Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • Čeština
    • Deutsch
    • English
    • Français (France)
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • Čeština
  • Deutsch
  • English
  • Français (France)
  • Język Polski

Klio - Czasopismo Poświęcone Dziejom Polski i Powszechnym

Pietas and impietas as the characteristics of ‘good’ and ‘bad’ citizens and politicians in Rome during the decline of the Republic
  • Strona domowa
  • /
  • Pietas and impietas as the characteristics of ‘good’ and ‘bad’ citizens and politicians in Rome during the decline of the Republic
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 58 Nr 2 (2021) /
  4. Artykuły

Pietas and impietas as the characteristics of ‘good’ and ‘bad’ citizens and politicians in Rome during the decline of the Republic

Autor

  • Henryk Bolesław Kowalski Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, Instytut Historii https://orcid.org/0000-0003-2937-4164

DOI:

https://doi.org/10.12775/KLIO.2021.013

Słowa kluczowe

impietas, decline of the Roman Republic, pietas, Roman religion, viri boni – viri mali

Abstrakt

The article discusses the use of religious elements (the contrast between the concepts  of pietas vs. impietas) in the characterisation of Roman politicians and citizens during the declining years of the Republic. Pietas symbolised people possessing virtues of divine character, which, consequently, ensured their exceptional position. Accusations of impietas covered a number of cases of violation of religious regulations: inter alia, negligence of rites or sacrifices (neglegentia), profanation of worship or a sacred place, encroaching on or destruction of temples (templa, aedes, fana, sacella), places (e.g. groves – luci) or objects (e.g. altars – arae, statues – simulacra) recognised as holy, as well as tombs (violatio), sacrilegium (sacrilege), violation of the principles of divinatio (contra auspicia), as well as waging a war contrary to religious principles (bellum impium).

Biogram autora

Henryk Bolesław Kowalski - Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, Instytut Historii

Zainteresowania badawcze: religia rzymska; historia społeczno-polityczna Rzymu okresów schyłku Republiki i początków cesarstwa; historia ustroju rzymskiego, prawo karne w Rzymie, wczesne chrześcijaństwo.

Publikacje:

Cicero, Augur  und  Politiker. Die  Theorie  und  Praxis  der  Auspizien in  Ciceros  Tätigkeit,  "Acta  classica  Univ.  Scient. Debrec. ", XXXI, 1995, s.125-139.

Die Wahlbestechungen im kaiserzeitlichen Rom,”Pomoerium”,”(Bochum), 6, 2007-2008, s. 29-45.

The Priests in Rome during the Late Roman Republic: Religious Elites and Power Elites, in: Elites  in the Ancient World, Edited by: Michał Baranowski, Piotr Briks, Małgorzata Cieśluk, Danuta Okoń, Szczecin 2015,  s. 49-60.

Bibliografia

Bibliogaphy

Achard G., L’emploi de boni, boni viri, boni cives et de leurs formes superlatives dans l’action politique de Cicéron, „Les études classiques”, 4, 1973, s. 207-221

Beard M., North J., Price S., Religions of Rome, vol.1, Cambridge 1998 (3: Religion in the late Republic), s. 114 – 166.

Beltrán Lloris F., La «pietas» de Sertorio, „Gerión”, Vol. 8 , 1990, s.211-226.

Beltrão da Rosa C., Santangelo F., ed., Cicero and Roman Religion. Eight Studies, Stuttgart 2020.

Beltrão da Rosa C., Diuus Iulius: Cícero e a divinização de Júlio César (Philippica 2), “Calíope Presença Clássica “,| Ano XXX , 2013, Número 26 /2, 31-46.

Berdowski P., Pietas erga patriam: ideology and politics in Rome in the early first century BC. The evidence from coins and glandes inscriptae, in: Within the Circle of Ancient Ideas and Virtues Studies in Honour of Professor Maria Dzielska, K. Twardowska, M. Salamon, S. Sprawski, M. Stachura, S. Turlej, ed., Krakow 2014, 143-159.

Blaive F., Le mythe indo-européen du Guerrier Impie et le péché contre la vertu des femmes, “Latomus”, T. 46, Fasc. 1, 1987, s. 169-179.

Booth J., ed., Cicero on the Attack. Invective and subversion in the orations and beyond, Swansea 2007.

Cascione C., Vir malus, in: A. Lovato, ed., Vir bonus. Un modello ermeneutico della riflessione giuridica antica, Incontro di studio Trani, 28-29 ottobre 2011, Bari 2013, s. 115-138.

Celada J. M. A., Crisis y decadencia de la religión romana en época tardorrepublicana, “ Studia Historica. Historia Antigua”, 30, 2012, s. 51-70.

Cerutti S. M., P. Clodius and the Stairs of the Temple of Castor, “Latomus”, T. 57, Fasc. 2, 1998, s. 292-305.

Champeaux J., „Pietas”: piété personelle et piété collective à Rome, „Bulletin Budè”, 3, 1989, 263-279.

Classen C. J., 2010, Aretai und Virtutes: Untersuchungen zu den Wertvorstellungen der Griechen und Römer, Berlin–New York.

Corbeill A., Ciceronian invective, in: J. M. May ed., Brills Companion to Cicero: Oratory and Rhetoric, Leiden-Boston-Koln 2002,s. 197-217.

Crawford M. H., Roman Republican Coinage, vol. I, Cambridge 1974.

Döbler Ch., Politische Agitation und Öffentlichkeit in der späten Republik, Frankfurt am Main 1999.

Dörrie H., Polybius über Pietas, Religio und Fides (Zu Buch 6, Kap. 56), in: Mélanges de philosophie, de littérature et d’histoire ancienne offerts à P.Boyancé, Rome 1974, s.251-172.

Drummond A., Law, Politics and Power. Sallust and the Execution of the Catilinarian Conspirators, Stuttgart 1995.

Emilie G., Cicero and the Roman Pietas, “Classical Journal”, 39,1944, s.536-542.

Everitt A., Cicero. A Turbulent Life, London 2001.

Falcone G., L’attribuzione della qualifica ‘vir bonus’ nella prassi giudiziaria d’età repubblicana. Con un’Appendice su ‘optimus’, ‘probus’, ‘fortis’, in: A. Lovato, ed., Vir bonus. Un modello ermeneutico della riflessione giuridica antica, Incontro di studio Trani, 28-29 ottobre 2011, Bari 2013, s. 39 -90.

Fears J. R., The Cult of Virtues and Roman Imperial Ideology, ANRW, II,17,2 (Berlin 1981), s.827-948.

Ferrary J.-L., À propos de deux passages des Philippiques (1, 11-13 et 2, 110). Remarques sur les honneurs religieux rendus à César en 45-44 et sur la politique d'Antoine après les Ides de Mars, “Archiv für Religionsgeschichte:, 1999, 1, 215-232.

Flaig E., Entscheidung und Konsens. Zu den Feldern der politischen Kommunikation zwischen Aristokratie und Plebs, in: M. Jehne, hg., Demokratie in Rom? Die Rolle des Volkes in der Politik der römischen Republik, Stuttgart 1995, s. 77-127.

Flower H. I., Consensus and Community in Republican Rome, Todd Memorial Lecture, 20, Sydney 2014.

. Forcellini Ae,, Totius Latinitatis Lexicon, vol. III, Prati 1865.

Fugier H., Recherches sur l’expression du sacré dans la langue latine, Paris 1963.

Fuhrmann M., Cicero und die römischen Republik, München-Zürich 1990.

Gallini C., Politica religiosa di Clodio, „Studi e Materiali di Storia delle Religioni”, 32, 1962, s.257-272.

. Goar R. J, Cicero and the State Religion, Amsterdam 1972.

Görler W., Cicero zwischen Politik und Philosophie, „Ciceroniana” n.s.7, 1990, s.61-73.

Habicht Ch., Cicero der Politiker, München 1990.

Hammar I., Making Enemies. The Logic of Immorality in Ciceronian Oratory, Stockholm 2013.

Heibiges U., Cicero, a Hypocrite in Religion?, “American Journal of Philology”, Vol. 90, No. 3, 1969, s. 304-312.

Hellegouar’h J., Le vocabulaire latin des relations et des partis politiques sous la République, Paris 1963.

Hölkeskamp K. J., Oratoris maxima scaena: Reden vor dem Volk in der politischen Kultur der Republik; in: M. Jehne, hg., Demokratie in Rom ? Die Rolle des Volkes in der Politik der römischen Republik, Stuttgart 1995, s. 11-49.

Jacob N., Öffentliche Kommunikation bei Cicero. Publizistik und Rhetorik in der späten römischen Republik, Baden-Baden 2005.

Jaczynowska M., La genesi repubblicana del culto imperiale da Scipione L’Africano a Giulio Cesare, „Athenaeum”, 73,1985, s. 285-295.

Jal P., La propagande religieuse à Rome, au cours des guerres civiles de la fin de la république, „L’Antiquité Classique”, 30,1961, s.395-414.

Jal P., Les dieux et les guerres civiles dans la rome de la fin de la République, “Revue des études latines”, 40, 1962, 170–200.

Köster I. K., How to Kill a Roman Villain: The Deaths of Quintus Pleminius, Classical Journal” , Vol. 109, No. 3, 2014, s. 309 – 332.

Köves-Zulauf Th., Ciceros Todfeind Clodius - ein Spielverderber, „Acta classica Universitatis Debrecenensis”, 31,1995, s.141-152 .

Kopij K., 2011, Pietas in the propaganda of Sextus Pompey, Studies in ancient art and civilization, 15, Krakow, 203-218.

Korpanty J., Studia nad łacińską terminologią polityczno-socjalną okresu republiki rzymskiej (Studies on Latin political and social terminology of the Roman Republic), Wrocław-Warszawa-Kraków-Gdańsk 1976.

Korpanty J., Pietas Romana, in: Studia Archeologica. Prace dedykowane Profesorowi Januszowi A. Ostrowskiemu w sześdziesięciolecie urodzin, pod red. E. Papuci-Władyki i J. Śliwy, Kraków 2001, s. 189-196.

. Kowalski H., Impietas w religii rzymskiej w okresie schyłku republiki, (Impietas in the Roman Religion at the close of the Republican Period) „Res historica.”,14: Graecorum et Romanorum memoria II”, Lublin 2002, s. 103-123.

Kowalski H., Marc Antony – vir impius? in: D. Słapek, I.Łuć, ed. Marcus Antonius. History and Tradition, Lublin 2016, s. 73-88.

Kowalski H., Propaganda religijna Publiusza Klodiusza, (Religious Propaganda of Publius Clodius Pulcher), in: Ideologia i propaganda w starożytności. Materiały konferencji Komisji Historii Starożytnej PTH Rzeszów 1-14 września 2000, pod red. L. Morawieckiego i P. Berdowskiego, Rzeszów2004, s.217-230.

Kowalski H., Publiusz Klodiusz a religia rzymska w I wieku p.n.e.,(Publius Clodius und die römische Religion im I Jhdt v.u.Z.) „Acta Universitatis Nicolai Copernici”, Historia XXVII, z. 254, 1992, s.67-75.

Kowalski H., Początki kultu wodzów i władzy charyzmatycznej w Rzymie w okresie późnej republiki, (The Beginnings of Cult of Military Leaders and Charismatic Power in Rome during the Late Republic), „Klio. Czasopismo poświęcone dziejom Polski i powszechnym”, 30 (3), 2014, s. 101–111.

Kuklica P., Ciceros Begriff virtus und dessen Interpretation, “Graecolatina et Orientalia”, 7-8, 1975/76, s. 3-23.

Lange C.H.: 2013, Triumph and civil war in the late Republic, “Papers of the British School at Rome”, 81, 67-90.

Leigh M., Lucan’s Caesar and the sacred grove: deforestation and englihtenment in antiquity, in: P. Esposito, L. Nicastri (cur.), Interprettare Lucano, Napoli 1999,167-205.

Lhommé M.-K., Verrès l'impie: objets sacrés et profanes dans le De signis, “Vita Latina”,179, 2008, s. 58-66.

Liegle J., 1983, Pietas, in: H. Opperman (hrsg.), Römische Wertbegriffe, Darmstadt, s. 229-273 (= „Zeitschrift für Numismatik“, 42, 1932, 59-100.

Lovato A. (ed.), Vir bonus. Un modello ermeneutico della riflessione giuridica antica, Incontro di studio Trani, 28-29 ottobre 2011, Bari 2013.

Łoposzko T., Mouvements sociaux à Rome dans les années 57-52 av. J.-C., Lublin 1980.

Matijević K., Marcus Antonius und die Vergottung Caesar, in: Rom, Germanien und das Reich: Festschrift zu Ehren von Rainer Wiegels anlässlich seines 65. Geburtstages, Wiegels R.; Spickermann W.; Matijević K.; Steenken H.H. (Hrsg.), St. Katharinen 2005, 46-79.

.Merguet H, Lexicon zu den philosophischen Schriften Cicero’s, Bd II, Hildesheim 1961.

Merguet H, Lexicon zu den Reden des Cicero, Bd II, Hildesheim 1962.

Meulder M., Catilina: un guerrier impie occulte?, “Ollodagos”, 24, 2010, 129-146.

Meulder M., Crassus Guerrier Impie, “Ollodagos”, 8, 1995, s. 123-142.

Momigliano A., The theological efforts of the Roman upper classes in the first century B.C., „Classical Philology”, 79, 1984, s.199-211.

Mommsen Th., Der Religionsfrevel nach römischen Recht, „Historische Zeitschrift”, 64, 1890, s.389-402

Morawiecki L., Political Propaganda in the Coinage of the Late Republic, Wrocław-Warszawa-Kraków 1983.

Moreau C., Clodiana Religio. Un proces politique en 61 av.J.-C., Paris 1982.

Morstein-Marx R., Mass Oratory and Political Power in the Late Roman Republic, Cambridge 2004.

Muth R., Vom Wesen römischen „religio”, ANRW, II,16,1, Berlin-New York 1978, s.290-354.

North J. A., Praesens Divus (review of Weinstock, Divus Iulius ), “Journal of Roman Studies”, 65, 1975, s.171-177.

North J. A., Democratic politics in republican Rome, ”Past and Present”, 126,1990, s. 3-21.

Pailler J.-M., Religio et affaires religieuses : de l'expiation du sacrilège de Locres à l'accueil de Cybèl,. „Pallas“, 46, 1997, 131-146.

Pina Polo F., Cicéron contra Clodio: el languaje de la invectiva, „Gerión“, 9, 1991, 131-150.

Pina Polo F., Contra arma verbis. Der Redner vor dem Volk, Stuttgart 1996.

Poulle B., Sur la signification du temple de Pietas, “Dialogues d'Histoire Ancienne“, 73 /2, 1997, 125-137.

Saller R. P., Pietas, obligation and authority in the Roman family, in: Alte Geschichte und Wissenschaftsgeschichte: Festschrift fur Karl Christ, Darmstadt 1988, s. 393-410.

Santagelo F., Pietas y guerra civil, “Auster”, 24, 2019, s. 9-26.

Santos dos G. Ch., Análise do vocabulário da crise da República Romana em 44 A.C. A partir das Filípicas, de Cícero, “Revista Hélade”, vol. 3, n. 1, 2017, s.135-163.

Sauer V., Religiöses als Argument im politischen Alltag der späten römischen Republik, w: P. Barceló, P. Riemer, J. Rüpke, J. Scheid (hrsgg.), Zwischen Krise und Alltag. Antike Religionen im Mittelmeerraum, Stuttgart 1999, s.187-196.

Scheid J., La religion romaine à la fin de la République et au début de l’empire, in: H. Bruhns, J.-M. David, W. Nippel ( sous la dir. de):, Die späte Römische Republik, Rome 1997, 127-139.

Scheid J., Le délit religieux dans la Rome tardo-républicaine, in: Le délit religieux dans la cité antique, Rome 1981, s.117-171.

Scheid J., Religion et piété à Rome, Paris 1985.

Scheid J., The Expiation of Impieties. Commited without Intention and the Formation of Roman Theology. in: J. Assman, G. Stroumsa, ed., Transformations of the Inner Self in Ancient Religions, Leyden–Boston–Köln 1999, s. 331–347.

Schilling R., L’originalité du vocabulaire religieux latin, in: Idem, Rites, cultes, dieux de Rome, Paris 1979, s.30-53.

Steel C., van der Blom H., Community and Communication: Oratory and Politics in Republican Rome, Oxford 2013.

Szemler G. J., The Priests of the Roman Republic, Bruxelles 1972.

Tatum W. J., Always I am Caesar, Blackwell 2008.

Tatum W.J., The Patrician Tribune, Publius Clodius Pulcher, Chapel Hill and London 1999.

Troiani L., La religione e Cicerone, “Rivista storica italiana”, 96, 1984, 920-952.

Ulrich Th., Pietas (pius) als politischer Begriff im römischen Staate bis zum Tode des Kaisers Commodus, Diss. Phil. Breslau 1930.

Vasaly A., Representations Images of the World nn Ciceronian Oratory, Berkeley-Los Angeles-London 1993, s. 104-130.

Waagenvoort H., Pietas, in: Idem, Pietas. Selected Studies in Roman Religion, Leiden 1980,1-20.

Wardle D., 2009, Caesar and Religion, in: M. Griffin ed., A Companion to Julius Caesar, Blackwell,100-111.

Weinstock S., Divus Iulius, Oxford 1971.

Wells J. C., De religionibus sacris et caerimoniis est contionatus: Piety and Public Life in Republican Rome, (Presented for the Degree Doctor of Philosophy), The Ohio State University 2004.

Wells J., Impiety in the Middle Republic: The Roman Response to Temple Plundering in Southern Italy, “Classical Journal” , Vol. 105, No. 3, 2010, 229-243.

Klio - Czasopismo Poświęcone Dziejom Polski i Powszechnym

Pobrania

  • PDF (English)

Opublikowane

2021-01-15

Jak cytować

1.
KOWALSKI, Henryk Bolesław. Pietas and impietas as the characteristics of ‘good’ and ‘bad’ citizens and politicians in Rome during the decline of the Republic. Klio - Czasopismo Poświęcone Dziejom Polski i Powszechnym [online]. 15 styczeń 2021, T. 58, nr 2, s. 67–91. [udostępniono 22.3.2023]. DOI 10.12775/KLIO.2021.013.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 58 Nr 2 (2021)

Dział

Artykuły

Licencja

Prawa autorskie (c) 2021 Henryk Bolesław Kowalski

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 524
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • Čeština
  • Deutsch
  • English
  • Français (France)
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

impietas, decline of the Roman Republic, pietas, Roman religion, viri boni – viri mali
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa