Współczesne wariacje na temat eposu „Ædnan” Linnei Axelsson
DOI:
https://doi.org/10.12775/LC.2022.005Słowa kluczowe
literatura szwedzka, epos, Linnea Axelsson, Ædnan, kultura SaamówAbstrakt
Artykuł problematyzuje gatunek eposu na przykładzie jego współczesnej realizacji w poemacie Linnei Axelsson Ædnan (2018) o losach społeczności szwedzkich Saamów. Jego głównym założeniem jest, że wbrew tezie Bachtina epos nie jest gatunkiem spetryfikowanym i zamkniętym, lecz może zostać zredefiniowany, by wyrażać problemy współczesności. Analiza rozpoczyna się od wskazania cech gatunkowych eposu, które autorka w swoim dziele podważa. Są to: dykcja liryczna zamiast struktury narracyjnej i pośrednictwa narratora, wprowadzenie czasu historycznego w miejsce nieokreślonej przeszłości mitycznej oraz wyeksponowanie kobiecych bohaterek reprezentujących uciśnioną mniejszość w miejsce herosa o nadnaturalnych przymiotach. Funkcje tych rozwiązań w utworze rozpatrywane są przez pryzmat teorii kulturowych: postkolonialnych, feministycznych i genderowych. Pozwala to uchwycić specyfikę wywrotowego pisania kobiecego podważającego patriarchalne wzorce kulturowe: autorytet narratora, męski podmiot i dominację genderowych norm męskości. Jednocześnie wyraźne są cechy nawiązujące do poetyki eposu: mitologizacja sił natury, wspólnotowy wymiar osobistego doświadczenia oraz rola pamięci w tworzeniu tożsamości. W tym świetle utwór można odczytywać jako subwersywny dialog z tradycją eposu, gdzie dawne dążenie do władzy zastępuje apoteoza kulturowo deprecjonowanej Inności.
Bibliografia
Axelsson, Linnea 2019. Ædnan. Epos. Stockholm: Bonnier Pocket.
Bachtin, Michaił 1982. „Epos i powieść (O metodologii badań nad powieścią)”. W: Michaił Bachtin. Problemy literatury i estetyki. Tłum. Wincenty Grajewski. Warszawa: Czytelnik.
Bednarek, Bogusław 2001. Epos europejski. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
Bonusiak, Grzegorz 2016. Status Saamów w państwach nordyckich w świetle międzynarodowych standardów ochrony ludów rdzennych. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.
Eliade, Mircea 1997. Historia wierzeń i idei religijnych. T. 3: Od Mahometa do wieku reform. Tłum. Agnieszka Kuryś. Warszawa: Instytut Wydawniczy PAX.
Foucault, Michel 2009. Nadzorować i karać. Narodziny więzienia. Tłum. Tadeusz Komendant. Warszawa: Wydawnictwo Aletheia.
Gandhi, Leela 2008. Teoria postkolonialna. Wprowadzenie krytyczne. Tłum. Jacek Serwański. Poznań: Wydawnictwo Poznańskie.
Haraway, Donna 2012. „Manifest gaunków stowarzyszonych”. Tłum. Joanna Bednarek. W: Teorie wywrotowe. Antologia przekładów. Agnieszka Gajewska (red.). Poznań: Wydawnictwo Poznańskie.
Hofverberg, Elin 2020. „Sweden: Supreme Court Recognizes Sami Indigenous Group’s Exclusive Right to Confer Hunting and Fishing Rights in Sami Area”. https://www.loc.gov/law/foreign-news/article/sweden-supreme-court-recognizes-sami-indigenous-groups-exclusiveright-
to-confer-hunting-and-fishing-rights-in-sami-area/ [28.02.2021].
Jarzyńska, Katarzyna 2011. Eposy świata. U źródeł kultur. Warszawa: Wydawnictwo Szkolne PWN ParkEdukacja.
Kalevala 1974. Tłum. Józef Ozga Michalski. Warszawa: Ludowa Spółdzielnia Wydawnicza.
Kott, Jan 1999. „Gilgamesz albo nieśmiertelność”. W: Jan Kott. Zjadanie bogów. Kraków: Wydawnictwo Literackie.
Mieletinski, Eleazar 2009. Pochodzenie eposu bohaterskiego. Wczesne formy i archaiczne zabytki. Tłum. Paweł Rojek. Kraków: Zakład Wydawniczy Nomos.
Milne, Anne 2005. „Ecocriticism”. W: The Johns Hopkins Guide to Literary Theory & Criticism. Second Edition. Baltimore and London: The Johns Hopkins University Press.
Moretti, Franco 1996. Modern Epic. The Word-System from Goethe to García-Márquez. Tłum. Quintin Hoare. London–New York: Verso.
Muschg, Walter 2010. Tragiczne dzieje literatury. Tłum. Bogdan Baran. Warszawa: Wydawnictwo Aletheia.
Nacher, Anna [&] Marek Styczyński 2013. Vági várri. W tundrze Samów. Kraków: Wydawnictwo Alter.
Said, Edward W. 1991. Orientalizm. Tłum. Witold Kalinowski. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Said, Edward W. 2009. Kultura i imperializm. Tłum. Monika Wyrwas-Wiśniewska. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Szyjewski, Andrzej 2001. Etnologia religii. Kraków: Zakład Wydawniczy „Nomos”.
Vorren, Ørnulf [&] Ernst Manker 1980. Lapończycy. Zarys historii kultury. Tłum. Tadeusz Adrian Malanowski. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Zaremba Bielawski, Maciej. 2011. Higieniści. Z dziejów eugeniki. Tłum. Wojciech Chudoba. Wołowiec: Wydawnictwo Czarne.
Żmuda-Trzebiatowska, Magdalena 2017. Folkhemmet – czyli wspólny, dobry dom – w szwedzkich narracjach literackich o dzieciństwie. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2022 Magdalena Wasilewska-Chmura

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 450
Liczba cytowań: 0