Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • Deutsch
    • English
    • Español (España)
    • Français (France)
    • Italiano
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Italiano
  • Język Polski

Litteraria Copernicana

Wizje sarmatyzmu w liceum – analiza podręczników do kształcenia literacko-kulturowego
  • Strona domowa
  • /
  • Wizje sarmatyzmu w liceum – analiza podręczników do kształcenia literacko-kulturowego
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 45 Nr 1 (2023): Sarmatyzm: rewizje i kontynuacje /
  4. Studia i rozprawy

Wizje sarmatyzmu w liceum – analiza podręczników do kształcenia literacko-kulturowego

Autor

  • Paulina Słoma Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu https://orcid.org/0000-0001-8795-439X

DOI:

https://doi.org/10.12775/LC.2023.005

Słowa kluczowe

sarmatyzm, podręczniki do kształcenia literacko-kulturowego, kultura baroku, dydaktyka literatury

Abstrakt

Treść artykułu skupiona jest na analizie opracowań dotyczących sarmatyzmu w podręcznikach do języka polskiego. Autorka poddaje refleksji sposoby obrazowania formacji kulturowej w poszczególnych tytułach i porównuje zakres informacji prezentowanych przez wydawnictwa. Analiza obejmuje zarówno sposoby definiowania sarmatyzmu, jak i treść podręcznikowych poleceń do tekstów źródłowych. Autorka zwraca uwagę, że wizja sarmatyzmu w liceum nie jest jednorodna. Sposób definiowania zjawiska różni się w zależności wyborów podejmowanych przez autorów danego podręcznika. Prowadzi to do trudności z przełożeniem wymagającego zagadnienia na język dydaktyki polonistycznej i może skutkować problemami ze zrozumieniem jego swoistości kulturowej przez uczniów. W swoim artykule autorka sygnalizuje, że skomplikowana – również we współczesnych, globalnych społecznościach – kwestia rodzimości i obcości elementów tradycji, wprowadzana w szkole na przykładzie sarmatyzmu, może stać się początkiem wartościowego dialogu pomiędzy teraźniejszością a przeszłością kulturowego dziedzictwa.

Bibliografia

Chemperek, Dariusz i in. 2019. Język polski. Oblicza epok. Podręcznik. Liceum i Technikum, Zakres podstawowy i rozszerzony. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

Chmiel, Małgorzata i in. 2019. Ponad słowami. Podręcznik do języka polskiego dla liceum ogólnokształcącego i technikum. Zakres podstawowy i rozszerzony. Warszawa: Nowa Era.

Czapliński, Przemysław 2011. Sarmatyzm, uwłaszczenie mas i późna nowoczesność. W: Przemysław Czapiński (red). Nowoczesność i sarmatyzm. Poznań: Wydawnictwo „Poznańskie Studia Polonistyczne”.

Jaskólski, Michał 2016. Sarmata wiecznie żywy? Problem trwałości stereotypów. W: Robert Kłosowicz [&] Renata Kosowska-Gąstoł (red). Konstytucjonalizm, doktryny, partie polityczne: księga dedykowana profesorowi Andrzejowi Ziębie. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Kostkiewiczowa, Teresa 2002. Polski wiek świateł. Obszary swoistości. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.

Kraskowska, Ewa 2011. Sarmatyzm, płeć, feminizm. W: Nowoczesność i sarmatyzm. W: Przemysław Czapliński (red). Poznań: Wydawnictwo „Poznańskie Studia Polonistyczne”.

Myrdzik, Barbara 2016. Kształtowanie tożsamości narodowej w procesie edukacji polonistycznej. W: Małgorzata Latoch-Zielińska [&] Iwona Morawska [&] Barbara Myrdzik. Przestrzenie rzeczywiste i wyobrażone. O roli kulturowego doświadczenia przestrzenności. Studia i szkice z edukacji polonistycznej. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.

Niedźwiedź, Jakub 2015. „Sarmatyzm, czyli tradycja wynaleziona”. Teksty Drugie 1: 46–62.

Parkitny, Maciej 2018. Nowoczesność oświecenia. Studia o literaturze i kulturze polskiej drugiej połowy XVIII wieku. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.

Ritz, German 2011. Sarmatyzm i jego ukraińskie Inne. W: Przemysław Czapliński (red.). Nowoczesność i sarmatyzm. Poznań: Wydawnictwo „Poznańskie Studia Polonistyczne”.

Stasiewicz, Krystyna 1996. „Potępienie czy gloryfikacja? Ignacego Krasickiego stosunek do sarmatyzmu”. Komunikaty Warmińsko-Mazurskie 2: 306–313.

Tazbir, Janusz 1969. Sarmatyzm a barok, Kwartalnik Historyczny 76 (4): 816–830.

Uryga, Zenon 1996. Godziny polskiego. Z zagadnień kształcenia literackiego. Warszawa-Kraków: Wydawnictwo Naukowe Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Litteraria Copernicana

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2023-05-25

Jak cytować

1.
SŁOMA, Paulina. Wizje sarmatyzmu w liceum – analiza podręczników do kształcenia literacko-kulturowego. Litteraria Copernicana [online]. 25 maj 2023, T. 45, nr 1, s. 91–102. [udostępniono 5.7.2025]. DOI 10.12775/LC.2023.005.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 45 Nr 1 (2023): Sarmatyzm: rewizje i kontynuacje

Dział

Studia i rozprawy

Licencja

Prawa autorskie (c) 2023 Paulina Słoma

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 606
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Italiano
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

sarmatyzm, podręczniki do kształcenia literacko-kulturowego, kultura baroku, dydaktyka literatury
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa