Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • Deutsch
    • English
    • Español (España)
    • Français (France)
    • Italiano
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Italiano
  • Język Polski

Litteraria Copernicana

Jak kryminał przekracza granice popkultury? O schemacie kryminalnym w twórczości Patricka Modiano
  • Strona domowa
  • /
  • Jak kryminał przekracza granice popkultury? O schemacie kryminalnym w twórczości Patricka Modiano
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 39 Nr 3 (2021): Powieść kryminalna /
  4. Studia i rozprawy

Jak kryminał przekracza granice popkultury? O schemacie kryminalnym w twórczości Patricka Modiano

Autor

  • Justyna Tuszyńska Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu https://orcid.org/0000-0003-4486-6263

DOI:

https://doi.org/10.12775/LC.2021.026

Słowa kluczowe

Patrick Modiano, kryminał, pamięć

Abstrakt

Schematyczność, rozumiana jako powtorzenie, jest jednym z podstawowych kryteriow podziału literatury na popularną i wysokoartystyczną. Fascynująca wydaje się zatem tworczość pisarza – noblisty, ktora opiera się na obsesyjnie powtarzanych motywach, figurach i wątkach. W tworczości Patricka Modiano nieustannie powracają bowiem schematy powieści kryminalnej oraz klisze przejęte z tradycji literackiej, przede wszystkim francuskiej. Artykuł jest probą odpowiedzi na pytanie: dlaczego i w jaki sposob Patrick Modiano wykorzystuje schemat kryminalny? Wybrane utwory autora (Ulica ciemnych sklepikow, Zagubiona dzielnica, Dora Bruder, Żebyś nie zgubił się w dzielnicy) zostały poddane analizie w kontekście strategii charakterystycznych dla konwencji kryminalnej. Pozwoliła ona wskazać trzy najważniejsze funkcje kryminału w tworczości Modiano; użycie schematu kryminalnego jako: odzwierciedlenia mechanizmow pamięci, skonwencjonalizowanej formy literackiej komunikacji oraz przedstawienia przymusu powtarzania. Przykład tworczości francuskiego noblisty pokazuje, jak kryminał przekracza granice literatury popularnej, co prowadzi nas do pytania, czy tradycyjne kategorie literackie są dziś jeszcze użytecznym narzędziem badawczym.

Bibliografia

Bieńczyk Marek [&] Anna Wasilewska [&] Wiktor Dłuski 2014. „Modiano to ciemny wdzięk, który uwodzi”. Gazeta Wyborcza, 9 października. Publikacja on-line, https://wyborcza.pl/ piatekekstra/[…………].

Caillois, Roger 1967. „Powieść kryminalna”. Tłum. Jan Błoński. W: Roger Caillois. Odpowiedzialność i styl. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.

Colli, Giorgio 1994. Narodziny filozofii. Tłum. Stanisław Kasprzysiak. Kraków: Oficyna Literacka.

Cooke, Dervila 2004. „Hollow imprints. History, literature and the biographical in Patrick Modiano’s Dora Bruder”. Journal of Modern Jewish Studies 3/2: 131–145.

Eco, Umberto 2004. „Dopiski na marginesie Imienia róży”. W: Umberto Eco. Imię róży. Tłum. Adam Szymanowski. Kraków: Mediasat Poland Sp. z o.o.

Fulińska, Agnieszka 2003. „Dlaczego literatura popularna jest popularna?”. Teksty Drugie 4: 55–66.

Kubicka, Halina 2015. Zbrodnia i miasto. O kształtowaniu się obrazu przestrzeni wielkomiejskiej w literaturze kryminalnej. W: Anna Gemra (red.). Literatura kryminalna. Na tropie źródeł. Kraków: EMG. Laplanche, Jean [&] Jean-Bertrand Pontalis [&] Daniel Lagache 1996. Słownik psychoanalizy. Tłum. Ewa Modzelewska [&] Ewa Wojciechowska. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

Martuszewska, Anna 1997. „Ta trzecia”. Problemy literatury popularnej. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.

Modiano, Patrick 2017. „Trzydzieści lat minęło, jak jeden dzień… (O badaniach literatury popularnej w ostatnim trzydziestoleciu)”. Jednak Książki 8: 11–26.

Modiano, Patrick 1981. Ulica ciemnych sklepików. Tłum. Eligia Bąkowska. Warszawa: Czytelnik.

Modiano, Patrick 1993. Zagubiona dzielnica. Tłum. Wiktor Dłuski. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.

Modiano, Patrick 2015. Z Klarsfeldem przeciw zapomnieniu. Tłum. Katarzyna Thiel-Jańczuk. Literatura na Świecie 7–8: 233–236.

Modiano, Patrick 2016. Żebyś nie zgubił się w dzielnicy. Tłum. Bożena Sęk. Katowice: Wydawnictwo Sonia Draga.

Modiano, Patrick 2019. Dora Bruder. Tłum. Bożena Sęk. Katowice: Wydawnictwo Sonia Draga.

Sadkowski, Piotr 2014. „Patrick Modiano i jego (nie)żydowskie genealogie”. Archiwum Emigracji 1–2: 125–139.

Thiel-Jańczuk, Katarzyna 2015. „Wobec innego. O współczesnej prozie auto/bio-fikcyjnej i autobiograficznej we Francji”. Nowa Dekada Krakowska 3–4: 14–21.

Tuszyńska, Justyna2014. „Mordercze miasta (?) Nowy polski kryminał – zwrot przestrzenny czy gra miejska?”. Studia Poetica II: 101–109.

Żabski, Tadeusz (red.) 1997. Słownik literatury popularnej. Wrocław: Towarzystwo Przyjaciół Polonistyki Wrocławskiej.

The Nobel Prize. https://www.nobelprize.org/prizes/literature/2014/summary/ [02.02.2021].

Litteraria Copernicana

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2021-09-30 — zaktualizowane 2021-10-21

Wersje

  • 2021-10-21 - (2)
  • 2021-09-30 - (1)

Jak cytować

1.
TUSZYŃSKA, Justyna. Jak kryminał przekracza granice popkultury? O schemacie kryminalnym w twórczości Patricka Modiano. Litteraria Copernicana [online]. 21 październik 2021, T. 39, nr 3. [udostępniono 14.11.2025]. DOI 10.12775/LC.2021.026.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 39 Nr 3 (2021): Powieść kryminalna

Dział

Studia i rozprawy

Licencja

Prawa autorskie (c) 2021 Justyna Tuszyńska

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 942
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Italiano
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

Patrick Modiano, kryminał, pamięć
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa