Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • Deutsch
    • English
    • Español (España)
    • Français (France)
    • Italiano
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Italiano
  • Język Polski

Litteraria Copernicana

Norwid, Heine, Gautier and the beginnings of modernism
  • Home
  • /
  • Norwid, Heine, Gautier and the beginnings of modernism
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 16 No. 2 (2015): Pożytki z porównania /
  4. Studies

Norwid, Heine, Gautier and the beginnings of modernism

Authors

  • Arent van Nieukerken Uniwersytet w Amsterdamie

DOI:

https://doi.org/10.12775/LC.2015.022

Keywords

Cyprian Kamil Norwid, Heinrich Heine, Théophile Gautier, Charles Baudelaire, modernism, symbol

Abstract

Norwid’s affiliations with symbolism and modernism that were obvious to Juliusz Gomulicki have been lately questioned. Instead of exposing the resemblances between his poetry and prose and the literary innovations of his French, early modernist contemporaries, Polish Norwid-specialists have (with a few exceptions) focused on his roots in the native Polish tradition. This paper compares funerary motives in Norwid’s oeuvre (Black Flowers, Chopin’s agony and death) with the treatment of similar motives in the oeuvre of Théophile Gautier (a highly poetical description of Heinrich Heine’s „Matratzengruft”). Not surprisingly, Norwid’s description makes it possible to establish a link with sacred history, while Gautier – who was an excellent poetical craftsman – uses religious images and motives for “ornamental” purposes. Norwid’s “metaphysical” approach to death is reminiscent of Charles Baudelaire’s practice, who juxtaposed worn-out religious imagery with non-religious objects and situations in order to represent a metaphysical worldview à rebours in which God is not present but absent. As a Christian poet, Norwid was, in a certain sense, more anachronistic than Baudelaire, but on the other hand, his literary juxtapositions of sacred and profane motives are even more daring than the French poet’s representations of this conflict between tradition and modernity  

References

Le Faust de Goethe. Traduction revue et complete, précédée d’un essai sur Goethe par M. Henri Blaze, Paris: Dutertre, 1847.

Friedrich Hugo, Die Struktur der modernen Lyrik, Hamburg: Rowohlt, 1956.

Fieguth Rolf, Gombrowicz z niemiecką gębą i inne studia komparatystyczne, Poznań: Wydawnictwo

Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, 2011.

Heine Heinrich, Briefe, red. Gotthard Erler, Leipzig: Reclam, 1969.

Heine Heinrich, Oeuvres completes. Poëmes et légendes, Paris: Michel Levy Freres, 1857.

Mickiewicz Adam, Dzieła, Warszawa: Czytelnik, 1955.

Norwid Cyprian Kamil, Pisma wszystkie, oprac. J.W. Gomulicki, Warszawa: PIW 1971.

Gautier Theophile, Henri Heine, [w:] Reisebilder. Tableaux de voyage par Henri Heine précedée d’une étude sur H. Heine par Théophile Gautier, Paris: Michel Levy Freres, 1856 (tekst dostępny na: http://gallica.bnf.fr/ark:/12148/bpt6k2064110/; dostęp: 22.09.2015).

Schlegel Friedrich, Werke in zwei Bänden, Berlin–Weimar: Aufbau–Verlag, 1980.

Śniedziewski Piotr, Mallarmé – Norwid: milczenie i poetycki modernizm we Francji oraz w Polsce, Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, 2008.

Trojanowicz Zofia, Lijewska Elżbieta, Kalendarz życia i twórczości Cypriana Norwida, Poznań: Wydawnictwo Poznańskie, 2007.

Żurowski Maciej, Norwid i Gautier, [w:] idem, Między renesansem a awangardą: o literaturze europejskiej z perspektywy komparatysty, Warszawa: PWN, 2007.

Żurowski Maciej, Hopkins, Mallarmé i Norwid?, [w:] idem, Między renesansem a awangardą: o literaturze europejskiej z perspektywy komparatysty, Warszawa: PWN, 2007.

Litteraria Copernicana

Downloads

  • PDF (Język Polski)

Published

2015-12-04

How to Cite

1.
VAN NIEUKERKEN, Arent. Norwid, Heine, Gautier and the beginnings of modernism. Litteraria Copernicana. Online. 4 December 2015. Vol. 16, no. 2, pp. 115-130. [Accessed 5 July 2025]. DOI 10.12775/LC.2015.022.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 16 No. 2 (2015): Pożytki z porównania

Section

Studies

Stats

Number of views and downloads: 951
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Italiano
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

Cyprian Kamil Norwid, Heinrich Heine, Théophile Gautier, Charles Baudelaire, modernism, symbol
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop