Tenderness of the Hetero/auto/a/nomous Narrator by Olga Tokarczuk
DOI:
https://doi.org/10.12775/LC.2022.021Keywords
“tender narrator”, heteronomy, anomy, autonomy, Olga TokarczukAbstract
“The tender narrator” in Olga Tokarczuk’s essays appears as a construct that mediates between the text and reality. It is a multifunctional transmitter of stories that makes various experiences available through focalisation and changing points of view, calling for care and responsibility as acts of sensitivity and courage in relation with the world. “The tender narrator” exists in a force field in which spheres overlap: a fixed order that they are subjected to, though which they have not established (heteronomy), the element of life, eluding (all/human) orders (anomy), independence of a figure, perceived in motion, with unique properties resulting from the author’s individual decisions (the autonomy of the narrator as a textual subject).
The texts included in the collection Czuły narrator (Tender narrator) published in 2020 are meta-and paratextual in relation to the mainstream of artwork – Tokarczuk’s novel writing, comment on reality, refer to language as a communication system, relate to the experience of reading (and the reception of art in general), express the idea of writing and the concept of literature adopted by the creator.
References
Adamczewska-Baranowska, Izabella 2020. „Wirusocentryczne narracje reporterskie z nurtu »mrocznej biologii«”. Zagadnienia Rodzajów Literackich 63, 3: 9–25.
Czapliński, Przemysław 2013. „Kontury mobilności”. W: Przemysław Czapliński [&] Renata Makarska [&] Marta Tomczok (red.). Poetyka migracji. Doświadczenie granic w literaturze polskiej przełomu XX i XXI wieku. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Dauksza, Agnieszka 2016. „Znaczenie odczuwane: projekt interpretacji relacyjnej”. Teksty Drugie 4: 255–281.
Domańska, Ewa 2017. „Sprawiedliwość epistemiczna w humanistyce zaangażowanej”. W: Przemysław Czapliński [&] Ryszard Nycz [&] Dominik Antonik [&] Joanna Bednarek [&] Agnieszka Dauksza [&] Jakub Misun (red.). Nowa humanistyka. Zajmowanie pozycji, negocjowanie autonomii. Warszawa: Instytut Badań Literackich.
Kaliściak, Tomasz [&] Wojciech Śmieja [&] Piotr Mosak (red.) 2020. Biopolityka męskości. Warszawa: Instytut Badań Literackich.
Kantner, Katarzyna 2019. Jak działać za pomocą słów? Proza Olgi Tokarczuk jako dyskurs krytyczny. Kraków: Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych Universitas.
Klinger, Michał 2021. „Hymn o czułości Olgi Tokarczuk – próba egzegezy”. Konteksty Polska Sztuka Ludowa 1-2 (332-333): 65–73.
Kołodziej, Piotr 2021. Literatura grozi myśleniem. Kraków: Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych Universitas.
Koziołek, Krystyna 2017. Czas lektury. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Koziołek, Ryszard 2016. Dobrze się myśli literaturą. Wyd. 2. Wołowiec: Wydawnictwo Czarne.
Koziołek, Ryszard 2019. Wiele tytułów. Wołowiec: Wydawnictwo Czarne.
Larenta, Anna 2020. „Metamorficzność postaci w twórczości Olgi Tokarczuk”. Białostockie Studia Literaturoznawcze 16: 83–113.
Nalepa, Marek 2013. „Gra w światy Olgi Tokarczuk”. W: Magdalena Rabizo-Birek [&] Magdalena Pocałuń-Dydycz [&] Adam Bienias (red.). Światy Olgi Tokarczuk. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.
Nycz, Ryszard 1995. Tekstowy świat. Postrukturalizm a wiedza o literaturze. Warszawa: Wydawnictwo IBL.
Olejniczak, Józef [&] Monika Bogdanowska (red.) 2007. Na boku. Pisarze teoretykami literatury?… Katowice: Agencja Artystyczna Para.
Olejniczak, Józef [&] Anna Szawerna-Dyrszka (red.) 2010. Na boku. Pisarze teoretykami literatury?… T. 2. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Olejniczak, Józef [&] Anna Szawerna-Dyrszka (red.) 2012. Na boku. Pisarze teoretykami literatury?… T. 3. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Olejniczak, Józef [&] Anna Szawerna-Dyrszka (red.) 2016. Na boku. Pisarze teoretykami literatury?… T. 4. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Pasich, Lidia [&] Małgorzata Jas 2000. „Tęsknimy do utopii… Z warsztatów metodycznych »To lubię!«. Pomysły zajęć, refleksje post factum”. Nowa Polszczyzna 16, 1: 3–11.
Rusinek, Michał 2015. „Alegoria (od)czytania. Na marginesie miniatury poetyckiej Mirona Białoszewskiego”. W: Tomasz Kunz i in. (red.). Widnokręgi literatury – wielogłosy krytyki. Prace ofiarowane Profesor Teresie Walas. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Sadzik, Piotr (red.) 2019. Imiona anomii. Literatura wobec doświadczenia stanu wyjątkowego. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Siwor, Dorota 2011. „Schulzowskie tropy w prozie ostatniego dwusziestolecia”. W: Dorota Siwor [&] Stanisław Gawliński (red.). Dwie dekady nowej (?) literatury. 1989–2009. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Sordyl, Klaudia 2021. „Prefiguracja a historiografia Haydena White’a w opowiadaniu Zielone Dzieci Olgi Tokarczuk”. Rocznik Komparatystyczny 12: 131–149.
Sugiera, Małgorzata (red.) 2018. Fikcje jako metoda. Strategie kontr(f)aktualne w pisaniu historii, literaturze i sztukach. Kraków: Księgarnia Akademicka.
Tokarczuk, Olga 2020. Czuły narrator. Kraków: Wydawnictwo Literackie.
Wróbel, Iwona 2013. „Źródła i funkcje niezwykłości, fenomenów i kuriozów w powieściach Olgi Tokarczuk”. W: Magdalena Rabizo-Birek [&] Magdalena Pocałuń-Dydycz [&] Adam Bienias (red.). Światy Olgi Tokarczuk. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.
Downloads
Published
Versions
- 2022-11-09 (2)
- 2022-07-27 (1)
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Katarzyna Wądolny-Tatar
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Stats
Number of views and downloads: 625
Number of citations: 0