Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • Deutsch
    • English
    • Español (España)
    • Français (France)
    • Italiano
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Italiano
  • Język Polski

Litteraria Copernicana

Norwid, Heine, Gautier i początki modernizmu
  • Strona domowa
  • /
  • Norwid, Heine, Gautier i początki modernizmu
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 16 Nr 2 (2015): Pożytki z porównania /
  4. Studia i rozprawy

Norwid, Heine, Gautier i początki modernizmu

Autor

  • Arent van Nieukerken Uniwersytet w Amsterdamie

DOI:

https://doi.org/10.12775/LC.2015.022

Słowa kluczowe

Cyprian Kamil Norwid, Heinrich Heine, Théophile Gautier, Charles Baudelaire, modernizm, symbol

Abstrakt

Związki Norwida z symbolizmem i modernizmem, które były oczywiste dla Juliusza Gomulickiego, zostały ostatnio zakwestionowane. Zwłaszcza polscy norwidolodzy odeszli od uwydatniania podobieństw między poezją i prozą autora Vade-mecum a innowacjami literackimi jego francuskich współczesnych spod znaku wczesnego modernizmu. Polska norwidologia skupiała się (z nielicznymi wyjątkami) na zakorzenieniu jego twórczości w tradycji rodzimej. Niniejsza rozprawa porównuje motywy grobowe u Norwida (m.in. reprezentację agonii Chopina w Czarnych kwiatach) z podobnymi motywami w twórczości Théophile’a Gautiera (chodzi o jego wysoce poetycki opis tzw. grobu materacowego Heinricha Heinego). Nie dziwi, że opis Norwida pozwala ustalić związek z historią świętą, podczas gdy Gautier, który wyróżniał się doskonałym warsztatem poetyckim, używał obrazowania religijnego w celach ornamentalnych. „Metafizyczne” podejście Norwida do śmierci przypomina podobną praktykę u Baudelaire’a, który mieszał zdezaktualizowane obrazy sakralne z przedmiotami i sytuacjami niereligijnymi po to, by reprezentować metafizyczny obraz świata na opak, z nieobecnym Bogiem. Norwid jako poeta chrześcijański był w pewnym sensie bardziej staroświecki niż Baudelaire, lecz – z drugiej strony – jego literacka metoda mieszania sacrum i profanum była jeszcze bardziej śmiała niż sposób, w jaki francuski poeta odtwarzał ów konflikt między tradycją a nowoczesnością.  

Bibliografia

Le Faust de Goethe. Traduction revue et complete, précédée d’un essai sur Goethe par M. Henri Blaze, Paris: Dutertre, 1847.

Friedrich Hugo, Die Struktur der modernen Lyrik, Hamburg: Rowohlt, 1956.

Fieguth Rolf, Gombrowicz z niemiecką gębą i inne studia komparatystyczne, Poznań: Wydawnictwo

Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, 2011.

Heine Heinrich, Briefe, red. Gotthard Erler, Leipzig: Reclam, 1969.

Heine Heinrich, Oeuvres completes. Poëmes et légendes, Paris: Michel Levy Freres, 1857.

Mickiewicz Adam, Dzieła, Warszawa: Czytelnik, 1955.

Norwid Cyprian Kamil, Pisma wszystkie, oprac. J.W. Gomulicki, Warszawa: PIW 1971.

Gautier Theophile, Henri Heine, [w:] Reisebilder. Tableaux de voyage par Henri Heine précedée d’une étude sur H. Heine par Théophile Gautier, Paris: Michel Levy Freres, 1856 (tekst dostępny na: http://gallica.bnf.fr/ark:/12148/bpt6k2064110/; dostęp: 22.09.2015).

Schlegel Friedrich, Werke in zwei Bänden, Berlin–Weimar: Aufbau–Verlag, 1980.

Śniedziewski Piotr, Mallarmé – Norwid: milczenie i poetycki modernizm we Francji oraz w Polsce, Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, 2008.

Trojanowicz Zofia, Lijewska Elżbieta, Kalendarz życia i twórczości Cypriana Norwida, Poznań: Wydawnictwo Poznańskie, 2007.

Żurowski Maciej, Norwid i Gautier, [w:] idem, Między renesansem a awangardą: o literaturze europejskiej z perspektywy komparatysty, Warszawa: PWN, 2007.

Żurowski Maciej, Hopkins, Mallarmé i Norwid?, [w:] idem, Między renesansem a awangardą: o literaturze europejskiej z perspektywy komparatysty, Warszawa: PWN, 2007.

Litteraria Copernicana

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2015-12-04

Jak cytować

1.
VAN NIEUKERKEN, Arent. Norwid, Heine, Gautier i początki modernizmu. Litteraria Copernicana [online]. 4 grudzień 2015, T. 16, nr 2, s. 115–130. [udostępniono 7.7.2025]. DOI 10.12775/LC.2015.022.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 16 Nr 2 (2015): Pożytki z porównania

Dział

Studia i rozprawy

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 958
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Italiano
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

Cyprian Kamil Norwid, Heinrich Heine, Théophile Gautier, Charles Baudelaire, modernizm, symbol
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa