Ir al contenido principal Ir al menú de navegación principal Ir al pie de página del sitio
  • Registrarse
  • Entrar
  • Language
    • Deutsch
    • English
    • Español (España)
    • Français (France)
    • Italiano
    • Język Polski
  • Menu
  • Inicio
  • Actual
  • Archivos
  • Acerca de
    • Sobre la revista
    • Envíos
    • Equipo editorial
    • Declaración de privacidad
    • Contacto
  • Registrarse
  • Entrar
  • Language:
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Italiano
  • Język Polski

Litteraria Copernicana

Gatunkowe pogranicza – samurajskie filmy Hideo Goshy
  • Inicio
  • /
  • Gatunkowe pogranicza – samurajskie filmy Hideo Goshy
  1. Inicio /
  2. Archivos /
  3. Vol. 14 Núm. 2 (2014): Japonia /
  4. Studia i rozprawy

Gatunkowe pogranicza – samurajskie filmy Hideo Goshy

Autores/as

  • Michał Bobrowski Uniwersytet Jagielloński

DOI:

https://doi.org/10.12775/LC.2014.033

Palabras clave

Hideo Gosha, samurai film, western

Resumen

The paper is dedicated to the intertextual and polemic threads in jidai-geki films of Hideo Gosha – especially The Sword of the Beast (Kedamono no ken, 1965), The Secret of the Urn (Tange Sazen: Hien iaigiri, 1966) and Official Gold (Goyokin, 1969). Those works are treated here as emblematic of the transformations which occurred in the Japanese genre cinema of 1960s, when the samurai film (similarly to its American counterpart, the western) entered the phase of revision and reinterpretation of its fundamental ideological, aesthetic and philosophical values. This tendency, which had been anticipated by pre-war dissidents of the samurai films, such as Buntaro Futagawa or Sadao Yamanaka, and elevated by Masaki Kobayashi in 1960s, became a point of departure for further explorations for directors like Kihachi Okamoto, Eiichi Kudo or, last but not least, Hideo Gosha. Gosha’s works are characterised by a certain type of double-coding: his well-crafted, attractive adventure stories have all the features that distinguish the so-called “audience-friendly” films – and yet, on the higher level of interpretation, they appear as high quality genre pastiches, which deconstruct the national stereotypes imprinted in genre typing.
Litteraria Copernicana

Descargas

  • PDF (Język Polski)

Publicado

2014-12-28

Cómo citar

1.
BOBROWSKI, Michał. Gatunkowe pogranicza – samurajskie filmy Hideo Goshy. Litteraria Copernicana. Online. 28 diciembre 2014. Vol. 14, no. 2, pp. 208-223. [Accessed 8 julio 2025]. DOI 10.12775/LC.2014.033.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Descargar cita
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Número

Vol. 14 Núm. 2 (2014): Japonia

Sección

Studia i rozprawy

Stats

Number of views and downloads: 1694
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Examinar índice de autores/as
  • Issue archive

User

User

Número actual

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Información

  • Para lectores/as
  • Para autores/as
  • Para bibliotecarios/as

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Idioma

  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Italiano
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

Hideo Gosha, samurai film, western
Arriba

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop