Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • Čeština
    • Deutsch
    • English
    • Français (France)
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • Čeština
  • Deutsch
  • English
  • Français (France)
  • Język Polski

Klio. CPDPiP

Faces of modernization in Second Polish Republic on the example of informational aspects of press ads from „Przewodnik Katolicki” (1936) and „Mały Dziennik” (1937)
  • Home
  • /
  • Faces of modernization in Second Polish Republic on the example of informational aspects of press ads from „Przewodnik Katolicki” (1936) and „Mały Dziennik” (1937)
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 24 No. 1 (2013) /
  4. Artykuły

Faces of modernization in Second Polish Republic on the example of informational aspects of press ads from „Przewodnik Katolicki” (1936) and „Mały Dziennik” (1937)

Authors

  • Olaf Bergmann Poznań

DOI:

https://doi.org/10.12775/KLIO.2013.005

Abstract

The article discusses a case of information about widely understood modernization of state and society in late 30’s of the 20th Century on an example of information contained at advertisements of those two magazines. One year’s issue of weekly newspaper („Przewonik Katolicki” from 1936) and daily one („Mały Dziennik” from 1937) have been chosen for query. Both magazines were formally and personally linked with Polish catholic Church. In the article concrete pieces of information, somehow connected with subject of modernization and also history and specificity of both newspapers have been analyzed. On this base it can be claimed that undoubtedly progressive development in the second half of 30’s could be seen in many areas of daily life – this private, personal but also those related with work or social life. In those specific sources the most seen fields or directions of modernization are: promotion of using electricity and electric devices, using gas and gas stoves, advertising modern vehicles and means of transport (bicycles, motorcycles, cars, airplanes), convenience food (made by huge international corporations), medication and cosmetics, promotion of activity-based tourism (trips and pilgrimages), sports equipment. The most seen are: radio, film (movies and cinemas) and photography. Also it can be observed that both magazines promoted modern (of course 80 years ago) methods ant techniques of sale and advertising goods and services.

Klio. CPDPiP

Downloads

  • PDF (Język Polski)

Published

2013-04-18

How to Cite

1.
BERGMANN, Olaf. Faces of modernization in Second Polish Republic on the example of informational aspects of press ads from „Przewodnik Katolicki” (1936) and „Mały Dziennik” (1937). Klio. CPDPiP. Online. 18 April 2013. Vol. 24, no. 1, pp. 99-138. [Accessed 4 July 2025]. DOI 10.12775/KLIO.2013.005.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 24 No. 1 (2013)

Section

Artykuły

Stats

Number of views and downloads: 746
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • Čeština
  • Deutsch
  • English
  • Français (France)
  • Język Polski
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop