„Pismo uskrzydlonej ręki”, czyli Witkacy Heleny Blum Przyczynek do dyskusji o recepcji twórczości plastycznej Witkacego w kontekście surrealizmu
DOI:
https://doi.org/10.12775/LC.2022.042Słowa kluczowe
Helena Blum, Witkacy, surrealizm, Tadeusz Kantor, Mieczysław PorębskiAbstrakt
Helena Blum była krytyczką sztuki, muzealniczką i historyczką sztuki – jedną z pierwszych badaczek awangardy światowej oraz polskiej sztuki nowoczesnej. W 1932 roku obroniła pierwszy w Polsce dotyczący tej ostatniej dziedziny doktorat pt. Kierunki o typie konstrukcyjnym w nowoczesnej sztuce polskiej. Od 1944 roku mieszkała w Krakowie, wiążąc się na długo z tamtejszym Muzeum Narodowym. W latach 1944–1965 była kustoszką Galerii Polskiej Malarstwa i Rzeźby XX wieku, a w latach 1965–1973 pełniła funkcję jej kuratorki. W muzeum tym stworzyła podstawowy zbiór polskiej sztuki nowoczesnej, gromadząc dzieła przede wszystkim powojennych artystów krakowskich, jak również Witkacego. W 1957 roku zorganizowała wystawę grupy formistów, na której zaprezentowano m.in. dzieła Stanisława Ignacego Witkiewicza. Co istotne, Blum była związana ze środowiskiem przedwojennych i powojennych krakowskich awangardzistów, które uważało Witkacego za swego ojca duchowego. Wszystko wskazuje przy tym na to, że Helena Blum była współtwórczynią promowanego przez to środowisko wizerunku Witkacego jako artysty awangardowego, a jej rola okazała się istotna m.in. z uwagi na pozycję, jaką zajmowała w krakowskim Muzeum Narodowym i możliwość wykorzystania tej instytucji do promowania swej wizji. To właśnie Helena Blum była komisarzem wystawy monograficznej Witkacego zorganizowanej w 1966 roku, która przyczyniła się do ugruntowania jego wizerunku jako surrealisty.
Bibliografia
Blum, Helena 1930. „Grupa Artes”. Słowo Polskie, 13 stycznia 1930, 5.
Blum, Helena 1939. „Nadrealizm – refleksje po wystawie paryskiej”. Nike 1: 38–47.
Blum, Helena 1966. „Pismo uskrzydlonej ręki”. Polska 8: 8–9.
Bochniak, Adam (red.) 1966. Stanisław Ignacy Witkiewicz. Twórczość plastyczna. Katalog wystawy. Kraków: Muzeum Narodowe w Krakowie.
Chrobak, Józef (red.) 1992. Maria Jarema (wspomnienia i komentarze). Kraków: Stowarzyszenie Artystyczne Grupa Krakowska.
Dobrowolski, Władysław 1956. „Pierwszy nadrealista w Polsce”. W: Program „Mątwy” teatru Cricot 2. Kraków.
Dobrowolski, Tadeusz 1966. „O wczesnej fazie malarstwa Stanisława Ignacego Witkiewicza (1904–1914). Przyczynek do monografii artysty i psychologii twórczości”. W: Dutkiewicz Józef (red.). Sztuka współczesna. Studia i szkice. T. 2. Kraków: Wydawnictwo Literackie.
Filipowicz, Kornel 1984. „Wspomnienie o Helenie Blum”. W: Tygodnik Powszechny 38.
Filipowicz, Kornel 2021, „Helena Blumówna. Historyk Sztuki (1904–1984). Wspomnienie Kornela Filipowicza”. http://www.helena.blum.net.pl/wspom.html [10.11.2021].
Gołubiew, Zofia 1991. Tadeusz Kantor. Malarstwo i rzeźba. Kraków: Muzeum Narodowe w Krakowie.
Gołubiew, Zofia [&] Ewa Zawadzka (red.) 1980. Stanisław Ignacy Witkiewicz 1885–1939. Malarstwo – Fotografia – Rysunek – Firma Portretowa. Kraków: Muzeum Sztuki w Łodzi, Muzeum Narodowe w Krakowie.
Janicka, Krystyna 1972. „Stanisław Ignacy Witkiewicz a surrealizm”. W: Głowiński, Michał [&] Janusz Sławiński (red.). Z dziejów form artystycznych w literaturze polskiej. T. 30: Studia o Stanisławie Ignacym Witkiewiczu. Wrocław–Warszawa–Kraków–Gdańsk: Zakład Narodowy Imienia Ossolińskich, Wydawnictwo PAN.
Jarecka, Dorota 2016. „Artysta na ruinach. Sztuka polska lat 40. i surrealistyczne konotacje”. Miejsce. Studia nad sztuką i architekturą polską XX i XXI wieku 2: 5–28.
Jarecka, Dorota 2021. Surrealizm, realizm, marksizm. Sztuka i lewica komunistyczna w Polsce w latach 1944–1948. Warszawa: Instytut Badań Literackich PAN.
Krakowski, Piotr 2008. „Tak się zaczął Cricot 2”. W: Chrobak, Józef [&] Marek Wilk (red.). Cricot 2 lata 50. Tadeusz Kantor i początki Teatru Cricot 2 1955–1958. Kraków: Ośrodek Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora Cricoteka.
Nowaczyk, Włodzimierz (red.) 2017. Szczeliny wolności – sztuka polska w latach 1945–1948/1949. Poznań: Muzeum Narodowe w Poznaniu.
Nowaczyk, Włodzimierz 1996. „Tropy nowoczesności”. W: Piotrowski, Piotr (red.). Odwilż. Sztuka ok. 1956 r. Poznań: Muzeum Narodowe w Poznaniu.
Passeron, René 1997, Encyklopedia Surrealizmu. Tłum. Krystyna Janicka. Warszawa: Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Wydawnictwo Naukowe PWN.
Piotrowski, Piotr 1985, Metafizyka obrazu. O teorii sztuki i postawie artystycznej Stanisława Ignacego Witkiewicza. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. A. Mickiewicza w Poznaniu.
Piotrowski, Piotr 1996. „Odwilż”. W: Piotrowski, Piotr (red.). Odwilż. Sztuka ok. 1956 r. Poznań: Muzeum Narodowe w Poznaniu.
Piotrowski, Piotr 2007, Sztuka wobec polityki. Od melancholii do pasji. Kraków: Universitas.
Pollakówna, Joanna 1972. Formiści. Wrocław: Zakład Narodowy Imienia Ossolińskich.
Porębski, Mieczysław 1956. „Dwa programy”. W: Porębski, Mieczysław 1956. Sztuka naszego czasu. Zbiór szkiców i artykułów krytycznych z lat 1945–1955. Warszawa: Wydawnictwo Sztuka.
Porębski, Mieczysław 2005. „Człowiek który idzie”. W: Turowski, Andrzej (red.). Jerzy Kujawski. Poznań: Muzeum Narodowe w Poznaniu.
Porębski, Mieczysław 1980. „Stanisław Ignacy Witkiewicz”. W: Gołubiew, Zofia [&] Ewa Zawadzka (red.). Stanisław Ignacy Witkiewicz 1885–1939. Malarstwo – Fotografia – Rysunek – Firma Portretowa. Kraków: Muzeum Sztuki w Łodzi, Muzeum Narodowe w Krakowie.
Skorupska, Janina 2015. „Doc. dr Helena Blum (1904–1984)”. Rozprawy Muzeum Narodowego w Krakowie. Seria nowa. T. 7: 351–357. Kraków: Muzeum Narodowe w Krakowie.
Słodkowski, Piotr 2015. „Polskie surrealizmy i ideoza historii sztuki (Streng – „nowocześni” – Żarnower)”. Miejsce. Studia nad sztuką i architekturą polską XX i XXI wieku 1: 110–125.
Słodkowski, Piotr 2019. Modernizm żydowsko-polski. Henryk Streng/Marek Włodarski a historia sztuki. Warszawa: Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie, Instytut Badań Literackich PAN.
Tom pokonferencyjny „Witkacy bez granic. W stulecie Czystej Formy” Międzynarodowa sesja naukowa w Muzeum Pomorza Środkowego w Słupsku, Słupsk, 18–20 września 2019 roku [w przygotowaniu].
Zanoziński, Jerzy 1968. „Witkacy 1885–1939”. Przegląd Artystyczny 2: 20–27.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2023 Małgorzata Graś-Godzwon
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 510
Liczba cytowań: 0