. (2007a). Foreign Tour, 1854–59. In: P. S. Taylor (ed.), Anton Rubinstein: A Life in Music. Bloomington–Indianapolis: Indiana University Press.

TAYLOR, P. S. (2007b). The Founding of the Russian Music Society and Russia‘s First Conservatory, 1859–67. In: P. S. Taylor (ed.), Anton Rubinstein: A Life in Music. Bloomington–Indianapolis: Indiana University Press.

Literatura Ludowa. Journal of Folklore and Popular Culture

Downloads

  • PDF (Język Polski)

Objavljeno

2018-04-17

How to Cite

1.
LISECKA, Małgorzata. Demon Antona Rubinsteina - między tradycją zachodnią i rosyjską (analiza wybranych zagadnień). Literatura Ludowa. Journal of Folklore and Popular Culture. Online. 17 travanj 2018. Vol. 61, no. 4-5, pp. 69-88. [Accessed 8 srpanj 2025]. DOI 10.12775/LL.4-5.2017.007.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Broj časopisa

Br. 4-5 (2017): Literatura Ludowa

Rubrika

Articles

License

1. The authors give the publisher (Polish Ethnological Society) non-exclusive license to use the work in the following fields:

a) recording of a Work / subject of a related copyright;

b) reproduction (multiplication) Work / subject of a related copyright in print and digital technique (ebook, audiobook);

c) marketing of units of reproduced Work / subject of a related copyright;

d) introduction of Work / object of related copyright to computer memory;

e) dissemination of the work in an electronic version in the formula of open access under the Creative Commons license (CC BY - ND 3.0).

2. The authors give the publisher the license free of charge.

3. The use of the work by publisher in the above mentioned aspects is not limited in time, quantitatively nor territorially.

Stats

Number of views and downloads: 668
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Kazalo autora
  • Issue archive

User

User

Trenutni broj

  • Atom logotip
  • RSS2 logotip
  • RSS1 logotip

Informacije

  • Za čitatelje
  • Za autore
  • Za knjižničare

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Jezik / Language

  • Čeština
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Italiano
  • Język Polski
  • Srpski
  • Українська
  • Hrvatski

Tags

Search using one of provided tags:

demon, Anton Rubinstein, muzyka rosyjska, rosyjska szkoła narodowa, opera
Gore

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop