Přeskočit na hlavní obsah Přeskočit na hlavní navigační menu Přeskočit na patičku stránky
  • Registrace
  • Přihlášení
  • Language
    • Čeština
    • Deutsch
    • English
    • Français (France)
    • Język Polski
  • Menu
  • Domů
  • Aktuální
  • Archivy
  • Oznámení
  • Podrobnosti
    • O časopise
    • Příspěvky
    • Editorský tým
    • Zásady zachování soukromí
    • Kontakt
  • Registrace
  • Přihlášení
  • Language:
  • Čeština
  • Deutsch
  • English
  • Français (France)
  • Język Polski

Klio - Czasopismo Poświęcone Dziejom Polski i Powszechnym

Pułapka szkolnej oczywistości. Kultura jedzenia w polskiej edukacji historycznej po 1945 r.: The trap of clichés. Dining etiquette in Polish historical education after 1945
  • Domů
  • /
  • Pułapka szkolnej oczywistości. Kultura jedzenia w polskiej edukacji historycznej po 1945 r.: The trap of clichés. Dining etiquette in Polish historical education after 1945
  1. Domů /
  2. Archivy /
  3. Vol 64 No 4 (2022) /
  4. Artykuły

Pułapka szkolnej oczywistości. Kultura jedzenia w polskiej edukacji historycznej po 1945 r.

The trap of clichés. Dining etiquette in Polish historical education after 1945

Autoři

  • Danuta Konieczka-Śliwińska Wydział Historii Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu https://orcid.org/0000-0001-6943-9167
  • Stanisław Roszak Instytut Historii i Archiwistyki, Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu https://orcid.org/0000-0002-6029-3672

DOI:

https://doi.org/10.12775/KLIO.2022.038

Klíčová slova

kultura jedzenia, edukacja historyczna, programy nauczania, szkolne podręczniki historii

Abstrakt

Artykuł przedstawia problem odzwierciedlenia przemian politycznych i ideologicznych w Polsce po 1945 roku na kartach podręczników szkolnych do nauczania historii. Ukazuje w szczególności zmiany w podejściu do tematyki kultury jedzenia w kolejnych okresach, kiedy wprowadzano reformy systemu edukacyjnego – w okresie komunizmu w latach 1945-1989 oraz po 1989. Bazując na aktach normatywnych, takich jak programy nauczania i podstawy programowe publikowane przez ministerstwo zarządzające oświatą w Polsce, odnosząc się do ustaleń historiografii, a także uwzględniając tendencje wypracowane przez dydaktykę ogólną i dydaktykę historii, zwraca uwagę na dobór treści kształcenia w szkolnych podręcznikach historii, dokonujący się pod wpływem różnorodnych czynników.

Biografie autora

Stanisław Roszak, Instytut Historii i Archiwistyki, Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu

prof. dr hab., pracuje w Instytucie Historii i Archiwistyki UMK, specjalizuje się w historii kultury nowożytnej oraz w dydaktyce historii, autor blisko 200 publikacji naukowych z tego zakresu

 

Reference

Źródła drukowane

Anonim tzw. Gall, Kronika polska, przekład Roman Grodecki, opracowanie Marian Plezia, Wrocław 1982

Błaut Michał, Chamczyk Hanna, Miklikowska Iwona, Moja historia. Podręcznik do historii i społeczeństwa dla klasy czwartej szkoły podstawowej, Gdańsk 2002

Centkowski Jerzy, Syta Andrzej, Historia. Z naszych dziejów, Podręcznik dla klasy czwartej szkoły podstawowej, wydanie 4, Warszawa 1984

Dąbrowski Jan, Historia średniowieczna i nowożytna, Kraków 1947

Dumanowski Jarosław, Roszak Stanisław, Wiedza o kulturze dla liceum ogólnokształcącego, liceum profilowanego i technikum, Toruń 2005

Galos Adam, Gierowski Józef, Leszczyński Józef, Historia dla klasy III liceum ogólnokształcącego, Warszawa 1971

Granoszewska-Babiańska Dorota, Izdebski Tytus, Ostapowicz Dariusz, Suchodolski Sławomir, Historia. Dzieje kultury. Podręcznik dla liceum ogólnokształcącego, liceum profilowanego i technikum, Warszawa 2004

Kosman Marceli, Historia. Wielkość i upadek Rzeczypospolitej szlacheckiej. Podręcznik dla klasy szóstej szkoły podstawowej, Warszawa 1984

Kosminski Jewgienij, Historia wieków średnich, wydanie 6, Warszawa 1956

Michnik Helena, Mosler Ludwika, Historia Polski do roku 1795, wydanie 8, Warszawa 1963

Program dziesięcioletniej szkoły średniej. Historia. Warszawa 1976

Program nauczania historii w roku szkolnym 1947/48. [w:] „Dziennik Urzędowy Ministerstwa Oświaty”, 1947, nr 4, poz. 90

Program nauczania klas I-IV szkoły ogólnokształcącej. Warszawa 1956

Program nauczania liceum ogólnokształcącego (klasy VIII-XI). Historia. Warszawa 1964

Program nauczania liceum ogólnokształcącego. Klasy I-IV. (tymczasowy). Warszawa 1966

Program nauczania ośmioklasowej szkoły podstawowej (tymczasowy). Warszawa 1963

Program nauczania ośmioklasowej szkoły podstawowej. (tymczasowy) Historia kl. V-VIII. Warszawa 1963

Sędziwy Henryk, Historia dla klasy VII, Warszawa 1960

Szeweluk-Wyrwa Bogumiła, Surdyk-Fertsch Wiesława, Historia i społeczeństwo. Podręcznik dla klasy czwartej szkoły podstawowej, Poznań 1999

Ustawa z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU19820350230, [dostęp 24. 02. 2021]

Wipszycka Ewa, Manikowska Halina, Manikowski Adam, Mędrzecki Włodzimierz, Historia dla każdego. Podręcznik, Warszawa 2002

Literatura

Bockenheim Krystyna, Przy polskim stole, Wrocław 1999

Bracisiewicz Jerzy, Historia w podstawie programowej kształcenia ogólnego, s. 1-2, http://www.bc.ore.edu.pl/Content/658/historia_poradnik_jerzy_bracisiewicz_1.pdf, [dostęp 24.02. 2021]

Brynkus Józef, Komunistyczna ideologizacja a szkolna edukacja historyczna w Polsce (1944-1989), Kraków 2013

Dias-Lewandowska Dorota, „Pijak [...] kubek w kubek, jak świnia” . Przemiany krytycznego dyskursu wobec pijaństwa i alkoholu na ziemiach polskich, „Przegląd Historyczny”, 2019, t. 110, s. 657-669

Dias-Lewandowska Dorota, Gastronomia i astronomia – dietetyka humoralna i drabina bytów żywieniowych, „Wiadomości Historyczne”, 2014, nr 5, s. 25-28

Dias-Lewandowska Dorota, Historia kulturowa wina francuskiego w Polsce od połowy XVII do początku XIX w., Warszawa 2014

Dumanowski Jarosław, Kuchmistrz króla Stasia, https://www.wilanow-palac.pl/kuchmistrz_krola_stasia.html, [dostęp 24. 02. 2021]

Dumanowski Jarosław, Uczciwa przyjemność i dobre zdrowie. Kopernik, Kallimach i pierwsza książka kucharska, „Wiadomości Historyczne”, 2014, nr 5, s. 18-21

Figeac Michel, L’histoire matérielle, d’une histoire des objets à une histoire de la consommation et des pratiques culturelles, w: Education et culture matérielle en France et en Europe du XVIe siècle à nos jours, red. Marguerite Figeac-Monthus, Paris 2018, s. 9-21

Kurczewski Gabriel, Kamienica Fukierów – winiarskie serce starej Warszawy, „Wiadomości Historyczne”, 2017, nr 1, s. 11-16

Marczewska Marzena, Stereotypy etniczne we współczesnym polskim dyskursie publicznym, „Res Historica”, 2018, t. 46, s. 283-300

Młynarczyk Anita, Zarys ewolucji obrazu Europy i świata w polskich podręcznikach dla szkół średnich z lat 1947-1989, w: Polska-Europa-Świat w szkolnych podręcznikach historii, red. Stanisław Roszak, Małgorzata Strzelecka, Agnieszka Wieczorek, Toruń 2008, s. 333-343

Okła Grażyna, Między kontynuacją a zmianą. Spojrzenie na dzieje ojczyste i powszechne z perspektywy planowanej reformy w szkole ponadgimnazjalnej, w: Polska-Europa-Świat w szkolnych podręcznikach historii, red. Stanisław Roszak, Małgorzata Strzelecka, Agnieszka Wieczorek, Toruń 2008, s. 89-95

Osiński Zbigniew, Nauczanie historii w szkołach podstawowych w Polsce w latach 1944-1989, Toruń 2006

Pośpiech Andrzej, Pułapka oczywistości. Pośmiertne spisy ruchomości szlachty wielkopolskiej z XVII wieku, Warszawa 1992

Powszechne Zjazdy Historyków Polskich w Polsce Ludowej. Dokumenty i materiały, wstęp, wybór i oprac. Tadeusz Paweł Rutkowski, Toruń 2014

Ronikier Jerzy, Mit i historia. Mitotwórcze funkcje podręczników szkolnych, Kraków 2002

Sikorska Marta, Medyk i astronom w kuchni, czyli o recepturach z czasów Kopernika, „Wiadomości Historyczne”, 2014, nr 5, s. 22-24

Suleja Włodzimierz, Historia. Szkoła podstawowa. Podstawowe założenia, filozofia zmiany i kierunki działania, https://www.ore.edu.pl/wp-content/uploads/2018/03/nowa-podstawa-programowa.-szkola-podstawowa.-historia.-prezentacja.pdf, [dostęp 24. 02. 2021]

Wagner Barbara, Strategie wychowawcze w PRL, Warszawa 2009

Wojdon Joanna, Propaganda polityczna w podręcznikach dla szkół podstawowych Polski Ludowej (1944-1989), Toruń 2001

Wróblewska Violetta, Piast, w: Słownik bajki ludowej, red. V. Wróblewska, https://bajka.umk.pl/slownik/lista-hasel/haslo/?id=301, [dostęp 24. 02. 2021]

Wróblewska Violetta, Popiel, w: Słownik bajki ludowej, red. V. Wróblewska, https://bajka.umk.pl/slownik/lista-hasel/haslo/?id=303, [dostęp 24. 02. 2021]

Zając Stanisław, „Homo consumens”, czyli historia od kuchni. Propozycja lekcji nie tylko w technikach gastronomicznych, „Wiadomości Historyczne”, 1996, nr 2, s. 103-107

Zając Stanisław, Delikatne naciski, „Wiadomości Historyczne”, 2009, nr 6, s. 48

Klio - Czasopismo Poświęcone Dziejom Polski i Powszechnym

Stahování

  • PDF (Język Polski)

Publikováno

2023-02-15

Jak citovat

1.
KONIECZKA-ŚLIWIŃSKA, Danuta a ROSZAK, Stanisław. Pułapka szkolnej oczywistości. Kultura jedzenia w polskiej edukacji historycznej po 1945 r.: The trap of clichés. Dining etiquette in Polish historical education after 1945. Klio - Czasopismo Poświęcone Dziejom Polski i Powszechnym. Online. 15 únor 2023. Vol. 64, no. 4, pp. 133-155. [Accessed 29 červen 2025]. DOI 10.12775/KLIO.2022.038.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Stánhout citace
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Číslo

Vol 64 No 4 (2022)

Sekce

Artykuły

Licence

Copyright (c) 2023 Danuta Konieczka-Śliwińska, Stanisław Roszak

Creative Commons License

Tato práce je licencována pod Mezinárodní licencí Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0.

Stats

Number of views and downloads: 517
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Procházet index autorů
  • Issue archive

User

User

Aktuální číslo

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Informace

  • Pro čtenáře
  • Pro autory
  • Pro knihovníky

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Jazyk

  • Čeština
  • Deutsch
  • English
  • Français (France)
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

kultura jedzenia, edukacja historyczna, programy nauczania, szkolne podręczniki historii
Nahoru

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop