Ir al contenido principal Ir al menú de navegación principal Ir al pie de página del sitio
  • Registrarse
  • Entrar
  • Language
    • Deutsch
    • English
    • Español (España)
    • Français (France)
    • Italiano
    • Język Polski
  • Menu
  • Inicio
  • Actual
  • Archivos
  • Acerca de
    • Sobre la revista
    • Envíos
    • Equipo editorial
    • Declaración de privacidad
    • Contacto
  • Registrarse
  • Entrar
  • Language:
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Italiano
  • Język Polski

Litteraria Copernicana

Różewiczowski „zwrot ku rzeczom”? O butach poety z utworu "Álederrida"
  • Inicio
  • /
  • Różewiczowski „zwrot ku rzeczom”? O butach poety z utworu "Álederrida"
  1. Inicio /
  2. Archivos /
  3. Vol. 46 Núm. 2 (2023): Różewicz. Powroty /
  4. Studia i rozprawy

Różewiczowski „zwrot ku rzeczom”?

O butach poety z utworu "Álederrida"

Autores/as

  • Anna Filipowicz Uniwersytet Gdański https://orcid.org/0000-0002-6779-6643

DOI:

https://doi.org/10.12775/LC.2023.014

Palabras clave

„zwrot ku rzeczom”, sprawczość rzeczy, "Para butów" Vincenta van Gogha, buty Różewicza, Różewicz a fotografia

Resumen

Artykuł porusza problem ontologicznego statusu rzeczy w poemacie Áladerrida Tadeusza Różewicza (tom: Kup kota w worku). Na przykładzie motywu starych butów poety autorka bada rolę przedmiotów codziennego użytku w konstruowaniu społeczno-kulturowej tożsamości człowieka. Stawia przy tym tezę o ich sprawczości w rozumieniu koncepcji Alfreda Gella, Brunona Latoura czy Bjørnara Olsena, którzy postulują dowartościowanie materii jako równoprawnej z ludzkim sprawcą formy istnienia. W myśl ich filozofii przedmiotów nie sposób uznawać jedynie za bierne narzędzia i świadków działań ludzkiego podmiotu, stanowią one bowiem aktywnych współuczestników i współtwórców naszego życia, wywołujących w nim rzeczywiste skutki. Skłania to autorkę artykułu do pytań o możliwość odczytania Różewiczowskich realiów w perspektywie „zwrotu ku rzeczom”, z uwzględnieniem wykraczających poza antropocentryczny horyzont kodów – epistemologicznych, ontologicznych i etycznych. Sprzyja temu zwłaszcza inspirowanie się poety malarstwem
Vincenta van Gogha, którego obrazowane po wielokroć buty miały, według krytyków, wyraźnie mediacyjny charakter, stając się dla artysty sposobem „przemierzania świata” i jego rozumienia.

Citas

Adamowska, Joanna 2018. Sens kobaltu. Zbigniewa Herberta i Tadeusza Różewicza spotkania z malarzami. Kraków: Polskie Wydawnictwo Muzyczne.

Böhme, Hartmut 2012. Fetyszyzm i kultura. Inna teoria nowoczesności. Tłum. Marcin Pańkow. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Braun, Kazimierz, Tadeusz Różewicz 1989. Języki teatru. Wrocław: Wydawnictwo Dolnośląskie.

Connerton, Paul 1989. How Societes Remember. Cambridge: Cambridge University Press.

Dąbrowski, Tadeusz 2008. „Kot w butach. Kilkadziesiąt stron kpiarskiej logorei”. Polityka 38, wyd. online z dn. 23.09.2008. https://www.polityka.pl/tygodnikpolityka/kultura/ksiazki/268218,1,recenzja-ksiazki-tadeusz-rozewicz-kup-kota-w-worku.read [01.05.2022].

Domańska, Ewa 2006. Historie niekonwencjonalne. Refleksja o przeszłości w nowej humanistyce . Poznań: Wydawnictwo Poznańskie.

Domańska, Ewa 2011. „Historia antropologiczna. Mikrohistoria” (posłowie). W: Natalie Zemon Davis. Powrót Martina Guerre’a. Tłum. Przemysław Szulgit. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka.

Drewnowski, Tadeusz 2002. Walka o oddech. Bio-poetyka. O pisarstwie Tadeusza Różewicza. Kraków: Wydawnictwo Literackie.

Drzewucki, Janusz 2018. Lekcje u Różewicza. Wrocław: Wydawnictwo Warstwy.

Franczak, Jerzy 2014. „Maszyny antropologiczne w dramatach Różewicza”. W: Tomasz Kunz, Joanna Orska (red.). Próba rekonstrukcji. Szkice o twórczości Tadeusza Różewicza. Kraków: Wydawnictwo EMG.

Gell, Alfred 1998. Art And Agency. Oxford: Oxford University Press.

Janion, Maria 1991. „Polski korowód”. W. Janusz Tazbir (red.). Mity i stereotypy w dziejach Polski. Warszawa: Wydawnictwo Interpress.

Krajewska, Anna 2014. „Różewicza sztuki splatane. Interpretacja performatywna”. Przestrzenie Teorii 21: 39–58.

Kuczkowski, Krzysztof 2020. „Deskrypcje: Van Gogh – Heidegger – Czychowski”. Nowy Napis Co Tydzień 37, wyd. online z dn. 20.02.2020. https://nowynapis.eu/tygodnik/nr-37/artykul/deskrypcje-4-van-gogh-heidegger-czychowski [01.05.2022].

Kurska, Anna 2013. „O rzeczach, które wspierają pamięć”. Czytanie Literatury. Łódzkie Studia Literaturoznawcze 2: 37–52.

Littell, Jonathan 2014. Suche i wilgotne. Krótka wyprawa po terytorium faszysty. Tłum. Magdalena Kamińska-Maurugeon. Kraków: Wydawnictwo Literackie.

Majchrowski, Zbigniew 1993. „Poezja jak otwarta rana” (Czytając Różewicza). Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.

Olsen, Bjørnar 2003. “Material Culture after Text: Re-Membering Things”. Norwegian Archaeological Review 36: 3, 87–104.

Olsen, Bjørnar 2013. W obronie rzeczy. Archeologia i ontologia przedmiotów. Przeł. Bożena Shallcross. Warszawa: Wydawnictwo IBL.

Stolarczyk, Jan (red.) 2011. Wbrew sobie. Rozmowy z Tadeuszem Różewiczem. Wrocław: Biuro Literackie.

Prussak, Maria 2014. „»Robigus zjada żelazny nożyk«”. Teksty Drugie 3: 357–366.

Różewicz, Tadeusz 1977. Przygotowanie do wieczoru autorskiego. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.

Różewicz, Tadeusz 1990. Proza. T. 2. Warszawa: Wydawnictwo Literackie.

Różewicz, Tadeusz 1994. Dramaty wybrane. Kraków: Wydawnictwo Literackie.

Różewicz, Tadeusz 2001. nożyk profesora. Wrocław: Wydawnictwo Dolnośląskie.

Różewicz, Tadeusz 2008. Kup kota w worku. Wrocław: Biuro Literackie.

Różewicz, Tadeusz 2021. Echa leśne. Warszawa: Biblioteka Narodowa.

Shallcross, Bożena 2010. Rzeczy i Zagłada. Kraków: Universitas.

Skrendo, Andrzej 2009. „Uwagi na marginesie nowego tomu Różewicza”. Pogranicza 1: 74–75.

Szczepaniak, Monika 2012. „»Przygoda technoromatyczna« czy »romans z wojenką«”. Wiek XIX. Rocznik Towarzystwa Literackiego im. Adama Mickiewicza 5: 473–495.

Theweleit, Klaus 2015. Męskie fantazje. Tłum. Mateusz Falkowski, Michał Herer. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Ubertowska, Aleksandra 2007. Świadectwo-trauma-głos. Literackie reprezentacje Holocaustu. Kraków: Universitas.

Litteraria Copernicana

Descargas

  • PDF (Język Polski)

Publicado

2023-09-06

Cómo citar

1.
FILIPOWICZ, Anna. Różewiczowski „zwrot ku rzeczom”? O butach poety z utworu "Álederrida". Litteraria Copernicana. Online. 6 septiembre 2023. Vol. 46, no. 2, pp. 67-85. [Accessed 3 julio 2025]. DOI 10.12775/LC.2023.014.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Descargar cita
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Número

Vol. 46 Núm. 2 (2023): Różewicz. Powroty

Sección

Studia i rozprawy

Licencia

Derechos de autor 2023 Anna Filipowicz

Creative Commons License

Esta obra está bajo una licencia internacional Creative Commons Atribución-SinDerivadas 4.0.

Stats

Number of views and downloads: 294
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Examinar índice de autores/as
  • Issue archive

User

User

Número actual

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Información

  • Para lectores/as
  • Para autores/as
  • Para bibliotecarios/as

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Idioma

  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Italiano
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

„zwrot ku rzeczom”, sprawczość rzeczy, "Para butów" Vincenta van Gogha, buty Różewicza, Różewicz a fotografia
Arriba

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop