Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • Deutsch
    • English
    • Español (España)
    • Français (France)
    • Italiano
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Italiano
  • Język Polski

Litteraria Copernicana

W uścisku rozróżnienia, czyli o tym dlaczego humanistyka niesie zagrożenia dla procesu poznawczego oraz jak ich uniknąć za pomocą perspektywy konstruktywistycznej
  • Strona domowa
  • /
  • W uścisku rozróżnienia, czyli o tym dlaczego humanistyka niesie zagrożenia dla procesu poznawczego oraz jak ich uniknąć za pomocą perspektywy konstruktywistycznej
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 19 Nr 3 (2016): Konstruktywizm w literaturoznawstwie /
  4. Studia i rozprawy

W uścisku rozróżnienia, czyli o tym dlaczego humanistyka niesie zagrożenia dla procesu poznawczego oraz jak ich uniknąć za pomocą perspektywy konstruktywistycznej

Autor

  • Bogdan Balicki Zakład Mediów i Komunikowania Uniwersytet Szczeciński

DOI:

https://doi.org/10.12775/LC.2016.034

Abstrakt

Artykuł opisuje podział na nauki humanistyczne i przyrodnicze jako pułapkę i zagrożenie dla wytwarzania wiedzy w nauce oraz prezentuje – z konstruktywistycznego punktu widzenia – możliwą drogę ucieczki od opresji tego rozróżnienia. Podział ten utrzymuje się jednocześnie na mocy filozoficznego uzasadnienia, organizacji pracy naukowej oraz instytucji komunikacji naukowej. Autor przywołuje koncepcje socjologii wiedzy, psycho-socjologii poznania naukowego oraz konstruktywistyczny model komunikacji w celu sformułowania dualistycznego modelu konstruowania rzeczywistości w nauce.

Bibliografia

Durkheim Émile, Elementarne formy życia religijnego: system totemiczny w Australii, przeł. A. Zadrożyńska, Warszawa: PWN, 2010.

Fleck Ludwik, Powstanie i rozwój faktu naukowego: wprowadzenie do nauki o stylu myślowym i kolektywie myślowym, Lublin: Wydawnictwo Lubelskie, 1986.

Fuchs Stephan, The Professional Quest for Truth. A Social Theory of Science and Knowledge, Albany: State University of New York Press, 1992.

Ludewig Kurt, Terapia systemowa: podstawy teoretyczne i praktyka, przeł. A. Ubertowska, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 1995.

Konstruktywizm w badaniach literackich, red. E. Kuźma, J. Madejski, A. Skrendo, Kraków: Universitas, 2006.

Markowski Michał Paweł, Polityka wrażliwości. Wprowadzenie do humanistyki, Kraków: Universitas, 2013.

Radykalny Konstruktywizm. Antologia, red. B. Balicki, D. Lewiński, B. Ryż, E. Szczerbuk, Wrocław: Gajt, 2009.

Schmidt Siegfried Johann, Dlaczego empiryczne badania literackie?; dlaczego nie?, przeł. A. Zawiszewska, „Pamiętnik Literacki” 2008, z. 99/2.

Schmidt Siegfried Johann, Literaturoznawstwo jako projekt interdyscyplinarny, przeł. B. Balicki, „Teksty Drugie” 2010, nr 4.

Snow Charles Percy, Dwie kultury, przeł. T. Baszniak, Warszawa: Prószyński i S-ka, 1999.

Sojak Radosław, Paradoks antropologiczny: socjologia wiedzy jako perspektywa ogólnej teorii społeczeństwa, Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, 2004.

Sokal Alan, Jean Bricmont, Modne bzdury: o nadużywaniu pojęć z zakresu nauk ścisłych przez postmodernistycznych intelektualistów, przeł. P. Amsterdamski, Warszawa: Prószyński i S-ka, 2004.

Szahaj Andrzej, Zwrot antypozytywistyczny dopełniony, „Teksty Drugie” 2007, z. 1/2.

Zybertowicz Andrzej, Przemoc i poznanie. Studium z nieklasycznej socjologii wiedzy, Toruń: UMK, 1995.

Litteraria Copernicana

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2016-09-30

Jak cytować

1.
BALICKI, Bogdan. W uścisku rozróżnienia, czyli o tym dlaczego humanistyka niesie zagrożenia dla procesu poznawczego oraz jak ich uniknąć za pomocą perspektywy konstruktywistycznej. Litteraria Copernicana [online]. 30 wrzesień 2016, T. 19, nr 3, s. 17–39. [udostępniono 6.7.2025]. DOI 10.12775/LC.2016.034.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 19 Nr 3 (2016): Konstruktywizm w literaturoznawstwie

Dział

Studia i rozprawy

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 433
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Italiano
  • Język Polski
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa