Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • Deutsch
    • English
    • Español (España)
    • Français (France)
    • Italiano
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Italiano
  • Język Polski

Litteraria Copernicana

Jedno zdanie Gabriela Garcíi Márqueza: (Próba analizy tekstualnej)
  • Strona domowa
  • /
  • Jedno zdanie Gabriela Garcíi Márqueza: (Próba analizy tekstualnej)
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 49 Nr 1-2 (2024): Wielogatunkowość powieści /
  4. Studia i rozprawy

Jedno zdanie Gabriela Garcíi Márqueza

(Próba analizy tekstualnej)

Autor

  • Artur Przybyslawski Uniwersytet Jagielloński https://orcid.org/0000-0003-4502-8712

DOI:

https://doi.org/10.12775/LC.2024.008

Abstrakt

Tekst jest analizą pierwszego zdania powieści Sto lat samotności Gabriela Garcíi Márqueza. Zadaniem tej analizy, która jest inspirowana metodą Rolanda Barthes’a przedstawioną w książce S/Z, jest rekonstrukcja literackiej genealogii tego wypowiedzenia, zdanie sprawy z jego niezwykłego bogactwa treści oraz ukazanie jego sposobu traktowania czasu powieściowego. Zdanie podzielone zostaje na mikroleksje, które następnie badane są jako oddzielne jednostki. Drobiazgowa analiza ukazuje ich uwikłanie w szereg literackich kontekstów, które zwykle umykały w dotychczasowych badaniach. Rozważenie tego zdania w perspektywie narracji całej powieści ze szczególnym uwzględnieniem jego zakończenia pokazuje również szczególne podejście pisarza do fikcji literackiej i jej relacji do czytelnika. ten sposób studium to próbuje odpowiedzieć na pytanie, dlaczego zdanie to uznawane jest za jedno z najgenialniejszych zdań literatury współczesnej. Artykuł jest fragmentem większej całości, jaką jest planowana monografia analizująca pierwsze zdania wielkich powieści literatury zachodniej.

Bibliografia

Apuleyo Mendoza, Plinio [&] Gabriel García Márquez 2003. Zapach owocu guawy. Rozmowy. Przeł. Anna Trznadel-Szczepanek. Warszawa: Muza.

Apuleyo Mendoza, Plinio 2015. Márquez. Listy i wspomnienia. Przeł. Agata Zyznowska. Warszawa: Bellona.

Barthes, Roland 1999. S/Z. Przeł. Michał Paweł Markowski i Maria Gołębiewska. Warszawa: KR.

Bloom, Harold 2006. Gabriel García Márquez’s One Hundred Years of Solitude. New York: Chelsea House.

Boldy, Steven 2007. “One Hundred Years of Solitude by Gabriel García Márquez”. W: Harold Bloom (red.). Gabriel García Márquez. New York: Infobase Publishing.

Brink, André 2009. „Making and Unmaking. Gabriel García Márquez: One Hundred Years of Solitude”. W: Harold Bloom (red.). Gabriel García Márquez’s “One Hundred Years of Solitude” New Edition. New York: Infobase Publishing.

Calasso, Roberto 1995. Zaślubiny Kadmosa z Harmonią. Przeł. Stanisław Kasprzysiak. Warszawa: Czuły Barbarzyńca.

Calvino, Italo 2009. Wykłady amerykańskie. Sześć przypomnień dla przyszłego tysiąclecia. Przeł. Anna Wasilewska. Warszawa: Czuły Barbarzyńca.

Cervantes Saavedra, Miguel de 1972. Przemyślny szlachcic Don Kichote z Manczy. T. I. Przeł. Anna Ludwika Czerny [&] Zygmunt Czerny. Warszawa: PIW.

Eco, Umberto 2007. Sześć przechadzek po lesie fikcji. Przeł. Jerzy Jarniewicz. Kraków: Znak.

Eco, Umberto 2021. Prawie to samo. O doświadczeniu przekładu. Przeł. Jadwiga Miszalska [&] Monika Surma-Gawłowska. Kraków: Wydawnictwo UJ.

García Márquez, Gabriel 1998. „Wtorkowe popołudnie”. Przeł. Zofia Chądzyńska. W: Opowiadania. Warszawa: Muza.

García Márquez, Gabriel 2009. Kronika zapowiedzianej śmierci. Przeł. Carlos Marrodán Casas. Warszawa: Muza.

García Márquez, Gabriel 2011. „Otwarte serce czeka na przesłanie w języku hiszpańskim”. W: Gabriel García Márquez. Nie wygłoszę tu mowy. Przeł. Weronika Ignas-Madej. Warszawa: Muza.

García Márquez, Gabriel 2014a. Sto lat samotności. Przeł. Grażyna Grudzińska [&] Kalina Wojciechowska. Warszawa: Muza.

García Márquez, Gabriel 2014b. Życie jest opowieścią. Przeł. Joanna Karasek [&] Agnieszka Rurarz [&] Carlos Marrodán Casas. Warszawa: Muza.

García Márquez, Gabriel 2016. „Wywiad przeprowadzony przez Petera H. Stone’a w The Art of Fiction, jesień 1981/69”. W: Gabriel García Márquez. Sztuka powieści. Przeł. Dobromiła Jankowska i Adam Pluszka. Warszawa: Książkowe Klimaty.

García Márquez, Gabriel [&] Mario Vargas Llosa 2021. Dwie samotności. Dialog mistrzów. Przeł. Agnieszka Rurarz. Muza / Kraków: Znak.

Graf, Paweł 2019. „Powieść w świetle widzialnego – początek, detal, oczekiwanie”. W: Anna Skubaczewska-Pniewska [&] Justyna Tuszyńska (red.). Powieść dziś. Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK.

Martin, Gerald 2015. Gabriel García Márquez. Życie. Przeł. Urszula Smerecka. Warszawa: Świat Książki.

Parkinson Zamora, Lois 2007. “Apocalypse and Human Time in the Fiction of Gabriel García Márquez”. W: Harold Bloom (red.). Gabriel García Márquez (updated edition). New York: Infobase Publishing.

Paternostro, Silvana 2019. Samotność i spółka: Życie Gabriela Garcii Marqueza w relacjach jego przyjaciół, rodziny, fanów, rezonerów, wesołych kompanów, pijaków i kilku zacnych ludzi. Przeł. Jarosław Rybski. Kraków: Vis-à-vis Etiuda.

Saloustious 1960. Peri theon kai kosmou. W: Saloustios. Des dieux et du monde. Przeł. i red. Gabriel Rochefort. Paris: Les Belles Lettres.

Litteraria Copernicana

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2024-10-08

Jak cytować

1.
PRZYBYSLAWSKI, Artur. Jedno zdanie Gabriela Garcíi Márqueza: (Próba analizy tekstualnej). Litteraria Copernicana [online]. 8 październik 2024, T. 49, nr 1-2, s. 105–119. [udostępniono 2.7.2025]. DOI 10.12775/LC.2024.008.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 49 Nr 1-2 (2024): Wielogatunkowość powieści

Dział

Studia i rozprawy

Licencja

Prawa autorskie (c) 2024 Artur Przybyslawski

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 317
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Italiano
  • Język Polski
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa