Jak kryminał przekracza granice popkultury? O schemacie kryminalnym w twórczości Patricka Modiano
DOI:
https://doi.org/10.12775/LC.2021.026Słowa kluczowe
Patrick Modiano, kryminał, pamięćAbstrakt
Schematyczność, rozumiana jako powtórzenie, jest jednym z podstawowych kryteriów podziału literatury na popularną i wysokoartystyczną. Fascynująca wydaje się zatem twórczość pisarza – noblisty, która opiera się na obsesyjnie powtarzanych motywach, figurach i wątkach. W twórczości Patricka Modiano nieustannie powracają bowiem schematy powieści kryminalnej oraz klisze przejęte z tradycji literackiej, przede wszystkim francuskiej. Artykuł jest próbą odpowiedzi na pytanie: dlaczego i w jaki sposób Patrick Modiano wykorzystuje schemat kryminalny? Wybrane utwory autora (Ulica ciemnych sklepików, Zagubiona dzielnica, Dora Bruder, Żebyś nie zgubił się w dzielnicy) zostały poddane analizie w kontekście strategii charakterystycznych dla konwencji kryminalnej. Pozwoliła ona wskazać trzy najważniejsze funkcje kryminału w twórczości Modiano; użycie schematu kryminalnego jako: odzwierciedlenia mechanizmów pamięci, skonwencjonalizowanej formy literackiej komunikacji oraz przedstawienia przymusu powtarzania. Przykład twórczości francuskiego noblisty pokazuje, jak kryminał przekracza granice literatury popularnej, co
prowadzi nas do pytania, czy tradycyjne kategorie literackie są dziś jeszcze użytecznym narzędziem badawczym.
Bibliografia
Bieńczyk Marek [&] Anna Wasilewska [&] Wiktor Dłuski 2014. „Modiano to ciemny wdzięk, który uwodzi”. Gazeta Wyborcza, 9 października. Publikacja on-line, https://wyborcza.pl/ piatekekstra/[…………].
Caillois, Roger 1967. „Powieść kryminalna”. Tłum. Jan Błoński. W: Roger Caillois. Odpowiedzialność i styl. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Colli, Giorgio 1994. Narodziny filozofii. Tłum. Stanisław Kasprzysiak. Kraków: Oficyna Literacka.
Cooke, Dervila 2004. „Hollow imprints. History, literature and the biographical in Patrick Modiano’s Dora Bruder”. Journal of Modern Jewish Studies 3/2: 131–145.
Eco, Umberto 2004. „Dopiski na marginesie Imienia róży”. W: Umberto Eco. Imię róży. Tłum. Adam Szymanowski. Kraków: Mediasat Poland Sp. z o.o.
Fulińska, Agnieszka 2003. „Dlaczego literatura popularna jest popularna?”. Teksty Drugie 4: 55–66.
Kubicka, Halina 2015. Zbrodnia i miasto. O kształtowaniu się obrazu przestrzeni wielkomiejskiej w literaturze kryminalnej. W: Anna Gemra (red.). Literatura kryminalna. Na tropie źródeł. Kraków: EMG. Laplanche, Jean [&] Jean-Bertrand Pontalis [&] Daniel Lagache 1996. Słownik psychoanalizy. Tłum. Ewa Modzelewska [&] Ewa Wojciechowska. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Martuszewska, Anna 1997. „Ta trzecia”. Problemy literatury popularnej. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.
Modiano, Patrick 2017. „Trzydzieści lat minęło, jak jeden dzień… (O badaniach literatury popularnej w ostatnim trzydziestoleciu)”. Jednak Książki 8: 11–26.
Modiano, Patrick 1981. Ulica ciemnych sklepików. Tłum. Eligia Bąkowska. Warszawa: Czytelnik.
Modiano, Patrick 1993. Zagubiona dzielnica. Tłum. Wiktor Dłuski. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Modiano, Patrick 2015. Z Klarsfeldem przeciw zapomnieniu. Tłum. Katarzyna Thiel-Jańczuk. Literatura na Świecie 7–8: 233–236.
Modiano, Patrick 2016. Żebyś nie zgubił się w dzielnicy. Tłum. Bożena Sęk. Katowice: Wydawnictwo Sonia Draga.
Modiano, Patrick 2019. Dora Bruder. Tłum. Bożena Sęk. Katowice: Wydawnictwo Sonia Draga.
Sadkowski, Piotr 2014. „Patrick Modiano i jego (nie)żydowskie genealogie”. Archiwum Emigracji 1–2: 125–139.
Thiel-Jańczuk, Katarzyna 2015. „Wobec innego. O współczesnej prozie auto/bio-fikcyjnej i autobiograficznej we Francji”. Nowa Dekada Krakowska 3–4: 14–21.
Tuszyńska, Justyna2014. „Mordercze miasta (?) Nowy polski kryminał – zwrot przestrzenny czy gra miejska?”. Studia Poetica II: 101–109.
Żabski, Tadeusz (red.) 1997. Słownik literatury popularnej. Wrocław: Towarzystwo Przyjaciół Polonistyki Wrocławskiej.
The Nobel Prize. https://www.nobelprize.org/prizes/literature/2014/summary/ [02.02.2021].
Opublikowane
Wersje
- 2021-10-21 - (2)
- 2021-09-30 - (1)
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2021 Justyna Tuszyńska
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 0
Liczba cytowań: 0