Poemat dramatyczny w jednym akcie: poetycki strumień w zwięzłej formie. Ibsen – Leszczyński – Auden
DOI:
https://doi.org/10.12775/LC.2022.033Słowa kluczowe
jednoaktówka, teatr, eksperymentalny, tożsamość, formaAbstrakt
Dla znalezienia odpowiedzi na pytanie, jak poemat dramatyczny realizuje się w jednoaktówce, analizie poddano Grób Hunów Henrika Ibsena (1850), Jolantę Edwarda Leszczyńskiego (1904) i The Dance of Death Wystana Hugh Audena (1933). Dramat Ibsena powstał w momencie kształtowania się nie tylko teatru, ale w ogóle tożsamości norweskiej i języka. Wybrana przez autora forma opowieści o historii wikingów stała w opozycji do klasycznego teatru duńskiego dominującego wówczas na scenach. Służyła więc celom politycznym i społecznym, jako odrębna, wyjątkowa opowieść o norweskiej duszy. Utwór Leszczyńskiego wpisuje się z kolei w modernistyczne poszukiwania nowej formy dramatu i teatru w świecie przełomu, zmiany kulturowej, a nawet cywilizacyjnej. Autor Jolanty, obierając za wzór jednoaktówki Maeterlincka, ukazuje konflikt dwóch dróg poznania – kontemplacyjnego i aktywnego, związanego z filozofią życia. Konflikt ten potęgowany jest przez intensyfikację sytuacji w krótkiej formie oraz żywioł liryczny wpływający na charakter wypowiedzi. Sztuka Audena, stworzona specjalnie dla teatru eksperymentalnego, wprost wskazuje na formę jako wyraz poszukiwania nowych rozwiązań wobec stagnacji klasycznego teatru angielskiego. Jednoaktówka Audena brała również udział w kształtowaniu się nowych wzorców społecznych – w tym przypadku marksistowskich, w opozycji do władzy burżuazji. Zarówno dramat w jednym akcie, jak i poemat dramatyczny pojawiały się w teatrze w momencie poszukiwania nowej formuły dramatu i teatru. Jednoaktówka stawała się miejscem eksperymentu dramatycznego i teatralnego, jak w soczewce skupiając najważniejsze problemy i rozwiązania. Poemat dramatyczny wprowadzał zaś do tej krótkiej formy chaos rodzajowy i gatunkowy, który jedyny był w stanie opisać formującą się dopiero nową rzeczywistość – czy to polityczną, czy społeczną, czy w końcu psychiczną lub duchową.
Bibliografia
Auden, Wystan H. 1988. „The Dance of Death”. W: Wystan H. Auden [&] Christopher Isherwood.Plays and Other Dramatic Writings by W.H. Auden. 1928–1938. Ed. Edward Mendelson. Princeton, New York: Princeton University Press.
Borkowiak, Ewa 2018. „Światłość świata. Katastrofizm solarny Edwarda Leszczyńskiego”. Ruch Literacki 2: 179–192.
Borowski, Mateusz 2009. „Teatr we wnętrzu. Scena pudełkowa jako temat w sztukach Ibsena i Maeterlincka”. W: Mateusz Borowski [&] Małgorzata Sugiera (red.). Ibsen: odejścia i powroty. Kraków: Księgarnia Akademicka.
Callan, Edward 1978–1979. „W. H. Auden’s Plays for the Group Theatre: From Revelation to Revelation”. Comparative Drama 12, 4: 326–339.
Cuddon, John A. 1982. A Dictionary of Literatury Terms. London: Penguin.
Firchow, Peter E. 2002. W.H. Auden: Contexts for Poetry. Newark: University of Delaware Press.
Ginkowa, Łucja 1991. Poemat. W: Józef Bachórz [&] Alina Kowalczykowa (red.). Słownik literatury XIX w. Wrocław–Warszawa–Kraków: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
Ibsen, Henrik 1926. Grób Hunów. Poemat dramatyczny w 1 akcie. Tłum. Adam Stodor. Złoczów: Księgarnia Wilhelma Zukerkandla.
Jedynak, Krystyna 1995. „Kilka uwag o poemacie prozą”. Ruch Literacki 4: 495–502.
Leszczyński, Edward 1904. Jolanta. Poemat dramatyczny w 1 akcie. Kraków: Gebethner i Sp.
Maćkała, Katarzyna 2015. „Upiory dawnych czasów. Kilka uwag o przekładach dramatów Ibsena na język polski”. Przekładaniec 31. https://ejurnals.eu/Przekladaniec/2015/Numer-31/art/7375/ [19.01.2022].
Maeterlinck, Maurice 1903. Zagrzebana świątynia. Tłum. F***. Warszawa: Wydawnictwo Przeglądu Tygodniowego.
Mendelson, Edward 1988. The Dance of Death. Textual notes. W: Wystan H. Auden [&] Christopher Isherwood. Plays and other Dramatic Writings by W.H. Auden. 1928–1938. Ed. Edward Mendelson. Princeton, New York: Princeton University Press.
Moskal, Angelika 2017. „Igrałem we śnie wokół zasadzek przeznaczenia – o toposie theatrum mundi w dramatach Edwarda Leszczyńskiego”. Acta Humana 8: 119–135.
Partyga, Ewa 2007. „Ibsena i Czechowa gry genologiczne”. W: Mateusz Borowski [&] Małgorzata Sugiera (red.). Oblicza realizmu. Kraków: Księgarnia Akademicka.
Partyga, Ewa 2016. „Metateatralne finały Ibsena”. Pamiętnik Teatralny 3(259): 117–134.
Replogle, Justin 1965. „Auden’s Marxism”. PMLA 80, 5: 584–595.
Rusek, Marta 2007. Miniaturowe światy. Z dziejów jednoaktówki w Młodej Polsce. Kraków: Księgarnia Akademicka.
Sharp, Corona 1977. „The Dance of Death in Modern Drama: Auden, Dürrenmatt and Ionesco”. Modern Drama 20, 2: 107–116.
Sidnell, Michael J. 2016. „Group Theatre of London (act. 1932–1939)”. W: Oxford Dictionary of National Biography. https://www.oxforddnb.com/view/10.1093/ [19.01.2022].
Sioma, Radosław [&] Hanna Ratuszna (red.) 2007. Krótkie formy dramatyczne. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
Skwarczyńska, Stefania 1971. „Sytuacja w poetyce określenia »poemat«”. Roczniki Humanistyczne 1: 261–272.
Sobiecka, Anna 2008. „Świat teatru w jednoaktówce przełomu XIX i XX wieku”. Słupskie Prace Filologiczne. Seria Filologia Polska 6: 119–134.
Strindberg, August 1993. „O nowoczesnym dramacie i teatrze”. Tłum. Grażyna Szewczyk. W: Eleonora Udalska (red.). O dramacie. Źródła do dziejów teorii dramatycznych. Cz. 2: Od Hugo do Witkiewicza. Poetyki, manifesty, komentarze. Katowice: „Śląsk” Wydawnictwo Naukowe.
Sugiera, Małgorzata 1995. „Sceniczność” i „niesceniczność” jako problem młodopolskiego dramatu. W: Maria Podraza-Kwiatkowska (red.). Stulecie Młodej Polski. Kraków: Universitas.
Waidson, Herbert M. 1975. „Auden and German Literature”. The Modern Language Review 70, 2: 347–365.
Wojdak, Marta 1995. „Gdy zabrakło happy endy, czyli o jednoaktówce przełomy XIX i XX wieku”. W: Maria Podraza-Kwiatkowska (red.). Stulecie Młodej Polski. Kraków: Universitas.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2022 Agnieszka Skórzewska-Skowron
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 439
Liczba cytowań: 0