Imbecyl, wiejski głupek, legiony durni
Umberto Eco o głupocie
DOI:
https://doi.org/10.12775/LC.2023.027Słowa kluczowe
Umberto Eco, głupota , środki stylistyczneAbstrakt
Głupota jest zjawiskiem trudnym do zdefiniowania, ponieważ lubi przybierać rozmaite formy: ignorancji, mentalnego lenistwa, hipokryzji, fanatyzmu. Jeszcze trudniej znaleźć adekwatną ripostę na przejawy głupoty, bowiem wszelkie środki retoryczne użyte w debacie z głupim adwersarzem błędnie zakładają ten sam poziom intelektualny między rozmówcami.
Felietony Umberta Eco zawarte w zbiorach pt. Pape Satàn aleppe staną się punktem wyjścia do rozważań o możliwościach opisania głupoty dostrzeżonej w społeczeństwie włoskim w latach 2000–2015. W niniejszym artykule o charakterze przeglądowym na tle kontekstu społecznego i politycznego zostanie poddane analizie zagadnienie środków stylistycznych użytych przez włoskiego semiotyka. Interpretuje on współczesność w ujęciu porównawczo-historycznym: komentowane wydarzenia są dla Eco oznaką niebezpiecznych procesów politycznych i społecznych.
Stosowane przez Eco takie tropy jak m.in. porównanie, analogia, antyteza, hiperbola, epitet, parodia okazują się być nie tylko intelektualną rozrywką. Eco pomny na niedawną przeszłość Włoch chce przede wszystkim przestrzegać przed konsekwencjami mentalnej indolencji, która już raz doprowadziła do tragedii faszyzmu.
Bibliografia
Bauman, Zygmunt, Thomas Leoncini 2018. Płynne pokolenie. Tłum. Szymon Żuchowski. Warszawa: Czarna Owca.
Boryś, Wiesław 2005. Słownik etymologiczny języka polskiego. Kraków: Wydawnictwo Literackie.
Cipolla, Carlo Maria 1988. Allegro ma non troppo con le leggi fondamentali della stupidità umana. Bologna: Il Mulino.
Debord, Guy 1998. Społeczeństwo spektaklu. Tłum. Anka Ptaszkowska. Gdańsk: słowo/obraz terytoria.
Dortier, Jean-François 2019. Typologia głupców. Tłum. Krystyna Szeżyńska. W: Jean-François Marmion (red.). Głupota. Nieoficjalna biografia. Wrocław: Wydawnictwo Dolnośląskie.
Eco, Umberto 1992. Diario minimo. Milano: Bompiani.
Eco, Umberto 1992. Il secondo diario minimo. Milano: Bompiani.
Eco, Umberto 1994. Drugie zapiski na pudełku od zapałek. Tłum. Adam Szymanowski. Poznań: Historia i sztuka.
Eco, Umberto 1995. Diariusz najmniejszy. Tłum. Adam Szymanowski. Kraków: Znak.
Eco, Umberto 2005. Kant e l’ornitorinco. Milano: Bompiani.
Eco, Umberto 2012. Wymyślanie wrogów i inne teksty okolicznościowe. Tłum. Agnieszka Gołębiowska, Tomasz Kwiecień. Poznań: Rebis.
Eco, Umberto 2016. Pape Satàn aleppe. Cronache di una società liquida. Milano: La nave di Teseo.
Eco, Umberto 2017. Pape Satàn aleppe. Kroniki płynnego społeczeństwa. Tłum. Alicja Bruś. Warszawa: Rebis.
Garavelli, Bice Montara 2015. Manuale di retorica. Milano: Bompiani.
Lausberg, Heinrich 1969. Elementi di retorica. Bologna: Il Mulino.
Lasch, Christopher 2019. Kultura narcyzmu: amerykańskie życie w czasach malejących oczekiwań. Tłum. Grzegorz Ptaszek [&] Aleksander Skrzypek. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Sedno.
Lem, Stanisław 2010. Filozofia przypadku. Literatura w świecie empirii. Warszawa: Biblioteka Gazety Wyborczej.
Manett, Daniela 2012. «Un’arma poderosissima». Industria cinematografica e Stato durante il fascismo 1922–1943. Milano: FrancoAngeli.
Marmion, Jean-François (red.) 2019. Głupota. Nieoficjalna biografia. Tłum. Grażyna Jaworska, Bożena Sęk, Krystyna Szeżyńska-Maćkowiak. Wrocław: Wydawnictwo Dolnośląskie.
Mizzau, Marina 1984. L’ironia. La contraddizone consentita. Milano: Feltrinelli.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2023 Katarzyna Maniowska
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 497
Liczba cytowań: 0