Obrazy Galicji w szkolnych podręcznikach historii do szkół średnich od końca XIX wieku do upadku PRL-u: przyczynek do polityki historycznej
DOI :
https://doi.org/10.12775/KLIO.2016.033Mots-clés
Galicja, podręczniki historii, szkoły średnie, polityka historycznaRésumé
Artykuł przedstawia, w jaki sposób autorzy szkolnych podręczników historii prezentowali w nich Galicję. Autor wykazuje, że sposoby prezentowania dawnej prowincji habsburskiej wynikały z dominującej w danym okresie polityki historycznej. Przed 1918 roku podręczniki powstałe w Galicji odzwierciedlały zatem poglądy konserwatywnych stańczyków i akcentowały lojalizm wobec Habsburgów. W okresie II Rzeczypospolitej (po 1926 roku) Galicję przedstawiano jako polski Piemont, co było wynikiem polityki historycznej sanacji. Po II wojnie światowej Galicja była z kolei przedstawiana według założeń ideologii marksistowskiej i odzwierciedlała polityką historyczną państwa komunistycznego.Téléchargements
Publiée
2017-03-26
Comment citer
1.
MENZ, Mariusz. Obrazy Galicji w szkolnych podręcznikach historii do szkół średnich od końca XIX wieku do upadku PRL-u: przyczynek do polityki historycznej. Klio - Czasopismo Poświęcone Dziejom Polski i Powszechnym. Online. 26 mars 2017. Vol. 38, no. 3, pp. 75-120. [Accessed 23 juillet 2024]. DOI 10.12775/KLIO.2016.033.
Numéro
Rubrique
Artykuły
Stats
Number of views and downloads: 615
Number of citations: 0