Różewiczowski „zwrot ku rzeczom”?
O butach poety z utworu "Álederrida"
DOI:
https://doi.org/10.12775/LC.2023.014Słowa kluczowe
„zwrot ku rzeczom”, sprawczość rzeczy, "Para butów" Vincenta van Gogha, buty Różewicza, Różewicz a fotografiaAbstrakt
Artykuł porusza problem ontologicznego statusu rzeczy w poemacie Áladerrida Tadeusza Różewicza (tom: Kup kota w worku). Na przykładzie motywu starych butów poety autorka bada rolę przedmiotów codziennego użytku w konstruowaniu społeczno-kulturowej tożsamości człowieka. Stawia przy tym tezę o ich sprawczości w rozumieniu koncepcji Alfreda Gella, Brunona Latoura czy Bjørnara Olsena, którzy postulują dowartościowanie materii jako równoprawnej z ludzkim sprawcą formy istnienia. W myśl ich filozofii przedmiotów nie sposób uznawać jedynie za bierne narzędzia i świadków działań ludzkiego podmiotu, stanowią one bowiem aktywnych współuczestników i współtwórców naszego życia, wywołujących w nim rzeczywiste skutki. Skłania to autorkę artykułu do pytań o możliwość odczytania Różewiczowskich realiów w perspektywie „zwrotu ku rzeczom”, z uwzględnieniem wykraczających poza antropocentryczny horyzont kodów – epistemologicznych, ontologicznych i etycznych. Sprzyja temu zwłaszcza inspirowanie się poety malarstwem
Vincenta van Gogha, którego obrazowane po wielokroć buty miały, według krytyków, wyraźnie mediacyjny charakter, stając się dla artysty sposobem „przemierzania świata” i jego rozumienia.
Bibliografia
Adamowska, Joanna 2018. Sens kobaltu. Zbigniewa Herberta i Tadeusza Różewicza spotkania z malarzami. Kraków: Polskie Wydawnictwo Muzyczne.
Böhme, Hartmut 2012. Fetyszyzm i kultura. Inna teoria nowoczesności. Tłum. Marcin Pańkow. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Braun, Kazimierz, Tadeusz Różewicz 1989. Języki teatru. Wrocław: Wydawnictwo Dolnośląskie.
Connerton, Paul 1989. How Societes Remember. Cambridge: Cambridge University Press.
Dąbrowski, Tadeusz 2008. „Kot w butach. Kilkadziesiąt stron kpiarskiej logorei”. Polityka 38, wyd. online z dn. 23.09.2008. https://www.polityka.pl/tygodnikpolityka/kultura/ksiazki/268218,1,recenzja-ksiazki-tadeusz-rozewicz-kup-kota-w-worku.read [01.05.2022].
Domańska, Ewa 2006. Historie niekonwencjonalne. Refleksja o przeszłości w nowej humanistyce . Poznań: Wydawnictwo Poznańskie.
Domańska, Ewa 2011. „Historia antropologiczna. Mikrohistoria” (posłowie). W: Natalie Zemon Davis. Powrót Martina Guerre’a. Tłum. Przemysław Szulgit. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka.
Drewnowski, Tadeusz 2002. Walka o oddech. Bio-poetyka. O pisarstwie Tadeusza Różewicza. Kraków: Wydawnictwo Literackie.
Drzewucki, Janusz 2018. Lekcje u Różewicza. Wrocław: Wydawnictwo Warstwy.
Franczak, Jerzy 2014. „Maszyny antropologiczne w dramatach Różewicza”. W: Tomasz Kunz, Joanna Orska (red.). Próba rekonstrukcji. Szkice o twórczości Tadeusza Różewicza. Kraków: Wydawnictwo EMG.
Gell, Alfred 1998. Art And Agency. Oxford: Oxford University Press.
Janion, Maria 1991. „Polski korowód”. W. Janusz Tazbir (red.). Mity i stereotypy w dziejach Polski. Warszawa: Wydawnictwo Interpress.
Krajewska, Anna 2014. „Różewicza sztuki splatane. Interpretacja performatywna”. Przestrzenie Teorii 21: 39–58.
Kuczkowski, Krzysztof 2020. „Deskrypcje: Van Gogh – Heidegger – Czychowski”. Nowy Napis Co Tydzień 37, wyd. online z dn. 20.02.2020. https://nowynapis.eu/tygodnik/nr-37/artykul/deskrypcje-4-van-gogh-heidegger-czychowski [01.05.2022].
Kurska, Anna 2013. „O rzeczach, które wspierają pamięć”. Czytanie Literatury. Łódzkie Studia Literaturoznawcze 2: 37–52.
Littell, Jonathan 2014. Suche i wilgotne. Krótka wyprawa po terytorium faszysty. Tłum. Magdalena Kamińska-Maurugeon. Kraków: Wydawnictwo Literackie.
Majchrowski, Zbigniew 1993. „Poezja jak otwarta rana” (Czytając Różewicza). Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Olsen, Bjørnar 2003. “Material Culture after Text: Re-Membering Things”. Norwegian Archaeological Review 36: 3, 87–104.
Olsen, Bjørnar 2013. W obronie rzeczy. Archeologia i ontologia przedmiotów. Przeł. Bożena Shallcross. Warszawa: Wydawnictwo IBL.
Stolarczyk, Jan (red.) 2011. Wbrew sobie. Rozmowy z Tadeuszem Różewiczem. Wrocław: Biuro Literackie.
Prussak, Maria 2014. „»Robigus zjada żelazny nożyk«”. Teksty Drugie 3: 357–366.
Różewicz, Tadeusz 1977. Przygotowanie do wieczoru autorskiego. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Różewicz, Tadeusz 1990. Proza. T. 2. Warszawa: Wydawnictwo Literackie.
Różewicz, Tadeusz 1994. Dramaty wybrane. Kraków: Wydawnictwo Literackie.
Różewicz, Tadeusz 2001. nożyk profesora. Wrocław: Wydawnictwo Dolnośląskie.
Różewicz, Tadeusz 2008. Kup kota w worku. Wrocław: Biuro Literackie.
Różewicz, Tadeusz 2021. Echa leśne. Warszawa: Biblioteka Narodowa.
Shallcross, Bożena 2010. Rzeczy i Zagłada. Kraków: Universitas.
Skrendo, Andrzej 2009. „Uwagi na marginesie nowego tomu Różewicza”. Pogranicza 1: 74–75.
Szczepaniak, Monika 2012. „»Przygoda technoromatyczna« czy »romans z wojenką«”. Wiek XIX. Rocznik Towarzystwa Literackiego im. Adama Mickiewicza 5: 473–495.
Theweleit, Klaus 2015. Męskie fantazje. Tłum. Mateusz Falkowski, Michał Herer. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Ubertowska, Aleksandra 2007. Świadectwo-trauma-głos. Literackie reprezentacje Holocaustu. Kraków: Universitas.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2023 Anna Filipowicz
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 239
Liczba cytowań: 0