Visions of Sarmatism in High School – An Analysis of Current Textbooks for Literary and Cultural Education
DOI:
https://doi.org/10.12775/LC.2023.005Keywords
Sarmatism, textbooks for literary and cultural education, Baroque culture, didactics of literatureAbstract
The article focuses on the analysis of studies on Sarmatism in coursebooks for the Polish language. The author reflects on the ways of depicting cultural formation in individual titles and compares the scope of information presented by publishing houses. The analysis covers both the
ways of defining Sarmatism and the coursebook instructions for source texts. The author points out that the vision of Sarmatism in high school is not homogeneous. The method of defining
the phenomenon varies depending on the choices made by the authors of a given textbook. This leads to difficulties in translating this difficult issue into the language of Polish studies didactics and
may result in problems with understanding its cultural specificity by students. The complex issue of tradition, discussed on the example of Sarmatism, it can become the beginning of a valuable dialogue between the present and the past of cultural heritage.
References
Chemperek, Dariusz i in. 2019. Język polski. Oblicza epok. Podręcznik. Liceum i Technikum, Zakres podstawowy i rozszerzony. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Chmiel, Małgorzata i in. 2019. Ponad słowami. Podręcznik do języka polskiego dla liceum ogólnokształcącego i technikum. Zakres podstawowy i rozszerzony. Warszawa: Nowa Era.
Czapliński, Przemysław 2011. Sarmatyzm, uwłaszczenie mas i późna nowoczesność. W: Przemysław Czapiński (red). Nowoczesność i sarmatyzm. Poznań: Wydawnictwo „Poznańskie Studia Polonistyczne”.
Jaskólski, Michał 2016. Sarmata wiecznie żywy? Problem trwałości stereotypów. W: Robert Kłosowicz [&] Renata Kosowska-Gąstoł (red). Konstytucjonalizm, doktryny, partie polityczne: księga dedykowana profesorowi Andrzejowi Ziębie. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Kostkiewiczowa, Teresa 2002. Polski wiek świateł. Obszary swoistości. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
Kraskowska, Ewa 2011. Sarmatyzm, płeć, feminizm. W: Nowoczesność i sarmatyzm. W: Przemysław Czapliński (red). Poznań: Wydawnictwo „Poznańskie Studia Polonistyczne”.
Myrdzik, Barbara 2016. Kształtowanie tożsamości narodowej w procesie edukacji polonistycznej. W: Małgorzata Latoch-Zielińska [&] Iwona Morawska [&] Barbara Myrdzik. Przestrzenie rzeczywiste i wyobrażone. O roli kulturowego doświadczenia przestrzenności. Studia i szkice z edukacji polonistycznej. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
Niedźwiedź, Jakub 2015. „Sarmatyzm, czyli tradycja wynaleziona”. Teksty Drugie 1: 46–62.
Parkitny, Maciej 2018. Nowoczesność oświecenia. Studia o literaturze i kulturze polskiej drugiej połowy XVIII wieku. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
Ritz, German 2011. Sarmatyzm i jego ukraińskie Inne. W: Przemysław Czapliński (red.). Nowoczesność i sarmatyzm. Poznań: Wydawnictwo „Poznańskie Studia Polonistyczne”.
Stasiewicz, Krystyna 1996. „Potępienie czy gloryfikacja? Ignacego Krasickiego stosunek do sarmatyzmu”. Komunikaty Warmińsko-Mazurskie 2: 306–313.
Tazbir, Janusz 1969. Sarmatyzm a barok, Kwartalnik Historyczny 76 (4): 816–830.
Uryga, Zenon 1996. Godziny polskiego. Z zagadnień kształcenia literackiego. Warszawa-Kraków: Wydawnictwo Naukowe Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Paulina Słoma
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Stats
Number of views and downloads: 457
Number of citations: 0