Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • Deutsch
    • English
    • Español (España)
    • Français (France)
    • Italiano
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Italiano
  • Język Polski

Litteraria Copernicana

Styl kuszenia Gustave’a Flauberta w „dziele jego życia”. Kwestia warunkowania
  • Strona domowa
  • /
  • Styl kuszenia Gustave’a Flauberta w „dziele jego życia”. Kwestia warunkowania
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 41 Nr 1 (2022): Lektury twórców /
  4. Studia i rozprawy

Styl kuszenia Gustave’a Flauberta w „dziele jego życia”. Kwestia warunkowania

Autor

  • Beata Garlej Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie https://orcid.org/0000-0001-8737-7924

DOI:

https://doi.org/10.12775/LC.2022.009

Słowa kluczowe

Gustave Flaubert, Kuszenie świętego Antoniego, „smutna groteska”, styl, „obrazy wspomnień”

Abstrakt

W artykule omówiono kwestię warunkowania stylu kuszenia właściwą dla ostatniej, trzeciej wersji Kuszenia świętego Antoniego Gustave’a Flauberta. Uwypuklając inspirację francuskiego pisarza tą postacią – inspirację zrodzoną już w dzieciństwie i utrwaloną wskutek zetknięcia się z dwoma artefaktami: obrazem Bruegla i ryciną Callota – tezę o „smutnej grotesce”, będącej jakościowym rezerwuarem „mówienia obrazami”, uznano za wyznacznik stylu kuszenia dzieła Flauberta. Dalsze rozważania oparto na tym, co jest przez co warunkowane, mianowicie: czy „smutną groteskę” można uznać za źródło stylu kuszenia, czy może jest ona wyłącznie jego skutkiem, czy jakość estetyczna funduje rodzaj stylu, czy może – na odwrót – to styl, jego konkretny rodzaj, wyzwala mechanizm jakościowej kategoryzacji? To główne rozważane problemy, dla których punktem odniesienia uczyniono refleksję Marii Gołaszewskiej (fenomen „kuszenia”) oraz Hermanna Pongsa (obrazowy styl). Wniosek, skądinąd paradoksalny w brzmieniu, uzgadniający bowiem to, że jakość estetyczna „smutnej groteski” może fundować określony rodzaj stylu, a jednocześnie, że styl kuszenia jest źródłem jakościowej kategoryzacji utworu, stanowi zwieńczenie prezentowanej myśli.

Bibliografia

Św. Atanazy Aleksandryjski 2017. Żywot św. Antoniego Wielkiego. Tłum. Ewa Dąbrowska. Kraków: Tyniec Wydawnictwo Benedyktynów.

Barnes, Julian 2019. Papuga Flauberta. Tłum. Adam Szymanowski. Warszawa: Wydawnictwo Świat Książki.

Burdic, Alan 2019. Po co człowiekowi czas. Dociekania nie tylko naukowe. Tłum. Dariusz Rossowski, Marek Wolicki. Łódź: Feeria Science.

Danto, Artur C. 1991. „Dzieło sztuki a zwykłe przedmioty”. Tłum. Piotr Mróz [&] Andrzej Warmiński. W: Maria Gołaszewska (red.). Estetyka w świecie. Wybór tekstów. T. III. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Dufrenne, Mikel 1959. La notion d’ „a priori”. Paris: Presses Universitaires de France.

Dufrenne, Mikel 1980. „Czy sztuka jest językiem?”. Tłum. wybór i wstęp Irena Wojnar. W: Antologia współczesnej estetyki francuskiej. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Garlej, Beata 2013. „Moralne upadki i ich ozdrawiająca moc”. Studia Wschodniosłowiańskie 13: 211–224.

Gołaszewska, Maria 1994. „Boscheria”. W: Maria Gołaszewska. Fascynacja złem. Eseje z teorii wartości. Warszawa–Kraków: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Ingarden, Roman 1947. „Schematyczność dzieła literackiego”. W: Roman Ingarden. Szkice z filozofii literatury. T. 1. Łódź: Spółdzielnia Wydawnicza „Polonista”.

Johnson, Samuel 1983. „Przedmowa do wydania Szekspira”. Tłum. Helena Pręczkowska. W: Szkice szekspirowskie. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.

Lis, Renata 2010. „Całun, papier i wstążka”. W: Gustave Flaubert. Kuszenie świętego Antoniego. Tłum. Piotr Śniedziewski. Warszawa: Wydawnictwo Sic!.

Lis, Renata 2011. „Rękopis w białej teczce”. W: Renata Lis. Ręka Flauberta. Warszawa: Wydawnictwo Sic!.

Markiewicz, Henryk 1984. „Obrazowość a ikoniczność literatury”. W: Henryk Markiewicz. Wymiary dzieła literackiego. Kraków: Wydawnictwo Literackie.

Mendoza, Eduardo 2011. Niewinność zagubiona w deszczu. Tłum. Zofia Wasitowa. Kraków: Społeczny Instytut Wydawniczy Znak.

Merleau-Ponty, Maurice 1999. „Postrzeganie, ekspresja, sztuka”. Tłum. Ewa Bieńkowska. W: Maurice

Merleau-Ponty. Proza świata. Eseje o mowie. Warszawa: Czytelnik.

Orr, Mary 2010. “Le Cosmos d’Alexandre von Humboldt et La Tentation de saint Antoine de Gustave Flaubert: deux oeuvres de toute une vie”. Flaubert [En ligne] 4. http://journals.openedition. org/flaubert/1222 [19.12.2021].

Parandowski, Jan 2020. Alchemia słowa. Warszawa: Dowody na Istnienie.

Pongs, Hermann 1927. Das Bild in der Dichtung. Cz. 1: Versuch einer Morphologie der metaphorischen Formen. Marburg: N.G. Elwert’sche Verlagsbuchhandlung.

Poulet, Georges 1977. Metamorfozy czasu. Szkice krytyczne. Wybór Jan Błoński i Michał Głowiński, przedmowa Jan Błoński, tłum. Wanda Błońska i in. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.

Proust, Marcel 2000. „W związku ze »stylem« Flauberta”. Tłum. Marek Bieńczyk. W: Marcel Proust. Pamięć i styl. Kraków: Wydawnictwo Znak.

Reizow, Borys 1961. Flaubert. Tłum. Jerzy Jędrzejewicz. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.

Ross, Stephen Dawid 1986. Dzieło sztuki i jego ogólne odniesienia. Tłum. Franciszek Chmielowski. W: Maria Gołaszewska (red.). Estetyka w świecie. Wybór tekstów. T. 2. Kraków: Drukarnia Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Sartre, Jean-Paul 2000. „Aneks. Notatki na temat Pani Bovary”. W: Jean-Paul Sartre. Idiota w rodzinie. Wybór tekstów z nieukończonej monografii. Wybór Wacław Sadkowski, tłum. Józef Waczków. Gdańsk: słowo/obraz terytoria.

Séginger, Gisèle 2010. „Komentarz do »Kuszenia świętego Antoniego«. W: Gustave Flaubert. Kuszenie świętego Antoniego. Tłum. Piotr Śniedziewski. Warszawa: Wydawnictwo Sic!.

Séginger, Gisèle 2020. “Flaubert: des savoirs du vivant à la pensée en style”. Arts et Savoirs 14: 8–16.

Schollenberger, Piotr 2014. Granice poznania doświadczenia estetycznego. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Semper.

Stoff, Andrzej 2010. „Warstwa brzmieniowa powieści jako przedmiot percepcji czytelniczej (na przykładzie »Trylogii«). W: Władysław Sawrycki i in. (red.). Problematyka tekstu głosowo interpretowanego (II). Toruń: Wydawnictwo MADO.

Tołstoj, Lew 2009. Ojciec Sergiusz. Tłum. Ryszard Przybylski. Warszawa: Wydawnictwo Sic!

Litteraria Copernicana

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2022-04-14 — zaktualizowane 2022-04-20

Wersje

  • 2022-04-20 - (2)
  • 2022-04-14 - (1)

Jak cytować

1.
GARLEJ, Beata. Styl kuszenia Gustave’a Flauberta w „dziele jego życia”. Kwestia warunkowania. Litteraria Copernicana [online]. 20 kwiecień 2022, T. 41, nr 1. [udostępniono 6.7.2025]. DOI 10.12775/LC.2022.009.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 41 Nr 1 (2022): Lektury twórców

Dział

Studia i rozprawy

Licencja

Prawa autorskie (c) 2022 Beata Garlej

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 1009
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Italiano
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

Gustave Flaubert, Kuszenie świętego Antoniego, „smutna groteska”, styl, „obrazy wspomnień”
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa