Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • Deutsch
    • English
    • Español (España)
    • Français (France)
    • Italiano
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Italiano
  • Język Polski

Litteraria Copernicana

Czułość hetero/auto/a/nomicznego narratora Olgi Tokarczuk
  • Strona domowa
  • /
  • Czułość hetero/auto/a/nomicznego narratora Olgi Tokarczuk
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 42 Nr 2 (2022): Afekty w teorii /
  4. Studia i rozprawy

Czułość hetero/auto/a/nomicznego narratora Olgi Tokarczuk

Autor

  • Katarzyna Wądolny-Tatar Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie https://orcid.org/0000-0001-6972-1138

DOI:

https://doi.org/10.12775/LC.2022.021

Słowa kluczowe

„czuły narrator”, heteromiczność, anomiczność, autonomiczność, Olga Tokarczuk

Abstrakt

„Czuły narrator” w esejach Olgi Tokarczuk jawi się jako konstrukt pośredniczący między tekstem a rzeczywistością. To wielofunkcyjny transmiter opowieści, udostępniający rozmaite doświadczenia przez fokalizację i zmienne punkty widzenia, apelujący o troskę i odpowiedzialność jako akty wrażliwości i odwagi w relacji ze światem. „Czuły narrator” istnieje w polu siłowym, w którym nakładają się na siebie sfery: ustalonego porządku, któremu podlega, a którego nie ustanowił (heteronomiczność); żywiołu życia, wymykającego się (wszelkim/ludzkim) porządkom (anomiczność); niezależności figury, postrzeganej w ruchu, o niepowtarzalnych właściwościach, wynikających z indywidualnych decyzji autora (autonomiczność narratora jako tekstowego podmiotu).

Teksty pomieszczone w zbiorze Czuły narrator (2020) mają charakter meta ‒i paratekstualiów względem głównego nurtu twórczości – powieściopisarstwa Tokarczuk, komentują rzeczywistość, odnoszą się do języka jako systemu komunikacyjnego, dotyczą doświadczenia lekturowego (i w ogóle odbioru sztuki), wyrażają przyjęte przez twórczynię ideę pisarstwa i koncepcję literatury.

Bibliografia

Adamczewska-Baranowska, Izabella 2020. „Wirusocentryczne narracje reporterskie z nurtu »mrocznej biologii«”. Zagadnienia Rodzajów Literackich 63, 3: 9–25.

Czapliński, Przemysław 2013. „Kontury mobilności”. W: Przemysław Czapliński [&] Renata Makarska [&] Marta Tomczok (red.). Poetyka migracji. Doświadczenie granic w literaturze polskiej przełomu XX i XXI wieku. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Dauksza, Agnieszka 2016. „Znaczenie odczuwane: projekt interpretacji relacyjnej”. Teksty Drugie 4: 255–281.

Domańska, Ewa 2017. „Sprawiedliwość epistemiczna w humanistyce zaangażowanej”. W: Przemysław Czapliński [&] Ryszard Nycz [&] Dominik Antonik [&] Joanna Bednarek [&] Agnieszka Dauksza [&] Jakub Misun (red.). Nowa humanistyka. Zajmowanie pozycji, negocjowanie autonomii. Warszawa: Instytut Badań Literackich.

Kaliściak, Tomasz [&] Wojciech Śmieja [&] Piotr Mosak (red.) 2020. Biopolityka męskości. Warszawa: Instytut Badań Literackich.

Kantner, Katarzyna 2019. Jak działać za pomocą słów? Proza Olgi Tokarczuk jako dyskurs krytyczny. Kraków: Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych Universitas.

Klinger, Michał 2021. „Hymn o czułości Olgi Tokarczuk – próba egzegezy”. Konteksty Polska Sztuka Ludowa 1-2 (332-333): 65–73.

Kołodziej, Piotr 2021. Literatura grozi myśleniem. Kraków: Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych Universitas.

Koziołek, Krystyna 2017. Czas lektury. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Koziołek, Ryszard 2016. Dobrze się myśli literaturą. Wyd. 2. Wołowiec: Wydawnictwo Czarne.

Koziołek, Ryszard 2019. Wiele tytułów. Wołowiec: Wydawnictwo Czarne.

Larenta, Anna 2020. „Metamorficzność postaci w twórczości Olgi Tokarczuk”. Białostockie Studia Literaturoznawcze 16: 83–113.

Nalepa, Marek 2013. „Gra w światy Olgi Tokarczuk”. W: Magdalena Rabizo-Birek [&] Magdalena Pocałuń-Dydycz [&] Adam Bienias (red.). Światy Olgi Tokarczuk. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.

Nycz, Ryszard 1995. Tekstowy świat. Postrukturalizm a wiedza o literaturze. Warszawa: Wydawnictwo IBL.

Olejniczak, Józef [&] Monika Bogdanowska (red.) 2007. Na boku. Pisarze teoretykami literatury?… Katowice: Agencja Artystyczna Para.

Olejniczak, Józef [&] Anna Szawerna-Dyrszka (red.) 2010. Na boku. Pisarze teoretykami literatury?… T. 2. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Olejniczak, Józef [&] Anna Szawerna-Dyrszka (red.) 2012. Na boku. Pisarze teoretykami literatury?… T. 3. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Olejniczak, Józef [&] Anna Szawerna-Dyrszka (red.) 2016. Na boku. Pisarze teoretykami literatury?… T. 4. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Pasich, Lidia [&] Małgorzata Jas 2000. „Tęsknimy do utopii… Z warsztatów metodycznych »To lubię!«. Pomysły zajęć, refleksje post factum”. Nowa Polszczyzna 16, 1: 3–11.

Rusinek, Michał 2015. „Alegoria (od)czytania. Na marginesie miniatury poetyckiej Mirona Białoszewskiego”. W: Tomasz Kunz i in. (red.). Widnokręgi literatury – wielogłosy krytyki. Prace ofiarowane Profesor Teresie Walas. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Sadzik, Piotr (red.) 2019. Imiona anomii. Literatura wobec doświadczenia stanu wyjątkowego. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Siwor, Dorota 2011. „Schulzowskie tropy w prozie ostatniego dwusziestolecia”. W: Dorota Siwor [&] Stanisław Gawliński (red.). Dwie dekady nowej (?) literatury. 1989–2009. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Sordyl, Klaudia 2021. „Prefiguracja a historiografia Haydena White’a w opowiadaniu Zielone Dzieci Olgi Tokarczuk”. Rocznik Komparatystyczny 12: 131–149.

Sugiera, Małgorzata (red.) 2018. Fikcje jako metoda. Strategie kontr(f)aktualne w pisaniu historii, literaturze i sztukach. Kraków: Księgarnia Akademicka.

Tokarczuk, Olga 2020. Czuły narrator. Kraków: Wydawnictwo Literackie.

Wróbel, Iwona 2013. „Źródła i funkcje niezwykłości, fenomenów i kuriozów w powieściach Olgi Tokarczuk”. W: Magdalena Rabizo-Birek [&] Magdalena Pocałuń-Dydycz [&] Adam Bienias (red.). Światy Olgi Tokarczuk. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.

Litteraria Copernicana

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2022-07-27 — zaktualizowane 2022-11-09

Wersje

  • 2022-11-09 - (2)
  • 2022-07-27 - (1)

Jak cytować

1.
WĄDOLNY-TATAR, Katarzyna. Czułość hetero/auto/a/nomicznego narratora Olgi Tokarczuk. Litteraria Copernicana [online]. 9 listopad 2022, T. 42, nr 2, s. 61–72. [udostępniono 4.7.2025]. DOI 10.12775/LC.2022.021.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 42 Nr 2 (2022): Afekty w teorii

Dział

Studia i rozprawy

Licencja

Prawa autorskie (c) 2022 Katarzyna Wądolny-Tatar

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 763
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Italiano
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

„czuły narrator”, heteromiczność, anomiczność, autonomiczność, Olga Tokarczuk
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa