How Does a Crime Fiction Transgress the Boundaries of Popular Culture? The Detective Story Formula in Patrick Modiano’s Works
DOI:
https://doi.org/10.12775/LC.2021.026Keywords
Patric Modiano, crime fiction, memoryAbstract
Repetition, predictable narrative structures and clichés are the main criteria used to distinguish popular texts from artistic literature. Therefore, it is fascinating to consider the works of a Nobel Prize laureate which include endless repetitions of popular motifs and topics. Patrick Modiano’s novels retell the same detective story formula based on the clichés of mostly French literature. This paper attempts to answer the question: why Patrick Modiano so willingly uses the detective story formula. The article analyzes selected novels by Modiano (Missing Person, A Trace of Malice, Dora Bruder, So You Don’t Get Lost in the Neighborhood) in the context of the traditional elements and rules of crime fiction. These analyses point to three basic functions of crime fiction in the work of Modiano; the use of crime formula as a reflection of the mechanisms of memory, literature as a conventionalized form of communication, and repetition compulsion. The work of the Nobel Prize laureate demonstrates how crime fiction transcends the boundaries of popular literature. This, in turn, leads to the question whether traditional literary genres continue to be effective research tools.
References
Bieńczyk Marek [&] Anna Wasilewska [&] Wiktor Dłuski 2014. „Modiano to ciemny wdzięk, który uwodzi”. Gazeta Wyborcza, 9 października. Publikacja on-line, https://wyborcza.pl/ piatekekstra/[…………].
Caillois, Roger 1967. „Powieść kryminalna”. Tłum. Jan Błoński. W: Roger Caillois. Odpowiedzialność i styl. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Colli, Giorgio 1994. Narodziny filozofii. Tłum. Stanisław Kasprzysiak. Kraków: Oficyna Literacka.
Cooke, Dervila 2004. „Hollow imprints. History, literature and the biographical in Patrick Modiano’s Dora Bruder”. Journal of Modern Jewish Studies 3/2: 131–145.
Eco, Umberto 2004. „Dopiski na marginesie Imienia róży”. W: Umberto Eco. Imię róży. Tłum. Adam Szymanowski. Kraków: Mediasat Poland Sp. z o.o.
Fulińska, Agnieszka 2003. „Dlaczego literatura popularna jest popularna?”. Teksty Drugie 4: 55–66.
Kubicka, Halina 2015. Zbrodnia i miasto. O kształtowaniu się obrazu przestrzeni wielkomiejskiej w literaturze kryminalnej. W: Anna Gemra (red.). Literatura kryminalna. Na tropie źródeł. Kraków: EMG. Laplanche, Jean [&] Jean-Bertrand Pontalis [&] Daniel Lagache 1996. Słownik psychoanalizy. Tłum. Ewa Modzelewska [&] Ewa Wojciechowska. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Martuszewska, Anna 1997. „Ta trzecia”. Problemy literatury popularnej. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.
Modiano, Patrick 2017. „Trzydzieści lat minęło, jak jeden dzień… (O badaniach literatury popularnej w ostatnim trzydziestoleciu)”. Jednak Książki 8: 11–26.
Modiano, Patrick 1981. Ulica ciemnych sklepików. Tłum. Eligia Bąkowska. Warszawa: Czytelnik.
Modiano, Patrick 1993. Zagubiona dzielnica. Tłum. Wiktor Dłuski. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Modiano, Patrick 2015. Z Klarsfeldem przeciw zapomnieniu. Tłum. Katarzyna Thiel-Jańczuk. Literatura na Świecie 7–8: 233–236.
Modiano, Patrick 2016. Żebyś nie zgubił się w dzielnicy. Tłum. Bożena Sęk. Katowice: Wydawnictwo Sonia Draga.
Modiano, Patrick 2019. Dora Bruder. Tłum. Bożena Sęk. Katowice: Wydawnictwo Sonia Draga.
Sadkowski, Piotr 2014. „Patrick Modiano i jego (nie)żydowskie genealogie”. Archiwum Emigracji 1–2: 125–139.
Thiel-Jańczuk, Katarzyna 2015. „Wobec innego. O współczesnej prozie auto/bio-fikcyjnej i autobiograficznej we Francji”. Nowa Dekada Krakowska 3–4: 14–21.
Tuszyńska, Justyna2014. „Mordercze miasta (?) Nowy polski kryminał – zwrot przestrzenny czy gra miejska?”. Studia Poetica II: 101–109.
Żabski, Tadeusz (red.) 1997. Słownik literatury popularnej. Wrocław: Towarzystwo Przyjaciół Polonistyki Wrocławskiej.
The Nobel Prize. https://www.nobelprize.org/prizes/literature/2014/summary/ [02.02.2021].
Published
Versions
- 2021-10-21 (2)
- 2021-09-30 (1)
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Justyna Tuszyńska
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Stats
Number of views and downloads: 0
Number of citations: 0