Some remarks on visual history
DOI:
https://doi.org/10.12775/KlioPL.2016.08Keywords
history, visual history, film as a historical sourceAbstract
In the course of its development historiography has faced all kinds of challenges typical of a given stage in the development of civilisation. Visual representations come into the category of such challenges. An incresingly acknowledged subdiscipline of history, visual history sets itself the task of studying all kinds of audiovisual representations of the past, including the artistic ones such as film, photography and art. It is informed by the assumption that the increasing role of audiovisual ways of representing reality, including the past reality, makes it necessary for historiography to modify the fundamental presuppositions on which it is based, without, however, abandoning the traditional goals it is called upon to pursue. Visual history insists on the use of film or photographs as historical sources. This in turn requires the elaboration of specific methods of dealing with such sources, which are so significantly different from those usually made use of by historians. The discipline in question also takes an interest in the use of audiovisual means in historical education and in the popularisation of historical knowledge. History’s shift in the direction of audiovisual media inspires methodological discussions that contribute to the elaboration of both practical and theoretical solutions to a variety of problems this shift creates.References
K. Ashenburg, Historia brudu, tłum. A. Górska, Warszawa 2010
W. Benjamin, Dzieło sztuki w dobie reprodukcji technicznej, w: tenże, Anioł historii. Eseje, szkice, fragmenty, Poznań 1996, s. 201–239
J. Budzińska, Źródło ikonograficzne w szkolnej edukacji historycznej na przykładzie zbiorów muzeów wielkopolskich, Poznań 2014
O.V. Burton, American Digital History, „Social Science Computer Review” 25, 2005, nr 2, s. 206–220
H. Innis, Empire and Communication, Oxford 1950
K. Loska, Kilka uwag o problemie gatunków filmowych, w: Wokół kina gatunków, red. K. Loska, Kraków 2001, s. 7–10
H. Karczowa, Rozwój form kancelaryjnych i współczesne rodzaje dokumentów archiwalnych. Dokumentacja wizualna i audialna (fotografia, film, nagrania), Toruń 1979
W. Kopczyński, Muzeum etnograficzne w Szwecji na przełomie XIX i XX wieku jako miejsce prezentacji dziedzictwa narodowego, „Zwierciadło Etnologiczne” 2012, nr 1, s. 69–100
I. Mamczak-Gadkowska, Fotografie i filmy w archiwach, w: Media audiowizualne w warsztacie historyka, red. D. Skotarczak, Poznań 2008, s. 89–105
B. Matuszewski, Nowe źródło historii. Ożywiona fotografia: czym jest, czym być powinna, Warszawa 1995
W. Olejniczak, Film fabularny jako źródło historyczne, w: Media audiowizualne w warsztacie historyka, red. D. Skotarczak, Poznań 2008, s. 25–52
W. I. Ong, Pismo a struktura świadomości, tłum. M. Pęczak, w: Wiedza o kulturze, cz. 2: Słowo w kulturze. Zagadnienia i wybór tekstów, oprac. M. Boni, G. Godlewski, A. Mencwel, Warszawa 1991, s. 127–144
E. Podgórska, Archiwizacja fotografii, w: Poradnik dla archiwisty instytucji polskich na obczyźnie, red. J. Krochmal, Warszawa 2006, s. 73–84
M. Przylipiak, O gatunkach filmowych, w: Od fantastyki do komiksu. W kręgu gatunków filmowych, red. K. Sobotka, Łódź 1993, s. 5–35
W. L. Roman, Naukowa informacja archiwalna o materiałach audiowizualnych i jej rola w badaniach historycznych, w: Media audiowizualne w warsztacie historyka, red. D. Skotarczak, Poznań 2008, s. 107–128
D. Skotarczak, Film fabularny jako źródło do badań historii społecznej PRL, w: Dokument filmowy i telewizyjny, red. M. Szczurowski, Toruń 2004, s. 156–169
D. Skotarczak, Historia wizualna. Założenia teoretyczne i zakres badawczy, w: Historia w kulturze współczesnej. Niekonwencjonalne podejście do przeszłości, red. P. Witek, M. Mazur, E. Solska, Lublin 2011, s. 87–94
D. Skotarczak, Historia wizualna, Poznań 2012
D. Skotarczak, Kino PRL-u w materiałach dydaktycznych MEN, w: Uwikłania historiografii. Między ideologizacją dziejów a obiektywizmem poznawczym, red. T. Błaszczyk, K. Brzechczyn, D. Ciunajcis, M. Kierzkowski, Poznań 2011 (Studia i Materiały Poznańskiego IPN, 18), s. 177–184
D. Skotarczak, Obraz społeczeństwa PRL w komedii filmowej, Poznań 2004
D. Skotarczak, Projekt historii wizualnej, „Slavia Occidentalis” 2011, nr 68, s. 173–177
D. Skotarczak, Wśród filmowych źródeł do historii Polski Ludowej, „Porównania. Czasopismo poświęcone zagadnieniom komparatystyki literackiej oraz studiom interdyscyplinarnym” 2010, nr 7, s. 141–150
J. Stanley, Computer, Visualization and History. How New Technology will Transform our Understanding of the Past, New York 2003
J. Szacki, Tradycja. Przegląd problematyki, Warszawa 1973
M. Szczurowski, Nowe nośniki wiedzy o przeszłości? Rzecz o komunikatorach internetowych i poczcie elektronicznej, w: Media audiowizualne w warsztacie historyka, red. D. Skotarczak, Poznań 2008, s. 53–88
K. Szeska, Muzeum multimedialne – nowy sposób narracji o przeszłości, w: Media audiowizualne w warsztacie historyka, red. D. Skotarczak, Poznań 2008, s. 259–273
M. Wilkowski, Wprowadzenie do historii cyfrowej, Gdańsk 2013
P. Witek, Andrzej Wajda jako historyk. Metodologiczne studium z historii wizualnej, Lublin 2016
P. Witek, Kultura, film, historia. Metodologiczne problemy doświadczenia audiowizualnego, Lublin 2005
A. Ziębińska-Witek, Historia w muzeach. Studium ekspozycji Holokaustu, Lublin 2011
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Stats
Number of views and downloads: 709
Number of citations: 0