Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • Deutsch
    • English
    • Español (España)
    • Français (France)
    • Italiano
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Italiano
  • Język Polski

Litteraria Copernicana

“Fill in with One’s Own Text...” Confessions of St. Augustine as a Source of Creative Inspiration for Danuta Michałowska (Thoughts on the Monodrama I, Nameless)
  • Home
  • /
  • “Fill in with One’s Own Text...” Confessions of St. Augustine as a Source of Creative Inspiration for Danuta Michałowska (Thoughts on the Monodrama I, Nameless)
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 41 No. 1 (2022): Lektury twórców /
  4. Studies

“Fill in with One’s Own Text...” Confessions of St. Augustine as a Source of Creative Inspiration for Danuta Michałowska (Thoughts on the Monodrama I, Nameless)

Authors

  • Ewa Hoffmann-Piotrowska Uniwersytet Warszawski https://orcid.org/0000-0002-0214-0862

DOI:

https://doi.org/10.12775/LC.2022.003

Keywords

Danuta Michałowska, monodrama, Confessions of St. Augustine, Rhapsodic Theater

Abstract

The aim of the article is to show the relationship between the subjectively engaged reading of the text and its (literary and stage) performance. The author reflects on how the text of Augustine Aureliusz’s Confessions, rooted in cultural tradition, inspired Danuta Michałowska to write the monodrama I, nameless (1996). The self-identifying, subjective reading of the work – especially the fragment concerning the secret relationship with the Philosopher’s Nameless Friend – prompted the outstanding actress, professor of the Krakow drama school to make a late literary debut as well as to perform a play written by herself. The subject of the considerations is, above all, Michałowska’s extensive self-commentary, which allows us to see how this palimpsest work was created. The conclusions of the article, show how the engaged reading of a fragment of Confessions triggered the need for creative expression in words, forcing Michałowska to revise the method of practicing art associated with Mieczysław Kotlarczyk’s Rapsodic Theater.

References

Augustyn św. 1994. Wyznania. Tłum. i wstęp Zygmunt Kubiak. Kraków: Wydawnictwo Znak.

Bieńczyk, Marek 2001. Czarny człowiek. Krasiński wobec śmierci. Gdańsk: słowo/obraz terytoria.

Ciechowicz, Jan 1992. Dom opowieść. Ze studiów nad Teatrem Rapsodycznym Mieczysława Kotlarczyka. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.

Dąmbska, Izydora 1963. „Milczenie jako wyraz i jako wartość”. Roczniki Filozoficzne KUL 11, 1: 73–79.

Gadamer, Hans-Georg 1992. Hermeneutyka podejrzenia. Tłum. Piotr Czapliński. Pamiętnik Literacki 83/1: 172–181.

Głowiński, Michał 1992. O intertekstualności. W: Henryk Markiewicz & Janusz Sławiński (red.). Nowe problemy metodologiczne literaturoznawstwa. Kraków: Wydawnictwo Literackie.

Guzowska, Marzenna 1998. „Elissa”. Więź 471, 1: 186–189.

Haegemans, Karen 2000. „Elissa, the First Queen of Carthage. Through Timaeus’ Eyes”. Ancient Society 30. https://www.jstor.org/stable/44079812 d. d. [29. 12. 2021].

Karoń-Ostrowska, Anna 2010. Dramat spotkania. „Promieniowanie ojcostwa” jako pryzmat filozofii Karola Wojtyły. Warszawa: Biblioteka „Więzi”.

Karoń-Ostrowska, Anna 2017. „»A Kościołem Jego niech się stanie Teatr…«. Szkic do teologii teatru Jana Pawła II”. Więź, 28 września 2017. https://wiez.pl/2017/09/28/a-kosciolem-jego-niech-sie-stanieteatr-szkic-do-teologii-teatru-jana-pawla-ii [27.02.2021].

Kostkiewiczowa, Teresa 2010. Medytacja-wstępne spostrzeżenia i uwagi. W: Teresa Kostkiewiczowa [&] Magdalena Saganiak (red.). Medytacja: postawa intelektualna, sposób poznania, gatunek dyskursu. Warszawa: Wydawnictwo UKSW.

Kotlarczyka, Mieczysław 2001. Słowo w teatrze. W: Mieczysław Kotlarczyk & Karol Wojtyła. O Teatrze Rapsodycznym. Kraków: Wydawnictwo PWST im. L. Solskiego.

Kubiak, Zygmunt 1994. Od Tagasty do Ostii. W: Św. Augustyn. Wyznania. Kraków: Wydawnictwo Znak.

Michałowska, Danuta 1996. Ja, bez imienia. Warszawa: Biblioteka „Więzi”.

Morawiec, Elżbieta 2013. Ja- bez teatru. http://www.dziennikteatralny.pl/artykuly/ja-bez-teatru.html [20.02.2021].

Riceur, Paul 2003. „Egzystencja i hermeneutyka”. W: Egzystencja i hermeneutyka. Rozprawy o metodzie. Tłum. Ewa Bieńkowska (et al.). Wybór i oprac. Stanisław Cichowicz. Warszawa: Wydawnictwo Altaya.

Salij, Jacek 1998. „Nie godzi się pisać takich książek”. Więź 471, 1: 182–186.

Sawicki, Stefan 2010. „Medytacja w poznawaniu literatury”. W: Teresa Kostkiewiczowa & Magdalena Saganiak (red.). Medytacja: postawa intelektualna, sposób poznania, gatunek dyskursu. Warszawa: Wydawnictwo UKSW.

Wergiliusz. Eneida. Tłum. Tadeusz Karyłowski. https://wolnelektury.pl/media/book/pdf/wergiliusz-eneida.pdf [28.12. 2021].

Wojtyła, Karol 2001a. „Dramat słowa i gestu”. W: Mieczysław Kotlarczyk & Karol Wojtyła. O Teatrze Rapsodycznym. Kraków: Wydawnictwo PWST im. L. Solskiego.

Wojtyła, Karol 2001b. „O teatrze słowa”. W: Mieczysław Kotlarczyk & Karol Wojtyła. O Teatrze Rapsodycznym. Kraków: Wydawnictwo PWST im. L. Solskiego.

Litteraria Copernicana

Downloads

  • PDF (Język Polski)

Published

2022-04-14

How to Cite

1.
HOFFMANN-PIOTROWSKA, Ewa. “Fill in with One’s Own Text. ” Confessions of St. Augustine as a Source of Creative Inspiration for Danuta Michałowska (Thoughts on the Monodrama I, Nameless). Litteraria Copernicana. Online. 14 April 2022. Vol. 41, no. 1. [Accessed 6 July 2025]. DOI 10.12775/LC.2022.003.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 41 No. 1 (2022): Lektury twórców

Section

Studies

License

Copyright (c) 2022 Ewa Hoffmann-Piotrowska

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.

Stats

Number of views and downloads: 996
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Italiano
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

Danuta Michałowska, monodrama, Confessions of St. Augustine, Rhapsodic Theater
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop