Salta al contenuto principale Salta al menu principale di navigazione Salta al piè di pagina del sito
  • Registrazione
  • Login
  • Language
    • Deutsch
    • English
    • Español (España)
    • Français (France)
    • Italiano
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Ultimo fascicolo
  • Archivi
  • Info
    • Sulla rivista
    • Proposte
    • Comitato Scientifico ed Editoriale
    • Dichiarazione sulla privacy
    • Contatti
  • Registrazione
  • Login
  • Language:
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Italiano
  • Język Polski

Litteraria Copernicana

Gatunkowe pogranicza – samurajskie filmy Hideo Goshy
  • Home
  • /
  • Gatunkowe pogranicza – samurajskie filmy Hideo Goshy
  1. Home /
  2. Archivi /
  3. V. 14 N. 2 (2014): Japonia /
  4. Studia i rozprawy

Gatunkowe pogranicza – samurajskie filmy Hideo Goshy

Autori

  • Michał Bobrowski Uniwersytet Jagielloński

DOI:

https://doi.org/10.12775/LC.2014.033

Parole chiave

Hideo Gosha, samurai film, western

Abstract

The paper is dedicated to the intertextual and polemic threads in jidai-geki films of Hideo Gosha – especially The Sword of the Beast (Kedamono no ken, 1965), The Secret of the Urn (Tange Sazen: Hien iaigiri, 1966) and Official Gold (Goyokin, 1969). Those works are treated here as emblematic of the transformations which occurred in the Japanese genre cinema of 1960s, when the samurai film (similarly to its American counterpart, the western) entered the phase of revision and reinterpretation of its fundamental ideological, aesthetic and philosophical values. This tendency, which had been anticipated by pre-war dissidents of the samurai films, such as Buntaro Futagawa or Sadao Yamanaka, and elevated by Masaki Kobayashi in 1960s, became a point of departure for further explorations for directors like Kihachi Okamoto, Eiichi Kudo or, last but not least, Hideo Gosha. Gosha’s works are characterised by a certain type of double-coding: his well-crafted, attractive adventure stories have all the features that distinguish the so-called “audience-friendly” films – and yet, on the higher level of interpretation, they appear as high quality genre pastiches, which deconstruct the national stereotypes imprinted in genre typing.
Litteraria Copernicana

Downloads

  • PDF (Język Polski)

Pubblicato

2014-12-28

Come citare

1.
BOBROWSKI, Michał. Gatunkowe pogranicza – samurajskie filmy Hideo Goshy. Litteraria Copernicana. Online. 28 dicembre 2014. Vol. 14, no. 2, pp. 208-223. [Accessed 7 luglio 2025]. DOI 10.12775/LC.2014.033.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Scarica citazione
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Fascicolo

V. 14 N. 2 (2014): Japonia

Sezione

Studia i rozprawy

Stats

Number of views and downloads: 1693
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Scorri l'indice per Autori
  • Issue archive

User

User

Ultimo numero

  • Lodo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informazioni

  • per i lettori
  • Per gli autori
  • Per i bibliotecari

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Lingua

  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Italiano
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

Hideo Gosha, samurai film, western
Su

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop