Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • Deutsch
    • English
    • Español (España)
    • Français (France)
    • Italiano
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Italiano
  • Język Polski

Litteraria Copernicana

Magia muzycznego echa. Grające fauny w wierszach Lucjana Rydla, Jana Pietrzyckiego, Leopolda Staffa
  • Strona domowa
  • /
  • Magia muzycznego echa. Grające fauny w wierszach Lucjana Rydla, Jana Pietrzyckiego, Leopolda Staffa
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 41 Nr 1 (2022): Lektury twórców /
  4. Studia i rozprawy

Magia muzycznego echa. Grające fauny w wierszach Lucjana Rydla, Jana Pietrzyckiego, Leopolda Staffa

Autor

  • Grzegorz Igliński Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie https://orcid.org/0000-0002-1548-9211

DOI:

https://doi.org/10.12775/LC.2022.004

Słowa kluczowe

faun, muzyka, echo, sonet

Abstrakt

Przedmiotem pracy jest analiza interferencji artystycznych i izomorfizmów ideowych zachodzących między czterema wierszami lirycznymi, które łączy charakterystyczna dla Młodej Polski tematyka i poetyka. Wszystkie zestawione tutaj utwory (Lucjana Rydla, Jana Pietrzyckiego oraz Leopolda Staffa) posługują się motywami fauna, jego gry na fletni lub flecie i echa rozumianego jako zjawisko przyrodnicze. Jednocześnie „echo” traktowane jest także w znaczeniu przenośnym. Każdy z wierszy okazuje się echem samym w sobie, echem tradycji mitologicznej, artystycznej, literackiej – funkcjonuje w systemie odbić. Z porównania utworów wynika, że większość z nich jest pochwałą życia (miłości). Zauważalna jest paralela między potęgą kreacyjną przyrody a mocą twórczą bohaterów. Obraz muzykującego fauna pozwala ujawnić wiarę w harmonię kosmiczną, w której niebo i ziemia, życie i śmierć, duchowość i seksualność mają tak samo wysoką wartość, stanowią o jedności bytu. Wydobywająca się z instrumentów bohaterów „symfonia życia” dowodziłaby, że kosmos jest dziełem sztuki.

Bibliografia

Baudelaire, Karol 1894. Kwiaty grzechu. Tłum. Adam M-ski [Zofia Trzeszczkowska] [&] Antoni Lange. Warszawa: nakład Hieronima Cohna.

Baudelaire, Charles 1990. Kwiaty zła. Wybór Maria Leśniewska [&] Jerzy Brzozowski, red. i posłowie Jerzy Brzozowski, tłum. Zbigniew Bieńkowski [et al.]. Kraków: Wydawnictwo Literackie.

Biłas-Pleszak, Ewa 2006. „Muzyka w poezji. Językowy obraz muzyki w ujęciu kognitywnym”. W: Grażyna Habrajska, Joanna Ślósarska (red.). Kognitywizm w poetyce i stylistyce. Kraków: TAiWPN „Universitas”.

Εισ Πανα [Eis Pana] 1920. W: Hesiod; The Homeric Hymns and Homerica. With an English translation by Hugh Gerard Evelyn-White. London: William Heinemann. New York: G. P. Putnam’s Sons.

Eliade, Mircea 1993. Traktat o historii religii. Tłum. Jan Wierusz-Kowalski, wstęp Leszek Kołakowski, posłowiem opatrzył Stanisław Tokarski. Łódź: Wydawnictwo Opus.

Fazan, Katarzyna 2005. „Dwugłos na chińską fletnię”. W: Anna Czabanowska-Wróbel [&] Paweł Próchniak [&] Marian Stala (red.). Poezja Leopolda Staffa. Interpretacje. Kraków: Księgarnia Akademicka.

Fijałkowski, Michał 2014. „Rusałki – słowiańskie ondyny”. Acta Philologica 45: 219–227.

Głowiński, Michał 1980. „Literackość muzyki – muzyczność literatury”. W: Teresa Cieślikowska [&] Janusz Sławiński (red.). Pogranicza i korespondencje sztuk. Studia. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wydawnictwo PAN.

Gramont, Jéróme de 1989. „O muzykalności duszy”. Tłum. Małgorzata Tryc-Ostrowska. W: Lucjan Balter (et al.). Kosmos i człowiek. Poznań–Warszawa: Pallottinum. Wydawnictwo Stowarzyszenia Apostolstwa Katolickiego.

Grzybkowska, Teresa (oprac.) 1995. Mitologia Malczewskiego. Katalog wystawy. Kraków: Muzeum Czartoryskich. Warszawa: Kowalski i S-ka.

Grzybkowska, Teresa (red.) 2005. Muzyka w obrazach Jacka Malczewskiego. Warszawa: Wydawnictwo DiG.

Haake, Michał 2011. „Sztuka w zaścianku. O obrazowej funkcji fauna w malarstwie Jacka Malczewskiego”. Artium Quaestiones 22: 125–168.

Hejmej, Andrzej 2008. Muzyka w literaturze. Perspektywy komparatystyki interdyscyplinarnej. Kraków: TAiWPN „Universitas”.

Hejmej, Andrzej 2012. Muzyczność dzieła literackiego. Wyd. 3. Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK.

Hejmej, Andrzej (red.) 2002. Muzyka w literaturze. Antologia polskich studiów powojennych. Kraków: TAiWPN „Universitas”.

Hymn do Pana 1999. W: Zygmunt Kubiak. Literatura Greków i Rzymian. Warszawa: Świat Książki.

Hymn do Pana 2007. W: Homeriká czyli Żywoty Homera i poematy przypisywane poecie. Tłum., komentarzem i przypisami opatrzył Włodzimierz Appel. Warszawa: Prószyński i S-ka SA.

Igliński, Grzegorz 2017. „Szklana i barwna kula dźwięku. Wartość życia w sonecie Leopolda Staffa Echo”. W: Arkadiusz Dudziak [&] Alina Naruszewicz-Duchlińska (red.). Wartości i wartościowanie we współczesnej humanistyce. T. 2: Perspektywa komunikologiczna. Olsztyn: Centrum Badań Europy Wschodniej UWM w Olsztynie.

Igliński, Grzegorz 2018. Faun – Pan – satyr. Wyobraźnia fauniczna w poezji i sztuce Młodej Polski. Olsztyn: Wydawnictwo UWM w Olsztynie.

James, Jamie 1996. Muzyka sfer. O muzyce, nauce i naturalnym porządku wszechświata. Tłum. Mieczysław Godyń. Kraków: Społeczny Instytut Wydawniczy Znak.

Kasprowicz, Jan 1984. Pisma zebrane. T. 4: Utwory literackie. Oprac. Roman Loth. Kraków–Wrocław: Wydawnictwo Literackie.

Kempiński, Andrzej M. 2001. Encyklopedia mitologii ludów indoeuropejskich. Warszawa–Poznań: Wydawnictwo „Iskry”.

Klinger, Witold 1949. Wschodnioeuropejskie rusałki i pokrewne postaci demonologii ludowej a tradycja grecko-rzymska. Lublin–Kraków: Wydawnictwo Polskiego Towarzystwa Ludoznawczego.

Kopaliński, Władysław 1995. Słownik symboli. Wyd. 3. Warszawa: Wydawnictwo „Wiedza Powszechna”.

Kossowska, Irena [&] Łukasz Kossowski 2010. Malarstwo polskie. Symbolizm i Młoda Polska. Warszawa: Wydawnictwo „Arkady”.

Macioti, Maria I. 1998. Mity i magie ziół. Czy kwiaty i liście, zapachy i znaki zodiaku wpływają na stosunki między ludźmi? Odpowiedź tradycji mitu i literatury u progu trzeciego tysiąclecia. Tłum. Ireneusz Kania. Kraków: TAiWPN „Universitas”.

Malczewski, Jacek [ok. 1906–1907]. Zatruta studnia. Tekst Lucyana Rydla. Kraków: nakład Salonu Malarzy Polskich.

Malczewski, Jacek 1907a. Dzieła. T. 1. Przedm. Stanisław Witkiewicz, tekst Lucjan Rydel. Kraków: nakładem Salonu Malarzy Polskich.

Malczewski, Jacek 1907b. Dzieła. T. 2. Przedm. Stanisław Witkiewicz, tekst Lucjan Rydel. Kraków: nakładem Salonu Malarzy Polskich.

Malczewski, Jacek 1907c. Dzieła. T. 3. Przedm. Stanisław Witkiewicz, tekst Lucjan Rydel. Kraków: nakładem Salonu Malarzy Polskich.

Malczewski, Jacek 1909a. Dzieła. T. 4. Przedm. Stanisław Witkiewicz, tekst Lucjan Rydel. Kraków: nakładem Salonu Malarzy Polskich.

Malczewski, Jacek 1909b. Dzieła. T. 5. Przedm. Stanisław Witkiewicz, tekst Lucjan Rydel. Kraków: nakładem Salonu Malarzy Polskich.

Malczewski, Jacek 1910a. Dzieła. T. 8. Przedm. Stanisław Witkiewicz, tekst Lucjan Rydel. Kraków: nakładem Salonu Malarzy Polskich.

Malczewski, Jacek 1910b. Dzieła. T. 9. Przedm. Stanisław Witkiewicz, tekst Lucjan Rydel. Kraków: nakładem Salonu Malarzy Polskich.

Malczewski, Jacek 1910c. Dzieła. T. 10. Przedm. Stanisław Witkiewicz, tekst Lucjan Rydel i Teofil Lenartowicz. Kraków: nakładem Salonu Malarzy Polskich.

Marczewska, Marzena 1999. „Wierzba – drzewo diabelskie (z rozważań nad ludowym językowym obrazem drzewa)”. Kieleckie Studia Filologiczne 13: 65–79.

Matuszewski, Ignacy [1911a]. Słowacki i nowa sztuka. Twórczość Słowackiego w świetle poglądów estetyki nowoczesnej. Studjum krytyczno-porównawcze. T. 1. Wyd. 3. Warszawa: Księgarnia M. Arcta.

Matuszewski, Ignacy [1911b]. Słowacki i nowa sztuka. Twórczość Słowackiego w świetle poglądów estetyki nowoczesnej. Studjum krytyczno-porównawcze. T. 2. Wyd. 3. Warszawa: Księgarnia M. Arcta.

Nowakowska-Sito, Katarzyna 1996. Między Wawelem a Akropolem. Antyk i mit w sztuce polskiej przełomu XIX i XX wieku. Warszawa: Wydawnictwo „Historia pro Futuro”.

Nowakowski, Andrzej 1994. Arnold Böcklin. Chwała i zapomnienie. Kraków: TAiWPN „Universitas”.

Opiela-Mrozik, Anna 2019. „Od Baudelaire’a do Mallarmégo. W poszukiwaniu ideału muzyczności”. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica 52, 1: 275–289.

Pietrzycki, Jan 1901. Poezye. T. 1. Warszawa: Księgarnia Gebethnera i Wolffa. Kraków: G. Gebethner i Spółka.

Pietrzycki, Jan 1905. „Faun i echo”. W: Słowem i czynem. Jednodniówka wydana staraniem „Czytelni Kobiet” we Lwowie. Lwów: nakładem Czytelni Kobiet.

Pietrzycki, Jan 1908. „Faun i echo”. W: Kazimierz Króliński (ułożył). Antologia współczesnych poetów polskich. Lwów: nakładem Księgarni Maniszewskiego i Meinharta. Warszawa: E. Wende i Sp.

Pietrzycki, Jan 1914. Fragmenty. Wybór liryków. Lwów: nakładem Księgarni L. Chmielewskiego. Warszawa: Księgarnia Powszechna.

Pietrzycki, Jan 1921. O Bogu marmurowym. Kraków: nakładem Księgarni S. A. Krzyżanowskiego.

Podraza-Kwiatkowska, Maria 1994. Symbolizm i symbolika w poezji Młodej Polski. Wyd. 2. Kraków: TAiWPN „Universitas”.

Polony, Leszek 1995. „Młoda Polska w muzyce. Estetyka – poetyka – styl”. W: Maria Podraza-Kwiatkowska (red.). Stulecie Młodej Polski. Kraków: TAiWPN „Universitas”.

Puciata-Pawłowska, Jadwiga 1968. Jacek Malczewski. Wrocław–Warszawa–Kraków: Zakład Narodowy im. Ossolińskich – Wydawnictwo.

Rydel, Lucjan 1899. Poezye. T. 1. Z rysunkami Stanisława Wyspiańskiego. Warszawa: nakład Gebethnera i Wolffa. Kraków: G. Gebethner i Spółka.

Rydel, Lucjan 2004. Poezje wybrane. Wstęp, wybór i oprac. tekstu Lesław Tatarowski. Kraków: Wydawnictwo Literackie.

Sokalska, Małgorzata 2011. „Poezja Marii Konopnickiej i pieśń”. W: Olga Płaszczewska (red.). Czytanie Konopnickiej. Posł. Marian Stala. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Staff, Leopold 1980. Poezje zebrane. T. 1. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.

Tatarowski, Lesław 2004. „»Pieśni mojej duszy…«. O poezji Lucjana Rydla”. W: Lucjan Rydel. Poezje wybrane. Wstęp, wybór i oprac. Lesław Tatarowski. Kraków: Wydawnictwo Literackie.

Tresidder, Jack 2001. Symbole i ich znaczenie. Tłum. Zbigniew Dalewski. Warszawa: Horyzont–Grupa Wydawnicza Bertelsmann Media–Świat Książki.

Wyka, Kazimierz 1971. Thanatos i Polska, czyli o Jacku Malczewskim. Kraków: Wydawnictwo Literackie.

Zgorzelski, Czesław 1993. „Elementy »muzyczności« w poezji lirycznej”. W: Obserwacje. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Litteraria Copernicana

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2022-04-14

Jak cytować

1.
IGLIŃSKI, Grzegorz. Magia muzycznego echa. Grające fauny w wierszach Lucjana Rydla, Jana Pietrzyckiego, Leopolda Staffa. Litteraria Copernicana [online]. 14 kwiecień 2022, T. 41, nr 1. [udostępniono 20.5.2025]. DOI 10.12775/LC.2022.004.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 41 Nr 1 (2022): Lektury twórców

Dział

Studia i rozprawy

Licencja

Prawa autorskie (c) 2022 Grzegorz Igliński

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 904
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Italiano
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

faun, muzyka, echo, sonet
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa