Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • Deutsch
    • English
    • Español (España)
    • Français (France)
    • Italiano
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Italiano
  • Język Polski

Litteraria Copernicana

„Pismo uskrzydlonej ręki”, czyli Witkacy Heleny Blum Przyczynek do dyskusji o recepcji twórczości plastycznej Witkacego w kontekście surrealizmu
  • Strona domowa
  • /
  • „Pismo uskrzydlonej ręki”, czyli Witkacy Heleny Blum Przyczynek do dyskusji o recepcji twórczości plastycznej Witkacego w kontekście surrealizmu
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 44 Nr 4 (2022): Kobiety z Witkacym w tle /
  4. Studia i rozprawy

„Pismo uskrzydlonej ręki”, czyli Witkacy Heleny Blum Przyczynek do dyskusji o recepcji twórczości plastycznej Witkacego w kontekście surrealizmu

Autor

  • Małgorzata Graś-Godzwon Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu https://orcid.org/0000-0002-7410-3235

DOI:

https://doi.org/10.12775/LC.2022.042

Słowa kluczowe

Helena Blum, Witkacy, surrealizm, Tadeusz Kantor, Mieczysław Porębski

Abstrakt

Helena Blum była krytyczką sztuki, muzealniczką i historyczką sztuki – jedną z pierwszych badaczek awangardy światowej oraz polskiej sztuki nowoczesnej. W 1932 roku obroniła pierwszy w Polsce dotyczący tej ostatniej dziedziny doktorat pt. Kierunki o typie konstrukcyjnym w nowoczesnej sztuce polskiej. Od 1944 roku mieszkała w Krakowie, wiążąc się na długo z tamtejszym Muzeum Narodowym. W latach 1944–1965 była kustoszką Galerii Polskiej Malarstwa i Rzeźby XX wieku, a w latach 1965–1973 pełniła funkcję jej kuratorki. W muzeum tym stworzyła podstawowy zbiór polskiej sztuki nowoczesnej, gromadząc dzieła przede wszystkim powojennych artystów krakowskich, jak również Witkacego. W 1957 roku zorganizowała wystawę grupy formistów, na której zaprezentowano m.in. dzieła Stanisława Ignacego Witkiewicza. Co istotne, Blum była związana ze środowiskiem przedwojennych i powojennych krakowskich awangardzistów, które uważało Witkacego za swego ojca duchowego. Wszystko wskazuje przy tym na to, że Helena Blum była współtwórczynią promowanego przez to środowisko wizerunku Witkacego jako artysty awangardowego, a jej rola okazała się istotna m.in. z uwagi na pozycję, jaką zajmowała w krakowskim Muzeum Narodowym i możliwość wykorzystania tej instytucji do promowania swej wizji. To właśnie Helena Blum była komisarzem wystawy monograficznej Witkacego zorganizowanej w 1966 roku, która przyczyniła się do ugruntowania jego wizerunku jako surrealisty.

Bibliografia

Blum, Helena 1930. „Grupa Artes”. Słowo Polskie, 13 stycznia 1930, 5.

Blum, Helena 1939. „Nadrealizm – refleksje po wystawie paryskiej”. Nike 1: 38–47.

Blum, Helena 1966. „Pismo uskrzydlonej ręki”. Polska 8: 8–9.

Bochniak, Adam (red.) 1966. Stanisław Ignacy Witkiewicz. Twórczość plastyczna. Katalog wystawy. Kraków: Muzeum Narodowe w Krakowie.

Chrobak, Józef (red.) 1992. Maria Jarema (wspomnienia i komentarze). Kraków: Stowarzyszenie Artystyczne Grupa Krakowska.

Dobrowolski, Władysław 1956. „Pierwszy nadrealista w Polsce”. W: Program „Mątwy” teatru Cricot 2. Kraków.

Dobrowolski, Tadeusz 1966. „O wczesnej fazie malarstwa Stanisława Ignacego Witkiewicza (1904–1914). Przyczynek do monografii artysty i psychologii twórczości”. W: Dutkiewicz Józef (red.). Sztuka współczesna. Studia i szkice. T. 2. Kraków: Wydawnictwo Literackie.

Filipowicz, Kornel 1984. „Wspomnienie o Helenie Blum”. W: Tygodnik Powszechny 38.

Filipowicz, Kornel 2021, „Helena Blumówna. Historyk Sztuki (1904–1984). Wspomnienie Kornela Filipowicza”. http://www.helena.blum.net.pl/wspom.html [10.11.2021].

Gołubiew, Zofia 1991. Tadeusz Kantor. Malarstwo i rzeźba. Kraków: Muzeum Narodowe w Krakowie.

Gołubiew, Zofia [&] Ewa Zawadzka (red.) 1980. Stanisław Ignacy Witkiewicz 1885–1939. Malarstwo – Fotografia – Rysunek – Firma Portretowa. Kraków: Muzeum Sztuki w Łodzi, Muzeum Narodowe w Krakowie.

Janicka, Krystyna 1972. „Stanisław Ignacy Witkiewicz a surrealizm”. W: Głowiński, Michał [&] Janusz Sławiński (red.). Z dziejów form artystycznych w literaturze polskiej. T. 30: Studia o Stanisławie Ignacym Witkiewiczu. Wrocław–Warszawa–Kraków–Gdańsk: Zakład Narodowy Imienia Ossolińskich, Wydawnictwo PAN.

Jarecka, Dorota 2016. „Artysta na ruinach. Sztuka polska lat 40. i surrealistyczne konotacje”. Miejsce. Studia nad sztuką i architekturą polską XX i XXI wieku 2: 5–28.

Jarecka, Dorota 2021. Surrealizm, realizm, marksizm. Sztuka i lewica komunistyczna w Polsce w latach 1944–1948. Warszawa: Instytut Badań Literackich PAN.

Krakowski, Piotr 2008. „Tak się zaczął Cricot 2”. W: Chrobak, Józef [&] Marek Wilk (red.). Cricot 2 lata 50. Tadeusz Kantor i początki Teatru Cricot 2 1955–1958. Kraków: Ośrodek Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora Cricoteka.

Nowaczyk, Włodzimierz (red.) 2017. Szczeliny wolności – sztuka polska w latach 1945–1948/1949. Poznań: Muzeum Narodowe w Poznaniu.

Nowaczyk, Włodzimierz 1996. „Tropy nowoczesności”. W: Piotrowski, Piotr (red.). Odwilż. Sztuka ok. 1956 r. Poznań: Muzeum Narodowe w Poznaniu.

Passeron, René 1997, Encyklopedia Surrealizmu. Tłum. Krystyna Janicka. Warszawa: Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Wydawnictwo Naukowe PWN.

Piotrowski, Piotr 1985, Metafizyka obrazu. O teorii sztuki i postawie artystycznej Stanisława Ignacego Witkiewicza. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. A. Mickiewicza w Poznaniu.

Piotrowski, Piotr 1996. „Odwilż”. W: Piotrowski, Piotr (red.). Odwilż. Sztuka ok. 1956 r. Poznań: Muzeum Narodowe w Poznaniu.

Piotrowski, Piotr 2007, Sztuka wobec polityki. Od melancholii do pasji. Kraków: Universitas.

Pollakówna, Joanna 1972. Formiści. Wrocław: Zakład Narodowy Imienia Ossolińskich.

Porębski, Mieczysław 1956. „Dwa programy”. W: Porębski, Mieczysław 1956. Sztuka naszego czasu. Zbiór szkiców i artykułów krytycznych z lat 1945–1955. Warszawa: Wydawnictwo Sztuka.

Porębski, Mieczysław 2005. „Człowiek który idzie”. W: Turowski, Andrzej (red.). Jerzy Kujawski. Poznań: Muzeum Narodowe w Poznaniu.

Porębski, Mieczysław 1980. „Stanisław Ignacy Witkiewicz”. W: Gołubiew, Zofia [&] Ewa Zawadzka (red.). Stanisław Ignacy Witkiewicz 1885–1939. Malarstwo – Fotografia – Rysunek – Firma Portretowa. Kraków: Muzeum Sztuki w Łodzi, Muzeum Narodowe w Krakowie.

Skorupska, Janina 2015. „Doc. dr Helena Blum (1904–1984)”. Rozprawy Muzeum Narodowego w Krakowie. Seria nowa. T. 7: 351–357. Kraków: Muzeum Narodowe w Krakowie.

Słodkowski, Piotr 2015. „Polskie surrealizmy i ideoza historii sztuki (Streng – „nowocześni” – Żarnower)”. Miejsce. Studia nad sztuką i architekturą polską XX i XXI wieku 1: 110–125.

Słodkowski, Piotr 2019. Modernizm żydowsko-polski. Henryk Streng/Marek Włodarski a historia sztuki. Warszawa: Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie, Instytut Badań Literackich PAN.

Tom pokonferencyjny „Witkacy bez granic. W stulecie Czystej Formy” Międzynarodowa sesja naukowa w Muzeum Pomorza Środkowego w Słupsku, Słupsk, 18–20 września 2019 roku [w przygotowaniu].

Zanoziński, Jerzy 1968. „Witkacy 1885–1939”. Przegląd Artystyczny 2: 20–27.

Litteraria Copernicana

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2023-01-23

Jak cytować

1.
GRAŚ-GODZWON, Małgorzata. „Pismo uskrzydlonej ręki”, czyli Witkacy Heleny Blum Przyczynek do dyskusji o recepcji twórczości plastycznej Witkacego w kontekście surrealizmu. Litteraria Copernicana [online]. 23 styczeń 2023, T. 44, nr 4, s. 35–46. [udostępniono 6.7.2025]. DOI 10.12775/LC.2022.042.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 44 Nr 4 (2022): Kobiety z Witkacym w tle

Dział

Studia i rozprawy

Licencja

Prawa autorskie (c) 2023 Małgorzata Graś-Godzwon

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 594
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Italiano
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

Helena Blum, Witkacy, surrealizm, Tadeusz Kantor, Mieczysław Porębski
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa