Czułość hetero/auto/a/nomicznego narratora Olgi Tokarczuk
DOI:
https://doi.org/10.12775/LC.2022.021Słowa kluczowe
„czuły narrator”, heteromiczność, anomiczność, autonomiczność, Olga TokarczukAbstrakt
„Czuły narrator” w esejach Olgi Tokarczuk jawi się jako konstrukt pośredniczący między tekstem a rzeczywistością. To wielofunkcyjny transmiter opowieści, udostępniający rozmaite doświadczenia przez fokalizację i zmienne punkty widzenia, apelujący o troskę i odpowiedzialność jako akty wrażliwości i odwagi w relacji ze światem. „Czuły narrator” istnieje w polu siłowym, w którym nakładają się na siebie sfery: ustalonego porządku, któremu podlega, a którego nie ustanowił (heteronomiczność); żywiołu życia, wymykającego się (wszelkim/ludzkim) porządkom (anomiczność); niezależności figury, postrzeganej w ruchu, o niepowtarzalnych właściwościach, wynikających z indywidualnych decyzji autora (autonomiczność narratora jako tekstowego podmiotu).
Teksty pomieszczone w zbiorze Czuły narrator (2020) mają charakter meta ‒i paratekstualiów względem głównego nurtu twórczości – powieściopisarstwa Tokarczuk, komentują rzeczywistość, odnoszą się do języka jako systemu komunikacyjnego, dotyczą doświadczenia lekturowego (i w ogóle odbioru sztuki), wyrażają przyjęte przez twórczynię ideę pisarstwa i koncepcję literatury.
Bibliografia
Adamczewska-Baranowska, Izabella 2020. „Wirusocentryczne narracje reporterskie z nurtu »mrocznej biologii«”. Zagadnienia Rodzajów Literackich 63, 3: 9–25.
Czapliński, Przemysław 2013. „Kontury mobilności”. W: Przemysław Czapliński [&] Renata Makarska [&] Marta Tomczok (red.). Poetyka migracji. Doświadczenie granic w literaturze polskiej przełomu XX i XXI wieku. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Dauksza, Agnieszka 2016. „Znaczenie odczuwane: projekt interpretacji relacyjnej”. Teksty Drugie 4: 255–281.
Domańska, Ewa 2017. „Sprawiedliwość epistemiczna w humanistyce zaangażowanej”. W: Przemysław Czapliński [&] Ryszard Nycz [&] Dominik Antonik [&] Joanna Bednarek [&] Agnieszka Dauksza [&] Jakub Misun (red.). Nowa humanistyka. Zajmowanie pozycji, negocjowanie autonomii. Warszawa: Instytut Badań Literackich.
Kaliściak, Tomasz [&] Wojciech Śmieja [&] Piotr Mosak (red.) 2020. Biopolityka męskości. Warszawa: Instytut Badań Literackich.
Kantner, Katarzyna 2019. Jak działać za pomocą słów? Proza Olgi Tokarczuk jako dyskurs krytyczny. Kraków: Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych Universitas.
Klinger, Michał 2021. „Hymn o czułości Olgi Tokarczuk – próba egzegezy”. Konteksty Polska Sztuka Ludowa 1-2 (332-333): 65–73.
Kołodziej, Piotr 2021. Literatura grozi myśleniem. Kraków: Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych Universitas.
Koziołek, Krystyna 2017. Czas lektury. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Koziołek, Ryszard 2016. Dobrze się myśli literaturą. Wyd. 2. Wołowiec: Wydawnictwo Czarne.
Koziołek, Ryszard 2019. Wiele tytułów. Wołowiec: Wydawnictwo Czarne.
Larenta, Anna 2020. „Metamorficzność postaci w twórczości Olgi Tokarczuk”. Białostockie Studia Literaturoznawcze 16: 83–113.
Nalepa, Marek 2013. „Gra w światy Olgi Tokarczuk”. W: Magdalena Rabizo-Birek [&] Magdalena Pocałuń-Dydycz [&] Adam Bienias (red.). Światy Olgi Tokarczuk. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.
Nycz, Ryszard 1995. Tekstowy świat. Postrukturalizm a wiedza o literaturze. Warszawa: Wydawnictwo IBL.
Olejniczak, Józef [&] Monika Bogdanowska (red.) 2007. Na boku. Pisarze teoretykami literatury?… Katowice: Agencja Artystyczna Para.
Olejniczak, Józef [&] Anna Szawerna-Dyrszka (red.) 2010. Na boku. Pisarze teoretykami literatury?… T. 2. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Olejniczak, Józef [&] Anna Szawerna-Dyrszka (red.) 2012. Na boku. Pisarze teoretykami literatury?… T. 3. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Olejniczak, Józef [&] Anna Szawerna-Dyrszka (red.) 2016. Na boku. Pisarze teoretykami literatury?… T. 4. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Pasich, Lidia [&] Małgorzata Jas 2000. „Tęsknimy do utopii… Z warsztatów metodycznych »To lubię!«. Pomysły zajęć, refleksje post factum”. Nowa Polszczyzna 16, 1: 3–11.
Rusinek, Michał 2015. „Alegoria (od)czytania. Na marginesie miniatury poetyckiej Mirona Białoszewskiego”. W: Tomasz Kunz i in. (red.). Widnokręgi literatury – wielogłosy krytyki. Prace ofiarowane Profesor Teresie Walas. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Sadzik, Piotr (red.) 2019. Imiona anomii. Literatura wobec doświadczenia stanu wyjątkowego. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Siwor, Dorota 2011. „Schulzowskie tropy w prozie ostatniego dwusziestolecia”. W: Dorota Siwor [&] Stanisław Gawliński (red.). Dwie dekady nowej (?) literatury. 1989–2009. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Sordyl, Klaudia 2021. „Prefiguracja a historiografia Haydena White’a w opowiadaniu Zielone Dzieci Olgi Tokarczuk”. Rocznik Komparatystyczny 12: 131–149.
Sugiera, Małgorzata (red.) 2018. Fikcje jako metoda. Strategie kontr(f)aktualne w pisaniu historii, literaturze i sztukach. Kraków: Księgarnia Akademicka.
Tokarczuk, Olga 2020. Czuły narrator. Kraków: Wydawnictwo Literackie.
Wróbel, Iwona 2013. „Źródła i funkcje niezwykłości, fenomenów i kuriozów w powieściach Olgi Tokarczuk”. W: Magdalena Rabizo-Birek [&] Magdalena Pocałuń-Dydycz [&] Adam Bienias (red.). Światy Olgi Tokarczuk. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.
Pobrania
Opublikowane
Wersje
- 2022-11-09 - (2)
- 2022-07-27 - (1)
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2022 Katarzyna Wądolny-Tatar
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 566
Liczba cytowań: 0