Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • Deutsch
    • English
    • Español (España)
    • Français (France)
    • Italiano
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Italiano
  • Język Polski

Litteraria Copernicana

Poemat dramatyczny w jednym akcie: poetycki strumień w zwięzłej formie. Ibsen – Leszczyński – Auden
  • Strona domowa
  • /
  • Poemat dramatyczny w jednym akcie: poetycki strumień w zwięzłej formie. Ibsen – Leszczyński – Auden
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 43 Nr 3 (2022): Poemat dramatyczny /
  4. Studia i rozprawy

Poemat dramatyczny w jednym akcie: poetycki strumień w zwięzłej formie. Ibsen – Leszczyński – Auden

Autor

  • Agnieszka Skórzewska-Skowron Uniwersytet Warszawski https://orcid.org/0000-0002-1213-0027

DOI:

https://doi.org/10.12775/LC.2022.033

Słowa kluczowe

jednoaktówka, teatr, eksperymentalny, tożsamość, forma

Abstrakt

Dla znalezienia odpowiedzi na pytanie, jak poemat dramatyczny realizuje się w jednoaktówce, analizie poddano Grób Hunów Henrika Ibsena (1850), Jolantę Edwarda Leszczyńskiego (1904) i The Dance of Death Wystana Hugh Audena (1933). Dramat Ibsena powstał w momencie kształtowania się nie tylko teatru, ale w ogóle tożsamości norweskiej i języka. Wybrana przez autora forma opowieści o historii wikingów stała w opozycji do klasycznego teatru duńskiego dominującego wówczas na scenach. Służyła więc celom politycznym i społecznym, jako odrębna, wyjątkowa opowieść o norweskiej duszy. Utwór Leszczyńskiego wpisuje się z kolei w modernistyczne poszukiwania nowej formy dramatu i teatru w świecie przełomu, zmiany kulturowej, a nawet cywilizacyjnej. Autor Jolanty, obierając za wzór jednoaktówki Maeterlincka, ukazuje konflikt dwóch dróg poznania – kontemplacyjnego i aktywnego, związanego z filozofią życia. Konflikt ten potęgowany jest przez intensyfikację sytuacji w krótkiej formie oraz żywioł liryczny wpływający na charakter wypowiedzi. Sztuka Audena, stworzona specjalnie dla teatru eksperymentalnego, wprost wskazuje na formę jako wyraz poszukiwania nowych rozwiązań wobec stagnacji klasycznego teatru angielskiego. Jednoaktówka Audena brała również udział w kształtowaniu się nowych wzorców społecznych – w tym przypadku marksistowskich, w opozycji do władzy burżuazji. Zarówno dramat w jednym akcie, jak i poemat dramatyczny pojawiały się w teatrze w momencie poszukiwania nowej formuły dramatu i teatru. Jednoaktówka stawała się miejscem eksperymentu dramatycznego i teatralnego, jak w soczewce skupiając najważniejsze problemy i rozwiązania. Poemat dramatyczny wprowadzał zaś do tej krótkiej formy chaos rodzajowy i gatunkowy, który jedyny był w stanie opisać formującą się dopiero nową rzeczywistość – czy to polityczną, czy społeczną, czy w końcu psychiczną lub duchową.

Bibliografia

Auden, Wystan H. 1988. „The Dance of Death”. W: Wystan H. Auden [&] Christopher Isherwood.Plays and Other Dramatic Writings by W.H. Auden. 1928–1938. Ed. Edward Mendelson. Princeton, New York: Princeton University Press.

Borkowiak, Ewa 2018. „Światłość świata. Katastrofizm solarny Edwarda Leszczyńskiego”. Ruch Literacki 2: 179–192.

Borowski, Mateusz 2009. „Teatr we wnętrzu. Scena pudełkowa jako temat w sztukach Ibsena i Maeterlincka”. W: Mateusz Borowski [&] Małgorzata Sugiera (red.). Ibsen: odejścia i powroty. Kraków: Księgarnia Akademicka.

Callan, Edward 1978–1979. „W. H. Auden’s Plays for the Group Theatre: From Revelation to Revelation”. Comparative Drama 12, 4: 326–339.

Cuddon, John A. 1982. A Dictionary of Literatury Terms. London: Penguin.

Firchow, Peter E. 2002. W.H. Auden: Contexts for Poetry. Newark: University of Delaware Press.

Ginkowa, Łucja 1991. Poemat. W: Józef Bachórz [&] Alina Kowalczykowa (red.). Słownik literatury XIX w. Wrocław–Warszawa–Kraków: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.

Ibsen, Henrik 1926. Grób Hunów. Poemat dramatyczny w 1 akcie. Tłum. Adam Stodor. Złoczów: Księgarnia Wilhelma Zukerkandla.

Jedynak, Krystyna 1995. „Kilka uwag o poemacie prozą”. Ruch Literacki 4: 495–502.

Leszczyński, Edward 1904. Jolanta. Poemat dramatyczny w 1 akcie. Kraków: Gebethner i Sp.

Maćkała, Katarzyna 2015. „Upiory dawnych czasów. Kilka uwag o przekładach dramatów Ibsena na język polski”. Przekładaniec 31. https://ejurnals.eu/Przekladaniec/2015/Numer-31/art/7375/ [19.01.2022].

Maeterlinck, Maurice 1903. Zagrzebana świątynia. Tłum. F***. Warszawa: Wydawnictwo Przeglądu Tygodniowego.

Mendelson, Edward 1988. The Dance of Death. Textual notes. W: Wystan H. Auden [&] Christopher Isherwood. Plays and other Dramatic Writings by W.H. Auden. 1928–1938. Ed. Edward Mendelson. Princeton, New York: Princeton University Press.

Moskal, Angelika 2017. „Igrałem we śnie wokół zasadzek przeznaczenia – o toposie theatrum mundi w dramatach Edwarda Leszczyńskiego”. Acta Humana 8: 119–135.

Partyga, Ewa 2007. „Ibsena i Czechowa gry genologiczne”. W: Mateusz Borowski [&] Małgorzata Sugiera (red.). Oblicza realizmu. Kraków: Księgarnia Akademicka.

Partyga, Ewa 2016. „Metateatralne finały Ibsena”. Pamiętnik Teatralny 3(259): 117–134.

Replogle, Justin 1965. „Auden’s Marxism”. PMLA 80, 5: 584–595.

Rusek, Marta 2007. Miniaturowe światy. Z dziejów jednoaktówki w Młodej Polsce. Kraków: Księgarnia Akademicka.

Sharp, Corona 1977. „The Dance of Death in Modern Drama: Auden, Dürrenmatt and Ionesco”. Modern Drama 20, 2: 107–116.

Sidnell, Michael J. 2016. „Group Theatre of London (act. 1932–1939)”. W: Oxford Dictionary of National Biography. https://www.oxforddnb.com/view/10.1093/ [19.01.2022].

Sioma, Radosław [&] Hanna Ratuszna (red.) 2007. Krótkie formy dramatyczne. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.

Skwarczyńska, Stefania 1971. „Sytuacja w poetyce określenia »poemat«”. Roczniki Humanistyczne 1: 261–272.

Sobiecka, Anna 2008. „Świat teatru w jednoaktówce przełomu XIX i XX wieku”. Słupskie Prace Filologiczne. Seria Filologia Polska 6: 119–134.

Strindberg, August 1993. „O nowoczesnym dramacie i teatrze”. Tłum. Grażyna Szewczyk. W: Eleonora Udalska (red.). O dramacie. Źródła do dziejów teorii dramatycznych. Cz. 2: Od Hugo do Witkiewicza. Poetyki, manifesty, komentarze. Katowice: „Śląsk” Wydawnictwo Naukowe.

Sugiera, Małgorzata 1995. „Sceniczność” i „niesceniczność” jako problem młodopolskiego dramatu. W: Maria Podraza-Kwiatkowska (red.). Stulecie Młodej Polski. Kraków: Universitas.

Waidson, Herbert M. 1975. „Auden and German Literature”. The Modern Language Review 70, 2: 347–365.

Wojdak, Marta 1995. „Gdy zabrakło happy endy, czyli o jednoaktówce przełomy XIX i XX wieku”. W: Maria Podraza-Kwiatkowska (red.). Stulecie Młodej Polski. Kraków: Universitas.

Litteraria Copernicana

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2022-11-05

Jak cytować

1.
SKÓRZEWSKA-SKOWRON, Agnieszka. Poemat dramatyczny w jednym akcie: poetycki strumień w zwięzłej formie. Ibsen – Leszczyński – Auden. Litteraria Copernicana [online]. 5 listopad 2022, T. 43, nr 3, s. 63–77. [udostępniono 4.7.2025]. DOI 10.12775/LC.2022.033.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 43 Nr 3 (2022): Poemat dramatyczny

Dział

Studia i rozprawy

Licencja

Prawa autorskie (c) 2022 Agnieszka Skórzewska-Skowron

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 541
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Italiano
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

jednoaktówka, teatr, eksperymentalny, tożsamość, forma
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa