Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • Deutsch
    • English
    • Español (España)
    • Français (France)
    • Italiano
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Italiano
  • Język Polski

Litteraria Copernicana

Ku teorii recytacji. Interdyscyplinarny charakter badań nad sztuką recytacji
  • Strona domowa
  • /
  • Ku teorii recytacji. Interdyscyplinarny charakter badań nad sztuką recytacji
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 17 Nr 1 (2016): Tekst i głos. Studia /
  4. STUDIA I ROZPRAWY - W kręgu teorii i praktyki żywego słowa

Ku teorii recytacji. Interdyscyplinarny charakter badań nad sztuką recytacji

Autor

  • Krystyna Nowak-Wolna Zakład Pedagogiki Kultury, Instytut Nauk Pedagogicznych Uniwersytetu Opolskiego

DOI:

https://doi.org/10.12775/LC.2016.002

Słowa kluczowe

sztuka, dzieło recytacyjne, interpretacja, aktorstwo, wygłoszenie

Abstrakt

Artykuł zawiera przegląd stanowisk badawczych w odniesieniu do sztuki recytacji. Autorka wskazuje na recytację jako na zjawisko, którego rozumienie wymaga podejścia interdyscyplinarnego, uwzględniającego punkty widzenia wielu dyscyplin badawczych, jak chociażby językoznawstwa, literaturoznawstwa, teatrologii oraz estetyki. W perspektywie badawczej tych dwóch pierwszych dyscyplin recytacja ukazuje się jako sztuka wykonawcza, sztuka interpretacji zależna od literackiego tekstu. Perspektywa teatrologiczna z kolei ukazuje recytację w odniesieniu do teatru i sztuki aktorskiej. Jeżeli recytacja jest częścią mówienia scenicznego, to nie należy jej przeciwstawiać sztuce aktorskiej, lecz uznać, iż do niej przynależy. Perspektywa teatrologiczna wskazuje także na recytację jako na sztukę widowiskową, i w związku z tym należałoby ją badać z uwzględnieniem elementów konstytuujących widowisko. Uwzględniając punkt widzenia estetyki, umieszczamy dzieło recytacyjne (recytatorskie) na tle sytuacji estetycznej, której jest elementem, obok recytatora i odbiorcy. Należy wówczas wziąć pod uwagę zagadnienia postawy estetycznej i przeżycia estetycznego oraz wartości. W sytuacji estetycznej następuje wzajemne przenikanie się właściwości dzieła (przedmiotu estetycznego) oraz odbiorcy (podmiotu) z uwagi na wartości zawarte w dziele.

Bibliografia

Bernsztejn Siergiej I., Wiersz a recytacja, tłum. Zygmunt. Saloni, [w:] Rosyjska szkoła stylistyki, wybór tekstów i oprac. Maria Renata Mayenowa, Zygmunt Saloni, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, 1970.

Cyprian Norwid, O deklamacji, [w:] idem, Pisma wszystkie, t. 6: Proza, zebrał, tekst ustalił, wstępem i uwagami krytycznymi opatrzył Juliusz Wiktor Gomulicki, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, 1971.

Dobrzyńska Teresa, Pszczołowska Lucylla, Wiersz a recytacja, „Pamiętnik Literacki” 1982, z. 3/4.

Ejchenbaum Borys Michajłowicz., Iluzje narracji mówionej, [w:] Rosyjska szkoła stylistyki, wybór tekstów i oprac. Maria Renata Mayenowa, Zygmunt Saloni, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, 1970.

Filip Tadeusz, Cypriana Norwida „Fortepian Szopena”, Kraków: M. Kot, 1949.

Furmanik Stanisław, Podstawy wersyfikacji polskiej, Warszawa: Wydawnictwo Eugeniusza Kuthana, 1947.

Furmanik Stanisław, Zarys deklamatoryki, Warszawa: Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych 1958.

Furmanik Stanisław, Zarys deklamatoryki, Warszawa: Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych, 1947.

Goethe Johann Wolfgang, O sztuce aktorskiej. (Wskazówki dla aktorów), tłum. Anna. Milska, [w:] idem, Dzieła wybrane, t. V, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, 1956.

Goethe Johann Wolfgang, Refleksje i maksymy , tłum. Jerzy Prokopiuk, Warszawa: Czytelnik, 1977.

Gołaszewska Maria, Zarys estetyki. Problematyka, metody, teorie, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1986.

Górski Konrad, Uwagi o sztuce recytacji, „Dialog” 1962, z. 2.

Jakobson Roman, Poetyka w świetle językoznawstwa, tłum. Krystyna Pomorska, [w:] W poszukiwaniu istoty języka, t. 2, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, 1989.

Jasień Piotr [Karol Wojtyła], O teatrze słowa, „Tygodnik Powszechny” 1952, nr 11.

Kochanowicz Jan, Podstawy recytacji i mowy scenicznej, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1959.

Kochanowicz Jan, Wstęp do nauki o teatrze, Warszawa: Gebethner i Wolff, 1929.

Kotarbiński Józef, Deklamacja, [hasło w:] Encyklopedia wychowawcza, red. Jan Tadeusz Lubomirski, t. 3, Warszawa: Gebethner i Wolff, 1885.

Kowzan Tadeusz, O różnorodności i granicach sztuki widowiskowej, „Dialog” 1969, nr 11.

Linde Samuel Bogumił, Słownik języka polskiego, t.1, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, 1951.

Mały słownik języka polskiego, red. Stanisław Skorupka, Halina Auderska i Zofia Łempicka, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1968.

Mleczko Stanisław, Serce a heksametr, czyli geneza metryki poetyckiej w związku z estetycznym kształceniem się języków, szczególnie polskiego, Warszawa: Księgarnia E. Wende i S-ka, 1901.

Mukařovský Jan, Estetyczna funkcja, norma i wartość jako fakty społeczne, tłum. Jacek Baluch, [w:] idem, Wśród znaków i struktur. Wybór szkiców, red. i wstęp Janusz Sławiński, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, 1970.

Mukařovský Jan, O języku poetyckim, tłum. W. Górny, [w:] Praska szkoła strukturalna w latach 1926–1948. Wybór materiałów, red. Maria Renata Mayenowa, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1966.

Mukařovský Jan, O sztuce recytacji. Część I: Z historii problemu, tłum. Lech Śliwonik, „Teatr Ludowy” 1969, nr 6.

Raszewski Zbigniew, Teatr w świecie widowisk. Dziewięćdziesiąt jeden listów o naturze teatru, Warszawa: Krąg, 1991.

Sawrycki Władysław., Tekst interpretowany głosowo z perspektywy filologii wymawianiowo-głosowej, [w:] Problematyka tekstu głosowo interpretowanego II, red. Katarzyna Lange, Władysław Sawrycki, Paweł Tański, Toruń: Adam Marszałek, 2006.

Skwarczyńska Stefania, Wstęp do nauki o literaturze, t. II, Warszawa: Pax, 1954.

Tenner Juliusz, Estetyka żywego słowa, Lwów: Księgarnia H. Altenberga, 1904.

Tenner Juliusz, O twórczości aktorskiej, Lwów: Księgarnia H. Altenberga 1912.

Tezy Praskiego Koła, tłum. Wojciech Górny, [w:] Praska szkoła strukturalna w latach 1926–1948. Wybór materiałów, red. Maria Renata Mayenowa, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1966.

Tynianow Jurij, Zagadnienia języka wierszy, tłum. Franciszek Siedlecki i Zygmunt Saloni, [w:] Rosyjska szkoła stylistyki, wybór tekstów i oprac. Maria Renata Mayenowa, Zygmunt Saloni, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, 1970.

Uziembło Adam, Rytm i melodyka „Beniowskiego”, słowem wstępnym opatrzył prof. dr Zygmunt Lubicz- Zaleski, Paryż: Towarzystwo Historyczno-Literackie, 1961.

Winogradow Wiktor, Język artystycznego utworu literackiego, tłum. Janina Kulczycka, [w:] Rosyjska szkoła stylistyki... Rosyjska szkoła stylistyki, wybór tekstów i oprac. Maria Renata Mayenowa, Zygmunt Saloni, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, 1970.

Wóycicki Kazimierz, Forma dźwiękowa prozy polskiej i wiersza polskiego, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1960.

Zapasiewicz Zbigniew, O teatrze, aktorstwie, recytacji, „Teatr Ludowy” 1969, nr 12.

Zawodziński Karol Wiktor, Zarys wersyfikacji polskiej, cz. I: Wiadomości wstępne o wierszu, Wilno: Fundusz Kultury Narodowej, 1936.

Ziomek Jerzy, Projekt wykonawcy w dziele literackim a problemy genologiczne, [w:] Problemy teorii dramatu i teatru, wybór i oprac. Janusz Degler, Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, 1988.

Litteraria Copernicana

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2016-04-15

Jak cytować

1.
NOWAK-WOLNA, Krystyna. Ku teorii recytacji. Interdyscyplinarny charakter badań nad sztuką recytacji. Litteraria Copernicana [online]. 15 kwiecień 2016, T. 17, nr 1, s. 11–32. [udostępniono 12.5.2025]. DOI 10.12775/LC.2016.002.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 17 Nr 1 (2016): Tekst i głos. Studia

Dział

STUDIA I ROZPRAWY - W kręgu teorii i praktyki żywego słowa

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 3270
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Italiano
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

sztuka, dzieło recytacyjne, interpretacja, aktorstwo, wygłoszenie
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa