Salta al contenuto principale Salta al menu principale di navigazione Salta al piè di pagina del sito
  • Registrazione
  • Login
  • Language
    • Deutsch
    • English
    • Español (España)
    • Français (France)
    • Italiano
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Ultimo fascicolo
  • Archivi
  • Info
    • Sulla rivista
    • Proposte
    • Comitato Scientifico ed Editoriale
    • Dichiarazione sulla privacy
    • Contatti
  • Registrazione
  • Login
  • Language:
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Italiano
  • Język Polski

Litteraria Copernicana

„Wypełnić własnym tekstem…” Wyznania św. Augustyna jako źródło inspiracji twórczej Danuty Michałowskiej (rozważania wokół monodramu „Ja, bez imienia”)
  • Home
  • /
  • „Wypełnić własnym tekstem…” Wyznania św. Augustyna jako źródło inspiracji twórczej Danuty Michałowskiej (rozważania wokół monodramu „Ja, bez imienia”)
  1. Home /
  2. Archivi /
  3. V. 41 N. 1 (2022): Lektury twórców /
  4. Studia i rozprawy

„Wypełnić własnym tekstem…” Wyznania św. Augustyna jako źródło inspiracji twórczej Danuty Michałowskiej (rozważania wokół monodramu „Ja, bez imienia”)

Autori

  • Ewa Hoffmann-Piotrowska Uniwersytet Warszawski https://orcid.org/0000-0002-0214-0862

DOI:

https://doi.org/10.12775/LC.2022.003

Parole chiave

Danuta Michałowska, monodram, Wyznania św. Augustyna, Teatr Rapsodyczny

Abstract

Celem artykułu jest wykazanie zależności między podmiotowo zaangażowaną lekturą tekstu a jego (literackim i scenicznym) wykonaniem. Autorka podejmuje refleksję na temat tego, jak zakorzeniony w tradycji kulturowej tekst Wyznań Augustyna Aureliusza zainspirował Danutę Michałowską do napisania monodramu Ja, bez imienia (wyd. 1996). Autoutożsamiająca, podmiotowa lektura dzieła – zwłaszcza fragmentu dotyczącego okrytych tajemnicą relacji z Bezimienną przyjaciółką filozofa, skłoniła wybitną aktorkę, profesor krakowskiej szkoły teatralnej, do późnego debiutu literackiego a także wykonania napisanej przez siebie sztuki. Przedmiotem rozważań jest przede wszystkim obszerny autokomentarz Michałowskiej, który pozwala zobaczyć, jak zrodził się ów palimpsestowy utwór. Wnioski artykułu dotyczą tego, jak zaangażowana lektura fragmentu Wyznań wyzwoliła potrzebę ekspresji twórczej w słowie, zmuszając Michałowską do rewizji dotychczasowej metody praktykowania sztuki związanej z Teatrem Rapsodycznym Mieczysława Kotlarczyka.

Riferimenti bibliografici

Augustyn św. 1994. Wyznania. Tłum. i wstęp Zygmunt Kubiak. Kraków: Wydawnictwo Znak.

Bieńczyk, Marek 2001. Czarny człowiek. Krasiński wobec śmierci. Gdańsk: słowo/obraz terytoria.

Ciechowicz, Jan 1992. Dom opowieść. Ze studiów nad Teatrem Rapsodycznym Mieczysława Kotlarczyka. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.

Dąmbska, Izydora 1963. „Milczenie jako wyraz i jako wartość”. Roczniki Filozoficzne KUL 11, 1: 73–79.

Gadamer, Hans-Georg 1992. Hermeneutyka podejrzenia. Tłum. Piotr Czapliński. Pamiętnik Literacki 83/1: 172–181.

Głowiński, Michał 1992. O intertekstualności. W: Henryk Markiewicz & Janusz Sławiński (red.). Nowe problemy metodologiczne literaturoznawstwa. Kraków: Wydawnictwo Literackie.

Guzowska, Marzenna 1998. „Elissa”. Więź 471, 1: 186–189.

Haegemans, Karen 2000. „Elissa, the First Queen of Carthage. Through Timaeus’ Eyes”. Ancient Society 30. https://www.jstor.org/stable/44079812 d. d. [29. 12. 2021].

Karoń-Ostrowska, Anna 2010. Dramat spotkania. „Promieniowanie ojcostwa” jako pryzmat filozofii Karola Wojtyły. Warszawa: Biblioteka „Więzi”.

Karoń-Ostrowska, Anna 2017. „»A Kościołem Jego niech się stanie Teatr…«. Szkic do teologii teatru Jana Pawła II”. Więź, 28 września 2017. https://wiez.pl/2017/09/28/a-kosciolem-jego-niech-sie-stanieteatr-szkic-do-teologii-teatru-jana-pawla-ii [27.02.2021].

Kostkiewiczowa, Teresa 2010. Medytacja-wstępne spostrzeżenia i uwagi. W: Teresa Kostkiewiczowa [&] Magdalena Saganiak (red.). Medytacja: postawa intelektualna, sposób poznania, gatunek dyskursu. Warszawa: Wydawnictwo UKSW.

Kotlarczyka, Mieczysław 2001. Słowo w teatrze. W: Mieczysław Kotlarczyk & Karol Wojtyła. O Teatrze Rapsodycznym. Kraków: Wydawnictwo PWST im. L. Solskiego.

Kubiak, Zygmunt 1994. Od Tagasty do Ostii. W: Św. Augustyn. Wyznania. Kraków: Wydawnictwo Znak.

Michałowska, Danuta 1996. Ja, bez imienia. Warszawa: Biblioteka „Więzi”.

Morawiec, Elżbieta 2013. Ja- bez teatru. http://www.dziennikteatralny.pl/artykuly/ja-bez-teatru.html [20.02.2021].

Riceur, Paul 2003. „Egzystencja i hermeneutyka”. W: Egzystencja i hermeneutyka. Rozprawy o metodzie. Tłum. Ewa Bieńkowska (et al.). Wybór i oprac. Stanisław Cichowicz. Warszawa: Wydawnictwo Altaya.

Salij, Jacek 1998. „Nie godzi się pisać takich książek”. Więź 471, 1: 182–186.

Sawicki, Stefan 2010. „Medytacja w poznawaniu literatury”. W: Teresa Kostkiewiczowa & Magdalena Saganiak (red.). Medytacja: postawa intelektualna, sposób poznania, gatunek dyskursu. Warszawa: Wydawnictwo UKSW.

Wergiliusz. Eneida. Tłum. Tadeusz Karyłowski. https://wolnelektury.pl/media/book/pdf/wergiliusz-eneida.pdf [28.12. 2021].

Wojtyła, Karol 2001a. „Dramat słowa i gestu”. W: Mieczysław Kotlarczyk & Karol Wojtyła. O Teatrze Rapsodycznym. Kraków: Wydawnictwo PWST im. L. Solskiego.

Wojtyła, Karol 2001b. „O teatrze słowa”. W: Mieczysław Kotlarczyk & Karol Wojtyła. O Teatrze Rapsodycznym. Kraków: Wydawnictwo PWST im. L. Solskiego.

Litteraria Copernicana

Downloads

  • PDF (Język Polski)

Pubblicato

2022-04-14

Come citare

1.
HOFFMANN-PIOTROWSKA, Ewa. „Wypełnić własnym tekstem…” Wyznania św. Augustyna jako źródło inspiracji twórczej Danuty Michałowskiej (rozważania wokół monodramu „Ja, bez imienia”). Litteraria Copernicana. Online. 14 aprile 2022. Vol. 41, no. 1. [Accessed 7 luglio 2025]. DOI 10.12775/LC.2022.003.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Scarica citazione
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Fascicolo

V. 41 N. 1 (2022): Lektury twórców

Sezione

Studia i rozprawy

Licenza

Copyright (c) 2022 Ewa Hoffmann-Piotrowska

Creative Commons License

Questo lavoro è fornito con la licenza Creative Commons Attribuzione - Non opere derivate 4.0 Internazionale.

Stats

Number of views and downloads: 996
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Scorri l'indice per Autori
  • Issue archive

User

User

Ultimo numero

  • Lodo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informazioni

  • per i lettori
  • Per gli autori
  • Per i bibliotecari

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Lingua

  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Italiano
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

Danuta Michałowska, monodram, Wyznania św. Augustyna, Teatr Rapsodyczny
Su

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop