W uścisku rozróżnienia, czyli o tym dlaczego humanistyka niesie zagrożenia dla procesu poznawczego oraz jak ich uniknąć za pomocą perspektywy konstruktywistycznej
DOI:
https://doi.org/10.12775/LC.2016.034Abstrakt
Artykuł opisuje podział na nauki humanistyczne i przyrodnicze jako pułapkę i zagrożenie dla wytwarzania wiedzy w nauce oraz prezentuje – z konstruktywistycznego punktu widzenia – możliwą drogę ucieczki od opresji tego rozróżnienia. Podział ten utrzymuje się jednocześnie na mocy filozoficznego uzasadnienia, organizacji pracy naukowej oraz instytucji komunikacji naukowej. Autor przywołuje koncepcje socjologii wiedzy, psycho-socjologii poznania naukowego oraz konstruktywistyczny model komunikacji w celu sformułowania dualistycznego modelu konstruowania rzeczywistości w nauce.Bibliografia
Durkheim Émile, Elementarne formy życia religijnego: system totemiczny w Australii, przeł. A. Zadrożyńska, Warszawa: PWN, 2010.
Fleck Ludwik, Powstanie i rozwój faktu naukowego: wprowadzenie do nauki o stylu myślowym i kolektywie myślowym, Lublin: Wydawnictwo Lubelskie, 1986.
Fuchs Stephan, The Professional Quest for Truth. A Social Theory of Science and Knowledge, Albany: State University of New York Press, 1992.
Ludewig Kurt, Terapia systemowa: podstawy teoretyczne i praktyka, przeł. A. Ubertowska, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 1995.
Konstruktywizm w badaniach literackich, red. E. Kuźma, J. Madejski, A. Skrendo, Kraków: Universitas, 2006.
Markowski Michał Paweł, Polityka wrażliwości. Wprowadzenie do humanistyki, Kraków: Universitas, 2013.
Radykalny Konstruktywizm. Antologia, red. B. Balicki, D. Lewiński, B. Ryż, E. Szczerbuk, Wrocław: Gajt, 2009.
Schmidt Siegfried Johann, Dlaczego empiryczne badania literackie?; dlaczego nie?, przeł. A. Zawiszewska, „Pamiętnik Literacki” 2008, z. 99/2.
Schmidt Siegfried Johann, Literaturoznawstwo jako projekt interdyscyplinarny, przeł. B. Balicki, „Teksty Drugie” 2010, nr 4.
Snow Charles Percy, Dwie kultury, przeł. T. Baszniak, Warszawa: Prószyński i S-ka, 1999.
Sojak Radosław, Paradoks antropologiczny: socjologia wiedzy jako perspektywa ogólnej teorii społeczeństwa, Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, 2004.
Sokal Alan, Jean Bricmont, Modne bzdury: o nadużywaniu pojęć z zakresu nauk ścisłych przez postmodernistycznych intelektualistów, przeł. P. Amsterdamski, Warszawa: Prószyński i S-ka, 2004.
Szahaj Andrzej, Zwrot antypozytywistyczny dopełniony, „Teksty Drugie” 2007, z. 1/2.
Zybertowicz Andrzej, Przemoc i poznanie. Studium z nieklasycznej socjologii wiedzy, Toruń: UMK, 1995.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 302
Liczba cytowań: 0