Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • Deutsch
    • English
    • Español (España)
    • Français (France)
    • Italiano
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Italiano
  • Język Polski

Litteraria Copernicana

Visions of Sarmatism in High School – An Analysis of Current Textbooks for Literary and Cultural Education
  • Home
  • /
  • Visions of Sarmatism in High School – An Analysis of Current Textbooks for Literary and Cultural Education
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 45 No. 1 (2023): Sarmatism: Revisions and Sequels /
  4. Studies

Visions of Sarmatism in High School – An Analysis of Current Textbooks for Literary and Cultural Education

Authors

  • Paulina Słoma Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu https://orcid.org/0000-0001-8795-439X

DOI:

https://doi.org/10.12775/LC.2023.005

Keywords

Sarmatism, textbooks for literary and cultural education, Baroque culture, didactics of literature

Abstract

The article focuses on the analysis of studies on Sarmatism in coursebooks for the Polish language. The author reflects on the ways of depicting cultural formation in individual titles and compares the scope of information presented by publishing houses. The analysis covers both the
ways of defining Sarmatism and the coursebook instructions for source texts. The author points out that the vision of Sarmatism in high school is not homogeneous. The method of defining
the phenomenon varies depending on the choices made by the authors of a given textbook. This leads to difficulties in translating this difficult issue into the language of Polish studies didactics and
may result in problems with understanding its cultural specificity by students. The complex issue of tradition, discussed on the example of Sarmatism, it can become the beginning of a valuable dialogue between the present and the past of cultural heritage.

References

Chemperek, Dariusz i in. 2019. Język polski. Oblicza epok. Podręcznik. Liceum i Technikum, Zakres podstawowy i rozszerzony. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

Chmiel, Małgorzata i in. 2019. Ponad słowami. Podręcznik do języka polskiego dla liceum ogólnokształcącego i technikum. Zakres podstawowy i rozszerzony. Warszawa: Nowa Era.

Czapliński, Przemysław 2011. Sarmatyzm, uwłaszczenie mas i późna nowoczesność. W: Przemysław Czapiński (red). Nowoczesność i sarmatyzm. Poznań: Wydawnictwo „Poznańskie Studia Polonistyczne”.

Jaskólski, Michał 2016. Sarmata wiecznie żywy? Problem trwałości stereotypów. W: Robert Kłosowicz [&] Renata Kosowska-Gąstoł (red). Konstytucjonalizm, doktryny, partie polityczne: księga dedykowana profesorowi Andrzejowi Ziębie. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Kostkiewiczowa, Teresa 2002. Polski wiek świateł. Obszary swoistości. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.

Kraskowska, Ewa 2011. Sarmatyzm, płeć, feminizm. W: Nowoczesność i sarmatyzm. W: Przemysław Czapliński (red). Poznań: Wydawnictwo „Poznańskie Studia Polonistyczne”.

Myrdzik, Barbara 2016. Kształtowanie tożsamości narodowej w procesie edukacji polonistycznej. W: Małgorzata Latoch-Zielińska [&] Iwona Morawska [&] Barbara Myrdzik. Przestrzenie rzeczywiste i wyobrażone. O roli kulturowego doświadczenia przestrzenności. Studia i szkice z edukacji polonistycznej. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.

Niedźwiedź, Jakub 2015. „Sarmatyzm, czyli tradycja wynaleziona”. Teksty Drugie 1: 46–62.

Parkitny, Maciej 2018. Nowoczesność oświecenia. Studia o literaturze i kulturze polskiej drugiej połowy XVIII wieku. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.

Ritz, German 2011. Sarmatyzm i jego ukraińskie Inne. W: Przemysław Czapliński (red.). Nowoczesność i sarmatyzm. Poznań: Wydawnictwo „Poznańskie Studia Polonistyczne”.

Stasiewicz, Krystyna 1996. „Potępienie czy gloryfikacja? Ignacego Krasickiego stosunek do sarmatyzmu”. Komunikaty Warmińsko-Mazurskie 2: 306–313.

Tazbir, Janusz 1969. Sarmatyzm a barok, Kwartalnik Historyczny 76 (4): 816–830.

Uryga, Zenon 1996. Godziny polskiego. Z zagadnień kształcenia literackiego. Warszawa-Kraków: Wydawnictwo Naukowe Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Litteraria Copernicana

Downloads

  • PDF (Język Polski)

Published

2023-05-25

How to Cite

1.
SŁOMA, Paulina. Visions of Sarmatism in High School – An Analysis of Current Textbooks for Literary and Cultural Education. Litteraria Copernicana. Online. 25 May 2023. Vol. 45, no. 1, pp. 91-102. [Accessed 6 July 2025]. DOI 10.12775/LC.2023.005.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 45 No. 1 (2023): Sarmatism: Revisions and Sequels

Section

Studies

License

Copyright (c) 2023 Paulina Słoma

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.

Stats

Number of views and downloads: 606
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Italiano
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

Sarmatism, textbooks for literary and cultural education, Baroque culture, didactics of literature
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop