Imbecile, the Village Idiot, Legion of Fools
Umberto Eco About Stupidity
DOI:
https://doi.org/10.12775/LC.2023.027Keywords
Umberto Eco, stupidity, stylistic meansAbstract
Stupidity is a phenomenon difficult to describe since it tends to assume various forms: ignorance, mental laziness, hypocrisy, or fanaticism. It is even more difficult to find an adequate answer to the manifestations of stupidity, because all rhetorical means in the debate with a stupid adversary are used on the wrong assumption of the same intellectual level between the interlocutors.
Umberto Eco’s columns included in the collection Pape Satàn aleppe will provide a useful starting point for further reflection on representation of the stupidity perceived in Italian society in the years 2000–2015. In this present review paper the issue of stylistic means used by the Italian semiotician will be analyzed with a particular focus on political and social context. He interprets contemporaneity from a comparative-historical perspective: for Eco, the commented events are a sign of dangerous political and social processes.
The literary tropes used by Eco include: comparison, analogy, antithesis, hyperbole, epithet, and parody; they turn out to be not only intellectual entertainment. Mindful of Italy’s recent past, Eco wants, above all, to warn against the consequences of mental indolence, which once led to the tragedy of fascism.
References
Bauman, Zygmunt, Thomas Leoncini 2018. Płynne pokolenie. Tłum. Szymon Żuchowski. Warszawa: Czarna Owca.
Boryś, Wiesław 2005. Słownik etymologiczny języka polskiego. Kraków: Wydawnictwo Literackie.
Cipolla, Carlo Maria 1988. Allegro ma non troppo con le leggi fondamentali della stupidità umana. Bologna: Il Mulino.
Debord, Guy 1998. Społeczeństwo spektaklu. Tłum. Anka Ptaszkowska. Gdańsk: słowo/obraz terytoria.
Dortier, Jean-François 2019. Typologia głupców. Tłum. Krystyna Szeżyńska. W: Jean-François Marmion (red.). Głupota. Nieoficjalna biografia. Wrocław: Wydawnictwo Dolnośląskie.
Eco, Umberto 1992. Diario minimo. Milano: Bompiani.
Eco, Umberto 1992. Il secondo diario minimo. Milano: Bompiani.
Eco, Umberto 1994. Drugie zapiski na pudełku od zapałek. Tłum. Adam Szymanowski. Poznań: Historia i sztuka.
Eco, Umberto 1995. Diariusz najmniejszy. Tłum. Adam Szymanowski. Kraków: Znak.
Eco, Umberto 2005. Kant e l’ornitorinco. Milano: Bompiani.
Eco, Umberto 2012. Wymyślanie wrogów i inne teksty okolicznościowe. Tłum. Agnieszka Gołębiowska, Tomasz Kwiecień. Poznań: Rebis.
Eco, Umberto 2016. Pape Satàn aleppe. Cronache di una società liquida. Milano: La nave di Teseo.
Eco, Umberto 2017. Pape Satàn aleppe. Kroniki płynnego społeczeństwa. Tłum. Alicja Bruś. Warszawa: Rebis.
Garavelli, Bice Montara 2015. Manuale di retorica. Milano: Bompiani.
Lausberg, Heinrich 1969. Elementi di retorica. Bologna: Il Mulino.
Lasch, Christopher 2019. Kultura narcyzmu: amerykańskie życie w czasach malejących oczekiwań. Tłum. Grzegorz Ptaszek [&] Aleksander Skrzypek. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Sedno.
Lem, Stanisław 2010. Filozofia przypadku. Literatura w świecie empirii. Warszawa: Biblioteka Gazety Wyborczej.
Manett, Daniela 2012. «Un’arma poderosissima». Industria cinematografica e Stato durante il fascismo 1922–1943. Milano: FrancoAngeli.
Marmion, Jean-François (red.) 2019. Głupota. Nieoficjalna biografia. Tłum. Grażyna Jaworska, Bożena Sęk, Krystyna Szeżyńska-Maćkowiak. Wrocław: Wydawnictwo Dolnośląskie.
Mizzau, Marina 1984. L’ironia. La contraddizone consentita. Milano: Feltrinelli.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Katarzyna Maniowska

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Stats
Number of views and downloads: 754
Number of citations: 0