Dramatic Poem in One Act: A Poetic Stream in a Concise Form. Ibsen – Leszczyński – Auden
DOI:
https://doi.org/10.12775/LC.2022.033Keywords
one-act play, theatre, experimental, identity, formAbstract
This article offers an analysis of The Warrior’s Barrow (1850) by Henrik Ibsen, Jolanta by Edward Leszczyński (1904) and The Dance of Death by Wystan Hugh Auden (1933) to find out how dramatic poem is realized in a one-act play. Ibsen’s drama was written that at a time when not only Norwegian theatre was formed, but also Norwegian identity and language. To tell the Viking’s story, Ibsen chose a form that opposed the classic Danish theatre dominant at that time. Accordingly, Ibsen’s play served political and social goals as a separate, special story about the Norwegian soul. In turn, Leszczyński’s work fits in with the modernist search for a new form of drama and theater in the world of cultural and even civilization breakthrough. The author of Jolanta, choosing Maeterlinck as his model, shows the conflict of two ways of cognition – contemplative and active, related to the philosophy of life. This conflict is compounded by the intensification of the situation in the short form and the lyrical element influencing the nature of the utterance. Auden’s play, created especially for experimental theater, directly points to form as an expression of the search for new solutions to the stagnation of classical English theater. Auden’s one-act play also took part in shaping new social patterns – in this case Marxist ones, in opposition to the power of the bourgeoisie. Both – the one-act play and the dramatic poem – appeared in the theater at the time of searching for a new formula for drama and theater. The one-act play became the site for a dramatic and theatrical experiment, focusing the most important problems and solutions. The dramatic poem introduced to this short form a generic chaos, which was the only one means to describe the new reality that was just emerging – whether political, social, or psychic and spiritual.
References
Auden, Wystan H. 1988. „The Dance of Death”. W: Wystan H. Auden [&] Christopher Isherwood.Plays and Other Dramatic Writings by W.H. Auden. 1928–1938. Ed. Edward Mendelson. Princeton, New York: Princeton University Press.
Borkowiak, Ewa 2018. „Światłość świata. Katastrofizm solarny Edwarda Leszczyńskiego”. Ruch Literacki 2: 179–192.
Borowski, Mateusz 2009. „Teatr we wnętrzu. Scena pudełkowa jako temat w sztukach Ibsena i Maeterlincka”. W: Mateusz Borowski [&] Małgorzata Sugiera (red.). Ibsen: odejścia i powroty. Kraków: Księgarnia Akademicka.
Callan, Edward 1978–1979. „W. H. Auden’s Plays for the Group Theatre: From Revelation to Revelation”. Comparative Drama 12, 4: 326–339.
Cuddon, John A. 1982. A Dictionary of Literatury Terms. London: Penguin.
Firchow, Peter E. 2002. W.H. Auden: Contexts for Poetry. Newark: University of Delaware Press.
Ginkowa, Łucja 1991. Poemat. W: Józef Bachórz [&] Alina Kowalczykowa (red.). Słownik literatury XIX w. Wrocław–Warszawa–Kraków: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
Ibsen, Henrik 1926. Grób Hunów. Poemat dramatyczny w 1 akcie. Tłum. Adam Stodor. Złoczów: Księgarnia Wilhelma Zukerkandla.
Jedynak, Krystyna 1995. „Kilka uwag o poemacie prozą”. Ruch Literacki 4: 495–502.
Leszczyński, Edward 1904. Jolanta. Poemat dramatyczny w 1 akcie. Kraków: Gebethner i Sp.
Maćkała, Katarzyna 2015. „Upiory dawnych czasów. Kilka uwag o przekładach dramatów Ibsena na język polski”. Przekładaniec 31. https://ejurnals.eu/Przekladaniec/2015/Numer-31/art/7375/ [19.01.2022].
Maeterlinck, Maurice 1903. Zagrzebana świątynia. Tłum. F***. Warszawa: Wydawnictwo Przeglądu Tygodniowego.
Mendelson, Edward 1988. The Dance of Death. Textual notes. W: Wystan H. Auden [&] Christopher Isherwood. Plays and other Dramatic Writings by W.H. Auden. 1928–1938. Ed. Edward Mendelson. Princeton, New York: Princeton University Press.
Moskal, Angelika 2017. „Igrałem we śnie wokół zasadzek przeznaczenia – o toposie theatrum mundi w dramatach Edwarda Leszczyńskiego”. Acta Humana 8: 119–135.
Partyga, Ewa 2007. „Ibsena i Czechowa gry genologiczne”. W: Mateusz Borowski [&] Małgorzata Sugiera (red.). Oblicza realizmu. Kraków: Księgarnia Akademicka.
Partyga, Ewa 2016. „Metateatralne finały Ibsena”. Pamiętnik Teatralny 3(259): 117–134.
Replogle, Justin 1965. „Auden’s Marxism”. PMLA 80, 5: 584–595.
Rusek, Marta 2007. Miniaturowe światy. Z dziejów jednoaktówki w Młodej Polsce. Kraków: Księgarnia Akademicka.
Sharp, Corona 1977. „The Dance of Death in Modern Drama: Auden, Dürrenmatt and Ionesco”. Modern Drama 20, 2: 107–116.
Sidnell, Michael J. 2016. „Group Theatre of London (act. 1932–1939)”. W: Oxford Dictionary of National Biography. https://www.oxforddnb.com/view/10.1093/ [19.01.2022].
Sioma, Radosław [&] Hanna Ratuszna (red.) 2007. Krótkie formy dramatyczne. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
Skwarczyńska, Stefania 1971. „Sytuacja w poetyce określenia »poemat«”. Roczniki Humanistyczne 1: 261–272.
Sobiecka, Anna 2008. „Świat teatru w jednoaktówce przełomu XIX i XX wieku”. Słupskie Prace Filologiczne. Seria Filologia Polska 6: 119–134.
Strindberg, August 1993. „O nowoczesnym dramacie i teatrze”. Tłum. Grażyna Szewczyk. W: Eleonora Udalska (red.). O dramacie. Źródła do dziejów teorii dramatycznych. Cz. 2: Od Hugo do Witkiewicza. Poetyki, manifesty, komentarze. Katowice: „Śląsk” Wydawnictwo Naukowe.
Sugiera, Małgorzata 1995. „Sceniczność” i „niesceniczność” jako problem młodopolskiego dramatu. W: Maria Podraza-Kwiatkowska (red.). Stulecie Młodej Polski. Kraków: Universitas.
Waidson, Herbert M. 1975. „Auden and German Literature”. The Modern Language Review 70, 2: 347–365.
Wojdak, Marta 1995. „Gdy zabrakło happy endy, czyli o jednoaktówce przełomy XIX i XX wieku”. W: Maria Podraza-Kwiatkowska (red.). Stulecie Młodej Polski. Kraków: Universitas.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Agnieszka Skórzewska-Skowron
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nd/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Stats
Number of views and downloads: 378
Number of citations: 0